sgspia
Medlemmar-
Innehålls Antal
71 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm sgspia
-
Placering
Löjtnant
-
När jag tänker efter Elean så har du naturligtvis rätt i din målande och livfulla beskrivning. När jag skrev om hur skönt det var i Skandinaviska hamnar med frihet så var jag nog alltför nostalgisk (man blir det vid 60) och tänkte tillbaka hur det var på den tiden det vara färre men kunnigare seglare och annat båtfolk runt våra kuster och i hamnarna. Hur som helst - det jag ville ha sagt var att det är dyrare men med bättre service i Medelhavet och att det i Sverige är dyrt jämfört med hur det var förr i tiden men relativt billigt jämfört med andra länder. Det är till och med billigare än vad som idag betalas på många platser i Albanien - Europas fattigaste land. sgs
-
Lagen är naturligtvis satt vid 10 meter och 15 knop för att slippa Tyskar och andra utlänningar i våra vatten - eller? Vad kan annars en sådan urbota dum regel komma från. Ja ..ja Sverige skall ju alltid vara först med alla moral duktiga regler. Friheten på sjön är något som man borde vara rädd om, men frihet kräver naturligtvis ansvar. Att vara full och köra båt är naturligtvis inte ansvarsfullt men att sätta gränsen till 0,2 promille är dumheter. Har seglat i hela mitt liv men har aldrig varit i närheten av att varken bli påkörd eller kört på någon och då vet väl dom flesta som skriver här att ett eller ett annat glas har tagits av fler än de flesta under en sommarsemester med båten. sgs
-
Jag ligger själv i Lagos (båten sattes i sjön i måndags) och har haft båten på ett varv där i vinter som heter Sopromar. Fantastik service och mycket bra jobb till halva priset jämfört med Sverige. Träffade där en tysk som köpt en ny HR men fick köpt och satt i all (eller nästan all) extrautrustning såsom elektronik, elverk och mycket mer. Han påstod tjäna 350 000 sek på detta arrangemang. sgs
-
Inte oenig Tommy med man ser det inte alltför sällan. Speciellt där havstulpaner har suttit länge. sgs
-
Min erfarenhet är att den slits mer och framförallt så syns dåligt/bristande underhåll mer på en båt som gått i saltvatten. Saltvatten kylda motorer (alla utombordare) och allt så kallat rostfritt på däck rostar lättare samtidigt som tillväxten är större under vattenlinjen som betyder mer skrapande med skador på underkroppen som följd. sgs
-
Jag bodde tidigare nära Limhamn och segade mycket på den danska sidan. Vad tror ni dom tycker där om svenskar? Jo ungefär det samma som jag kan läsa ovan om norrmännen. Lustigt va? sgs
-
Jag bodde tidigare nära Limhamn och segade mycket på den danska sidan. Vad tror ni dom tycker där om svenskar? Jo ungefär det samma som jag kan läsa ovan om norrmännen. Lustigt va? sgs
-
Jag och framförallt min fru var enig med allt som skrivits om höga hamnavgifter i tidigare inlägg fram till vi kom till västra Medelhavet. Framförallt mellan Lagos och Gibraltar, där det ej heller finns många (jag vet bara två stycken) skyddande naturhamnar, är det riktigt dyrt. Båtar mellan 40 till 50 fot (ja stora men de flesta är i denna storleks klass) kostar mellan 800 till 1000 kronor dygnet. Dock är servicen bra och allt rent och snyggt. Allt är ju relativt - jag hörde av en engelsman att han hade betalat 500€ för en natt på ön som ligger precis utanför Marcus platsen i Venedig. Det jag saknar mest är enkelheten/friheten som vi har i Skandinavien - hitta din plats, lägg till , snacka med grannarna och ta din tilläggare. I Medelhavet skall du presentera dig hos hamnkaptenen på hans kontor (under tiden ligger båten vid en väntebrygga) dokumentera vem du och dina medpassagerare är samt var du kommer ifrån och hur länge du skall stanna. Därtill skall du dokumentera vem som äger båten samt presentera båtens registrerings papper och försäkringspapper och i många fall vem som är behörig att framföra denna. Därefter blir du anvisad plats efter att oftast ha deponerat ett passande belopp svarande till den ungefärliga kostnaden för det förväntade uppehållet. Då uppskattar jag äktenskapet - frugan sköter detta. sgs
-
Jo vi skall segla ner till medelhavet i juni om det nu skall räknas som långsegling. Jag är helt enig med dig och vi gör det samma - nämligen kopplar oss alltid utanför sittbrunnen - men samtidigt så väcker vi heldre än inte alls. Flytväst använder jag inte - förlänger bara pinan om olyckan är framme. Däremot seglar vi försiktigt på natten och använder bara segel som kan skötas från sittbrunnen altså inga genakker eller spinakker. Storen och genuan kan vi styra helt från sittbrunnen inklusive fallsträckare. sgs
-
Det krävs lite mer information för att kunna ge något så när rimligt råd. Vilken båt kommer du att färdas i och är du ansvarig eller finns det en skeppare ombord? Var (Nordsjön är stort) kommer ni att segla och är det kappsegling eller bara mys? Vad är dina uppgifter ombord? Vilken utrustning har båten? sgs
-
Det beror ju lite på när du tänker segla dit. Bäst ligger du i Nyhmn om du vill ligga nära centrum men det kan vara trångt och det blir inte mycket sova med allt stök. Jag fördrar Dragör och så bussen in. sgs
-
Jag och min fru har flera gånger provat med olika anordningar och måste konstatera att om olyckan är framme så är chanserna små att lyckas få upp någon av oss i hårt väder. Hårt väder utomskärs är ju mer regel än undantag. Alltså måste man göra absolut allt för att inte ramla över bord. Säkerhetslinor naturligtvis men vi har också den regeln att aldrig gå ur sittbrunnen om man är ensam uppe och den andra ligger och sover eller av andra skäl är under däck. Hellre väcka sin parter än aldrig ses mer. sgs
-
Skriv till informationsavdelningen på Trelleborg AB - dom kan säkert hjälpa dig. sgs
-
Ger denna utbildning också kunskaper i sjömanskap eller är det en ren steward utbildning? sgs
-
Var seglar du i denna trängsel? sgs