Gå till innehåll
tisdag 21 januari 2025

Alve

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    13
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Alve

  • Placering
    Kadett
  1. Hej Mats! Jag har precis haft samma erfarenhet under försommaren. Intressant i sig... Jag kör en Askeladden med samma bestyckning som du har och hade fram till semestern problem med vatten som togs in under gång. Det hör ihop med avgasbälgen du nämner senare. Genom att varva upp motorn utan växel men i vattnet, kunde jag se var vattnet togs in. Vid högre varvtal ökar trycket i sjövattensystemet och det räcker med en slangklämma som inte dragits för säsongen och små smala strålar av vatten kommer in. Dock enkelt åtgärdat med en skruvmejsel (första gången). Jag kommer sannolikt att behöva limma bälgarna till nästa säsong. Om du skall testa med båten på land får du säkerställa att du har tillräckligt med vattenflöde i kylningen. Enklast är nog annars att vänta med detta till båten är i vatten igen. Lycka till! /Anders Alve
  2. Hej! Nu är säsongen snart över för detta år. Personligen sker det på söndag. Jag tycker det kan vara värdefullt att dela med sig av tips vid upptagning av båten, så varför inte i denna gruppering? Min erfarenhet är ringa. Det är bara andra året jag tar upp båten. Lärdomarna från förra året var något dyrköpta, men hanterbara. Impeller och drev fick repareras/bytas... Kylvattenanslutning på land är kritisk, och skiljer sig naturligtvis åt beroende på modell. Hur brukar ni göra med skrov och epoxy? Rengöring, men även vaxning? Tacksam för tips!
  3. Det känns konstigt att det redan är dags att ta upp båten. Sommaren var underbar, medan sensommaren uteblivit. Med lite fixande inför vinterförvaringen, och fokus på annat under vintern så är våren snart här igen.
  4. Bra förslag Sturgeon! Det står oss nåsta fritt att använda detta forum till det vi tycker det kan användas till. Efter en härlig sommar finns det säkert många bra stories. Min egen föregick av en skrämmande historia i sig när drevet (Alpha 1) drog in en deciliter vatten och formligen sprutmålade hela motorutrymmet. Tursamt nog att Skanstull Marin hade möjlighet att titta på felet, hitta felande packning och reparera det. Ingen skada på drevet tack och lov. Dagarna efter spenderades i den klasiska naturhamnen Säck i mellanskärgården med massor av andra båtar och underbart badväder. Fortsätt att njuta, ni Askeladden-fans! /Anders
  5. Hej! Har inte skruvat något ännu, men så här ser styrbord främre motorfäste ut. Tacksam för kommentarer... /Alve
  6. Tack för svaret! Jag provar skruva upp en av bultarna för att ta reda på omfattningen av problemet. Du har helt rätt i att det kan ha sett ut så från början. /Alve
  7. Jag har en Askeladden 645 med en Mercruiser 4,3 och Alpha-drev. Vid semaste inspektionen av motorn upptäckte jag till min förvåning att bultarna till styrbords motorfäste inte sitter rakt. Det ser ut som motorn har tryckt till dem så att båda har givit efter lite. Bultarna kanske är krokiga, eller på väg att gå av, men jag har ännu inte vågat att lossa dem. Är det någon som kan hjälpa med lite svar/tips så här mitt i säsongen? Hur sitter dessa bultar fast? Är de fastskruvade med mutter så går det inte att nå dem. Är det någon form av träskruv så kanske något i skrovet håller på att spricka. Vågar jag skruva upp dem och byta? Tacksam för hjälp!
  8. Hej! Har ni varit inne och sett att Askeladdens hemsida (både Norge och nu även i Sverige) har ett nytt och modernt utseende? Ser mycket proffsigare ut nu än tidigare och den är minst lika informativ. /Alve
  9. Alve

    hälsa på sjön

    Har upplevt hälsandets dilemma sittandes på en MC. Detta har varit en tradition även där, men allt eftersom antalet MC har ökat har hälsandet minskat. Det kan vara så att trafiksäkerheten kommit före att hälsa. Nu är det fler båtar i vattnen, men hälsa så mycket det går!
  10. 1. Askeladden 645 Beetle. Används till dags och helgturer med familjen 2. 1-2 timmar enkel resa 3. Båten har inombordare och kom i paket. Skulle verkligen vara intressant att arbetet skulle omfatta även inombordare. 4. Tyst, snål, snabb 5. Alternativa bränslen 6. Javisst ! 7. Det görs för lite med motorerna hos båtarna v.b. miljövänligheten. Fler projekt behövs!
  11. ... skulle jag med, medveten om att det borde vara en eventuell jordning som skapar referensen. /A
  12. Hej! Läser en hel del inlägg angående elektiska installationer ism extra batterier, men inte mycket om den fysiska fastsättningen. Jag har ett ordinarie batteri placerat i en nedsänkning i durken för bästa stabilitet, och har inte liknande möjlighet för ett extra batteri. Har någon något förslag på hur ett extra batteri kan sättas fast på ett bra sätt? Tack!
  13. Alve

    Långt till sommaren

    Även om sommaren inte var den bästa, har jag under första säsongen som båtägare blivit riktigt biten. Jobbigt biten.... Nu är det långt till nästa sommar. Vad gör man ... ?
×
×
  • Skapa nytt...