-
Innehålls Antal
223 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
2 NeutralOm Mainship
-
Placering
Kommendörkapten
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Från en yrkessjöfarare (inte jag, kommer ej ihåg hans postion). Innan GPS tiden höll man sej betydligt bättre till styrbordsidan av farleden. Nu åker båtar oftast i mitten eller lite hur som helst. Förmodligen följer många farledslinjen på plottern.
-
Visst förstod jag, och jag försökte också vara lite humorstisk i min kommentar. Fina båtar. Beträffande andra länders regler, det finns en del bra saker. I USA t.ex., är det lag på att när en vattenskidåkare ligger i vattnet måste en orange vimpel hållas upp från dragbåten. Jag tror även (inte helt säker) att det måste finnas två personer i dragbåten.
-
Häftigt med en Grand Banks som gör 25 knop. Seglar själv mer än kör min motorbåt. En del segelbåtar när det går för motor tycker att de fortfarande är segelbåtar och behöver ej väja för en motorbåt med rätt till väg som går i liknande fart.
-
Shit happens som dom säjer over there. Om det var jag skulle jag som föreslagits tömma tanken dess naturiga väg. Tillverka av en plastdunk en behållare som sluter så tätt så möjligt runt skrovet. En som startar tömmningen i båten medans du trycker behållaren mot skrovet. Sedan skulle jag vara fräck och tömma behållaren i sjön. Ingen kommmer att bada där på ett tag. Det kanske blir ett par vändor, äckligt givetvis, men du kommer att känna dej bättre efteråt.
-
Selden och Superspars säljer 470 master, men du kanske inte kommer att gilla prislappen. Det brukar sällan finnas begagnade master även om 470 är en OS klass. Du kan nog köpa en naken ny mast från ovan, och flytta över beslag/rigg från din gamle mast. Lite billigare
-
Jag tror att tullen, skeppsregistret (och CE märkning) sköts av skilda organisationer med vattentäta skott mellan. När jag tog in en båt från USA nöjde sej tullen med en kopia av köpekontraktet (plus transport kostnader) för at beräkna moms och tull. Allt sköttes från min sida av speditören och gjordes i Tyskland, men jag tror det inte spelar någon roll om Svenska tullen gjort det. Det som skrivits i denna tråd är helt absurt. Lägg till problematiken att få in båten i skeppsregistret om den ligger och förblir i utlandet, då man måste bekosta att en svensk mätman reser och mäter båten på plats på din bekostnad även om det är en massproducerad båt. Inga tidigare gjorda mätdokument accepteras av skepsregistret. Jag undrar hur Europadomstolen skulle se på det här. För mej känns som icke önskvärda handelshinder inom EU.
-
Bhemac, tack för bra information. Då Navionics är vectorbaserade och informationen är i lager, kan det nog finnas vissa fördelar med att detaljerad information försvinner när man zoomar ut. Men som du skrev, det är viktigt att man är medveten om hur det fungerar.
-
Att få Navionics sjökort över (nästan) hela Europa för 469kr till en iPAD är helt fantastiskt. Navionics motsvarande kort till en PC kostar betydligt mer. Har någon information om hur (om något) de skiljer sej. Och dom skiljer sej, är iPAD korten gott nog.
-
Tack för svaren. Beträffande MOMS och CE märkning. Båten kommer att vara tillverkad av Lagoon, FP, eller liknande och är CE märkta. Båten kommer troligen inté att vara momsad och mej veterligen behövar man inte betala MOMS om den inte tas in i EU även om den registreras i Sverige. Jag tittade lite på registrering i BVI, men då måste man registrera ett företag där först. Vet ej om det är samma med Cayman Island eller dyl. Ett fritidsskepp måste mätas av en svensk mätman. Tidigare utlänsk dokumentation godtas inte. Jag har också läst om en eventuell temporär registrering i väntan på den permanenta. Vad som då sker (har jag läst) att man väntar och sammlar ett antal båtar i ett område så att en mätman kan mäta flera på en gång. Det kommer sannolikt att ta låmg tid för att sammla ihop tillräckligt många Svenska båtar i västindien för mätning. Ett alternativ är kanske att strunta i att registrera båten. Flertalet Svenska båtar åker runt på kryssarklubbens gula internationella certifikat. Kryssarklubbens cert är helt legalt för båtar mindre än 12x4, men det kanske går bra ändå. Till viss del bättre ärn sjöfartsregistret då detta inte skriver vem som är ägaren vilket kryssarklubbens gör. Vad jag finner ytterligt märkligt är hur svårt det ska vara för en Svensk att köpa en större fritidsbåt i utandet.
-
Planerar att köpa en segelkatamaran troligtvis i Västindien och större än 12x4 meter. Båten kommer att stanna i västindien och inte tas till Europa inom överskådlig framtid. Givet storleken ska en sådan båt registreras i fartygsregistret som fritidsskepp.i Sverige men som del av processen ska båten mätas på plats av en mätningsman, kostnader betalas av uppdragsgivaren dvs jag. Om nu båten ligger i västindien blir det betydligt dyrare och kommer att ta lång tid. Båten kan troligtvis ej användas eller försäkras innan registreringen är gjord Någon med erfarenhet runt detta. Som jag nu ser det är det i praktiken nästan omöjligt att som Svensk köpa en båt större än 12x4 meter utanför Sverige. Andra EU länder har som jag förstår det betydligt smidigare regler och lägre kostnader. Om båten är under 12x4 meter är det betydligt enklare då ingen registrering krävs och den kan framföras med Svenska Kryssarklubbens internationella cert
-
Jag är nybliven klubmästare i en båtklubb i Stockholm, bl.a. ansvarig för klubbens sociala aktiviter. Båtklubben är ganska stor med runt 250 båtar. Jag planerar nu vinterns aktiveter och det vore bra med tips ock råd vad som fungerat bra och varit uppskattat vid era båtklubbar. Vidare skulle jag gärna anordna någon trevlig föreläsning med en gästtalare. Har ni något bra tips som varit uppskattat vid eran klubb, helst från Stockhoms trakten så resekostnaderna blir lägre. Helst med något tema som också damerna i klubben skulle vara intreserad av då det vore trevligt med lite nya ansikten på klubben. Tackar på förhand
-
Från en yrkessjöfarare (inte jag, kommer ej ihåg hans postion). Innan GPS tiden höll man sej betydligt bättre till styrbordsidan av farleden. Nu åker båtar oftast i mitten eller lite hur som helst. Förmodligen följer många farledslinjen på plottern.
-
Visst förstod jag, och jag försökte också vara lite humorstisk i min kommentar. Fina båtar. Beträffande andra länders regler, det finns en del bra saker. I USA t.ex., är det lag på att när en vattenskidåkare ligger i vattnet måste en orange vimpel hållas upp från dragbåten. Jag tror även (inte helt säker) att det måste finnas två personer i dragbåten.
-
Häftigt med en Grand Banks som gör 25 knop. Seglar själv mer än kör min motorbåt. En del segelbåtar när det går för motor tycker att de fortfarande är segelbåtar och behöver ej väja för en motorbåt med rätt till väg som går i liknande fart.
-
Håller med vad som tidigare skrivits. En av de största fördelarna med en katamaran är utsikten (ofta 360 grader) från salongen och att den ligger i samma plan som pentryt och cockpiten. Detta sammanlagda utrymme är helt fantastiskt som ingen enskrovsbåt kommer i närheten till. Men konceptet måste nog vara en relativ stor båt (40 foot) för att komma till sin rätt. Annars blir det dålig ståhöjd i salongen och ytorna i skroven klastrofobiska. Videre brukar lättvindsegenskaperna vara dåliga och de är tröga att skagvända. I t.ex. Stockholms skärgård kan det vara till problem. Man pratar ofta om de fantastiska utrymmerna, men en 40-foots katamaran kostar ungefär som en 50-55 foot enskrovsbåt, och de har tämligen jämförbara utrymmen. När ungarna flyttat ut ska jag och min långsegla jorden runt. En Jeanneau DS låg högst upp på listan tills jag på mässan utav slump tittade på en Lagoon 400. Vi blev helt tagna av båten och nu är det bara katamaran som gäller för en sådan tripp.