Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025

Robin_Larsson

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    2
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Robin_Larsson

  • Placering
    Landkrabba
  1. Hej på er allihopa Jag är ny här, men en del känner säkert igen mig från andra forum. Galningen med en gammal Wasa 55a som han inte kan bestämma sig för hur den ska se ut... Och tja, precis så är det. Köpte för några år sedan ett skrov till en Wasa 55a tillsammans med en kompis, och med den tänker vi segla långt, kanske jorden runt, det får vi se sen:) Saken är den att vi inte kan bestämma oss för hur båten skall se ut. Har ett par stilar att välja på, som alla lockar, av olika anledningar. Den som jag nämner i rubriken, ett extremt modernt alternativ, inspirerat av båtar som Wally 80 och deras nya Wally 101, http://www.wally.com/jumpCh.asp?idUser=0&idChannel=39&idLang=IT&idProd=105&attivo=1-2-2&txtStartRecord=2 Tanken är då alltså ett långt skylight, hela vägen från framkant av ruffen bak till nedgången. Där viker det över kanten så att säga, och blir ett öppningsbart glas, och ett fast nedanför, Där upphör det främre skylightet, och så börjar det på nytt vid skottet till akterruffen, då ett fast glas nere, ett öppningsbart från bänkhöjd till taket, ett öppningbart i taket, och ett fast bakom, akterkant på akterruffen görs helt i glas. Sidorna på akterruffen däremot kläs i teak. Teakdäck. Salongstaket skall förutom skylightet i svarttonat glas bara bestå av två vävlda sidor, som går från glasen ner till ca 2cm från däcket, de ska vara lackade i nån snygg grå metallicfärg. Just den grejen är stulen från Brentas B-Yachts, www.brenta38.com Ja, så får det väl vara rutor i skrovet på samma sätt som på Wally båtarna, speciellt som det inte blir några rutor man kan se ut genom i ruffarna. Möjligen ljusinsläpp som på Brentas. Relingen får bli som på många moderna båtar, typ Dehler 44. Eventuellt får man spackla ut stäven rak, eller som SM 40. Var lunga, jag är båtbyggare, så vet exakt hur mycket jobb det skulle bli... En annan variant, helt åt andra håller, vore looken som den nya Swede 41an, www.classicyachts.se eller Spirityachts båtar, www.spirityachts.com. Kort sagt, väldigt klassiskt med några moderna inslag, tex mahogny-ruff-sargar-karmträ, däck i oregon-pine eller teak. Flushluckor, och moderna beslag, riggdetaljer mm. Hade nog oxå vart grymt snygg, passat skrovet bra, men frågan är hur bra det skulle passa däcket/ruffarna? Eller en medelväg, Moderniserad Wasa 55 helt enkelt, den rutdesignen jag har som pressbild, antingen flushade utan ramar, eller rostfria ramar. den bakre lilla rutan öppningsbar. Flushade däcksluckor, teak på taket och däcket, kanske att man höjer teaken på taket såpass att man kan dra tampar under. Kunde ju även använda Rutgerssons vanliga luckor, men inte lika snyggt. Samma reling som i första, eventuellt klädd med teak som på orustbåtarna. Ja, ja vet, jag är jobbig, men kan verkligen inte bestämma mig för vad jag gillar mest. Det första alternativet är onekligen massor med jobb, och vore väl smartare att göra det genom att bygga ett nytt skrov, då lite bredare. fylligare akter och ett ton lättare... Modernt skrov helt enkelt. Men, det är nog den looken jag gillar bäst, och bygga en ny båt, ja det blir aningen dyrare, och tar mer tid. Möjligen om man sålde skrovet vi har, men sparade resten, har ju en komplett rigg från en AIE 35a, och bygga det ett lagom skrov till den riggen. För att bygga klart Wasan och sälja den, frågan är om det inbringar tillräckligt med pengar för att bygga en ny båt. Men, vad tycker ni här? Vad skulle se bäst ut? Vad är smartast? Tack på förhand! Bilden visar en annan fin Wasa 55a, riktigt fin, men hade vart finare med mina rutor, och flush-tak:) Med vänliga hälsningar Robin Larsson
  2. Hmm, vad jag har läst, och har läst mycket på deras sajt, så toppar Maltese Falcon en bit över 20knop för segel, de har anser sig ha slagit klipperskeppen, både i dygnsdistans och topphastighet. Fräck är den iaf:) //Robin
×
×
  • Skapa nytt...