Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025

Jonbeee

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    195
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

7 Neutral

Om Jonbeee

  • Placering
    Örlogskapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Jag misstänker att det är motionering/smörjning på trumbromsarna som blir det återkommande arbetet, med byte av delar med några års intervaller. Inte supersugen på det som du verkar ha full förståelse på. Alternativet är om man antingen hittar en jä&%igt brant ramp eller på något sätt förlänger bakdelen ut i vattnet... Obromsat är min uppfattning att det inte går, iaf om man vill kunna köra i 80. Båten väger ca 1200 kg.
  2. Och bromsarna? Kräver dem någon särskild åtgärd efter? Det är väl trumbromsar på en trailer? Att bromsa rent skivbromsar på en bil efter tvätt är ganska enkelt men trumbromsar på en trailer, då behöver man nästan last på trailern och sedan nita hårt från ganska hög hastighet tänker jag... Men, som kanske märks, min erfarenhet av bromsade trailers är ytterst begränsad...
  3. Tack för inputs. Ber om ursäkt för mitt sena svar. Jag får inte längre några notiser när jag har svar i trådarna, får kolla på det... Stefapackning har jag inte hört om innan men har nu googlat dem. Man tänker ju att det borde finnas nav/bromsar framtagna för att kunna doppas men jag lyckas inte hitta något sådant. Är fortfarande lite inne på att man medför någon form av "dubbelspång" som man lägger ut bakom trailern, ner i vattnet... Eller, som @PLM skriver, ner med naven och efteråt plocka isär, torka och fetta in igen... mmmm....
  4. Samma här. Har alltid bara rampat vanliga motorbåtar och försökt hålla även fälgarna ur vattnet... Får suga på karamellen lite...
  5. Tack för svar. Jag har en ganska bra dragbil. Men det låter som att man i så fall får ställa in sig på att doppa naven ändå... Om man inte kan förlänga trailern bakåt vid sjösättning med någon temporär lösning...
  6. Ha ha, ja, du har ju så klart helt rätt i det. Men som du säger, det är ytterligare en båt att ta hand om. Vill nog satsa på en och samma båt. Jag kan lägga pengarna på en bra trailer men då vill jag veta att den fungerar att rampa med, annars är det bortkastat. Som alternativ kan man ju så klart sänka även nav och bromsar med allt vad det för med sig i arbete...
  7. Hej! Har en Hönösnipa där jag bor i Halmstad som jag även skulle vilja kunna ta med till bohuslän på semestern för ca 4 veckor per år. Vi snackar alltså vår och höst i södra Halland och sommar i Bohuslän. För att transporter och sjösättning skall vara smidigt så är 80-trailer (bromsad) och rampning nödvändigt. Och då kommer vi till den klassiska problematiken med "hur djupt måste trailern ner i vattnet för att kunna ta upp eller sjösätta". Efter att ha kollat runt lite på olika trailers så verkar Bålstasläpet REG 1800 EUF vara en lämplig kandidat. Den har självjusterade vaggor för snipor. Det kostar dock närmare 60.000 kr nytt så det är inget man vill impulsköpa direkt. Givetvis beroende på rampernas lutning; Är det någon som har erfarenhet av sådant släp och att rampa på och av en snipa av modell 6 meter och 1.2 ton? Måste man doppa naven/bromsarna? Eller finns det någon annan smart lösning, t ex förlängning av bakänden, lägga ut balkar att glida på etc etc... Tack på förhand. // JB
  8. Hej! Tack för era förslag. Det hela kändes ganska hopplöst ett tag där. Tyckte jag hade kollat allt flera gånger så till slut fick jag en lokal mekaniker att åka förbi båten och han hittade felet ganska snabbt. Något som jag själv aldrig hade upptäckt. Där ser man värdet av erfarenhet och kunskap... Packningen som kom med impellern var för tjock så det blev luft mellan impellern och locket. Han hade "rätt" packning med sig och bytte med lyckat resultat. Jag var inte själv hemma och har inte heller hunnit prova än men kan direkt säga att det där felet hade jag aldrig kommit på tanken att kolla. Tack för allas funderingar och tankar!
  9. Var ute igen för en stund sedan. Satte nya skruvar i höljet och såg till att det satt ordentligt. Har även mätt höjden på nya impellern som stämmer med den gamla. Tog insugningsslangen, som under arbetet normalt suger ur en behållare, och hällde vatten ner genom den. Höll den högre än motorn så vatten även fyllde slangar och kanaler över impellern. Startade därefter motorn och satte ner insugningsslangen i behållaren med vatten men jag fick samma resultat. Inget sug alls. Dessutom rann nästan allt ur via impellern när jag stängde av. Den håller alltså inte vätska kvar i systemet. Nu när jag skriver detta så tänker jag nästan att det måste vara luftläckage någonstans, annars borde väl vattnet ha stannat i slangar och kanaler iaf. EDIT: Kollat alla anslutningar utan att hitta fel. Har ju iofs även bytt termostat. Funderar på om något har gått snett där...
  10. Japp, sitter tajt och fint. Precis så att det går att stänga med packningen mellan.
  11. Hej! Yanmar YSE 8 Bytte impellern igår men fick inte fram något kylvatten. Efter en stunds felsökande insåg jag att det var impellern som inte drog något vatten. Jag testade då att "prima" impellern genom att hälla ner vatten i den ovanifrån. Dock rinner vattnet rätt igenom ner i slangen och ut åt fel håll... Impellern ser att passa fint vad gäller storlek. Dock hade jag inget glycerin (jag trodde man fick med det) så jag satte i den torrt. Är detta orsaken till att den inte håller tätt? Eller håller den väl vatten när hela systemet är fritt från luft? Någon annan erfarenhet som man bör kolla?
  12. Ja, jag tror att det är en gammal lösning. Någon har tidigare slipat av infästningen i skrovet längst back, där axeln går in i skrovet. Så om jag skall sätta ett cutless lager istället så finns det inget att fästa i utan vi får i så fall hitta en annan lösning. Dock är det nu 3-4 mm glapp för axeln att hoppa runt på. Tveksamt att den sväller så pass mycket att det blir bra när den hamnar i vattnet...
  13. Nej, jag har haft samma tanke också. Jag tänker att om den börjar läcka så lär det inte gå jättefort utan droppa mer och mer. Det finns även länspump med nivå vakt. Men å andra sidan kan man ge sig f&n på att Murphys lag tycker annat. 😅
  14. Hej hopp! Long time no see. Köpte en snipa av en släktning i höstas. Gällande axeltätningen så var svaret att "Jag har aldrig tryckt i något fett och det har aldrig läkt något vatten". Han har aldrig rört någonting där... Högst förbryllad över hur detta fungerar så tror jag att det är en gland-packning med talgpackning (talgfläta?) som sitter i båten (Hönösnipa med Yanmar YSE8). Är dock något osäker då den verkar liten. Några frågor Är det en "glandpackning" med talgpackning/fläta? Det finns ingen fettnippel någonstans men det kanske är normalt? Dock ser man fett på bilderna närmast motorn men det kanske fylls på när man tar isär? Om det är talgpackning, ryms packningarna inom de blåmarkerade området eller det rödmarkerade? Det ryms talgpackning som är 14 mm höga men om det är det rödmarkerade området så får det knappast plats många varv... Jag har hittat talgpackning som är 14 mm hög men i så fall i Teflon. Många nämner grafit här i trådarna men det har jag inte hittat i rätt storlek. Funkar Teflon bra? Eller har ni några tips på affärer där utbudet är större? Har hittills endast hittat; https://sv.forboat.eu/teflon-axel-forpackning-14-x-14mm-1-5mt Noterbart är att det finns inget cutless lager bak utom en trähylsa som är ca 7 cm lång. Misstänker att den är tänkt att svälla och hålla axeln något så när stabil men det kan ju knappast vara mer trä längre in längs axeln som håller ute vattnet... Tack på förhand // Jonas
  15. Hej! Sorry för min in-aktivitet, har varit fullt upp senaste månaderna. felet satt som nämnt tidigare på drivaxeln, där klumpen under drivaxeln som håller tillbaka oljan i oljetråget hade oxiderat motsv och kärvat fast. Hade inne delen för reparation och beställde samtidigt ny packning att sitta under motorn (mellan oljetråg och motorkåpan. När jag väl kom igång insåg jag att jag även behövde ny packning för själva oljetråget. Tog lite tid att få hem delarna och därefter blev det liggande pga arbete. Satte igång igen för två veckor sedan, rädd att jag inte skulle komma ihåg hur allt skulle sitta igen men det var inga större bekymmer. Lugnt och metodiskt samt med datorn inkopplade i garaget (där jag jämförde med sprängskisserna) fick jag så ihop motorn. Sedan bar det iväg till bohuslän med den. Jag ville inte fylla på några oljor inför att den skulle ligga i bilen, just in case, så väl där uppe var det i med oljor, nytt tändstift och fram med balja att provköra i. Stora bekymret var huruvida jag hade fått ihop kylvattenledningen som går nere från växellådan till motorn. detta var jag osäker på. Motorn gick igång fint på tredje rycket. Stor glädje! Och kylvatten kom också direkt! Dock började det efter 10 sekunder spotta olja till höger och vänster. Visade sig att jag hade glömt att sätta i ena änden av returledningen som leder olja från övre delen av motorn tillbaka till tråget. 15 minuters arbete så var det dags att försöka igen. återigen startade den fint. Och där fick den puttra i ca 1 h. Ibland med växeln i och ibland ur. Kylvattnet gick fint hela tiden. Ideligen kontrollerades mängden och kvaliten på oljan i motorn och efteråt kontrollerades även oljan i växellådan. Allt var kvar där det skulle vara och ingen skit i den eller andra dåliga tecken. noterade att motorn dör på grundgas med växeln i men detta är nog bara en justering som krävs på grundgasinställningen. Så livet är gött! Kul att man kunde fixa problemet "själv" och kul att få chansen att öva på ett objekt som var ut-dömt av mekaniker. Det var således ingen risk att ta sig an uppgiften. Och lite skönt att jobbet är över och klart i god tid innan sjösättning. Min farfar, 90 år, har följt händelseutvecklingen och är mycket glad. För honom, i sin ensamhet, har detta varit något att fördriva dagarna med, dock från håll då han bor på annan ort. Stoort tack för allt engagemang och all hjälp. Känns mycket skönt att ha bollat frågan med er! Stort tack!
×
×
  • Skapa nytt...