Gå till innehåll
lördag 02 november 2024

coolbeyron

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    186
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om coolbeyron

  • Placering
    Örlogskapten
  1. Kan absolut vara värt att kolla. Har man då samma stigning och storlek som på en trebladig eller ska man ta hänsyn till att bladytan blir större på en med fyra blad? Har du bytt från trebladig eller bara kört med den här fyrbladiga?
  2. Jag bytte i somras motor på min båt, en uttern 5500dc. Där satt en 90hk Mercury 2t från -01 som slutade fungera korrekt och det slutade med att jag inhandlade en ny Mercury F80 (fyrtakt) -16. Med den gamla motorn gick båten kanonbra. Helt som den ska. Bra bett och powertrim gav "rätt" effekt. Med den nya motorn upplever jag: - Att propellern slirar vid snabba gaspådrag, framförallt om jag tiltat motorn lite. - Det känns också som att båten blir väldigt orolig att köra om jag tiltar ut motorn - vilket man ju gärna gör i högre fart. Toppfarten är ungefär samma som förut, dvs kring 30 knop. Sitter det fel propeller på? Jag minns ej vad jag hade för propeller på gamla motorn, men nu är det iaf originalpropellern "black max" 3-bladig aluminium som är 13.25x16 (diam x stign). Och vilken variabel ska ändras i så fall? Diameter eller stigning? Summa summarum är jag jättenöjd med de nya motorn ljudnivå och motorljud och att den är lättstartad. Men köregenskaperna på båten har förändrats radikalt till det sämre.. Vore tacksam för hjälp eller tips kring detta. Har frågat återförsäljaren men han var mest intresserad av toppvarvet (som jag inte minns nu), men eftersom det varvar som den ska sade han att det är rätt propeller på..
  3. Oxalsyra finner du på Biltema - deras Fälgrengöring Bio innehåller Oxalsyra och vatten. Men det är ju då inte i pulverform utan redan utblandat...
  4. Ja det har du nog rätt i. Gillar dock design och planlösning på denna båten och skicket på själva skrovet mm är mycket bra. Vill minnas att det var en Uttern 6300 på blocket för något år sedan som hade en nyare 25 eller 40hk (eller var det kanske 50) där bak. Den försvann från blocket men jag minns inte prisbilden.
  5. Jag har en Uttern 5500 DC med 90hk Mercury -01. Mitt förtroende för detta motorfabrikat är nu förbrukat då det är den tredje utombordaren från dem som krånglar. Utan att gå in på vad som är fel med den (för jag vet inte själv än) letar jag efter en lösning för att kunna använda båten sista semesterveckan istället för att ha den på verkstaden. Alternativen är att sälja båten som den är och få dåligt betalt eller att köpa en ny motor. En ny motor kring 90-110hk kostar iaf 100tusen och det verkar ju idiotiskt att lägga på en båt som inte är värd mycket mer än så med en fungerande motor. Funderar därför på att sätta dit en mindre motor. Kanske är en heldum ide - men om man dessutom samtidigt kommer under 15 knop kan man ju unna sig en pilsner till lunchen innan man åker vidare. Båten gjorde 30 knop med nuvarande 90hk 2-takt. Mina undringar är kring hur stor motor man måste ha för att kunna köra i ca 14-15 knop på topp. Borde ge en marschfart kring 8-10 knop (under planingströskeln) vilket är helt okej att glida runt i skärgården i. Finns det något sätt att räkna ut det här eller får man chansa? Kan 25hk räcka? Eller 40hk? Blir båten osäljbar med en sådan liten (om än ny) motor på? Någon som har erfarenheter kring detta?
  6. Jag har ett nytt (sedan förra året) kyl monterat i min båt i sittbrunnen. Det är inte jag som installerat det utan förra ägaren (jag köpte båten nyss). Båten är en Windy 33 mistral -98. Inomhus sitter det ett gammal kyl från -98. Varje kylskåp har varsin automatsäkring, och varsin strömbrytare (en Roca med diod). Båda brytarna är kopplade till en digital voltmätare, så när man sätter på någon av dem så visar den aktuell spänning - vilket brukar vara mellan 12,7 och 13,1 volt beroende på om kompressorn går eller ej och oavsett vilken brytare jag har på. Vilken spänning den visar när båda är på förstår jag inte - kanske är de kopplade till samma batteri?. Det gamla kylskåper funkar perfekt. Jag kan låta det vara inställt på rätt läge på vredet i kylen och bara sätta på/stänga av det med hjälp av strömbrytaren vid voltmätaren. När det är på lyser dioden på brytaren och allt är frid och fröjd. Funkar i flera dagar och jag kan titta på voltmätaren och se att spänningen hålls i batteriet. Men kylskåpet ute är lite märkligare. När jag sätter på huvudbrytaren till det och har ställt in reglaget i kylen på kanske 3 av 7, så kommer kylen gå igång och gå kanske fem minuter, för att sedan stänga av sig. Samtidigt falnar ljuset i dioden i Roca'n och lyser så svagt att det knappt syns. Glöder mer än lyser. Voltmätaren slocknar helt. Säkringen löser inte ut. Om jag då stänger av brytaren och sätter på den igen så kommer den funka ytterligare 5 minuter. Om jag har reglaget i kylen på max (7/7) så förkortas den fem minuterna. Detta sker trots att jag ligger med landströmmen inkopplad. Huvudbrytare till startbatteri, bogpropeller, ankarspel är avstängde. Vad kan detta bero på? - och hur felsöker jag det? Förra ägaren säger att det funkat perfekt så sent som helgen innan jag tog över båten. Är batterierna dåliga? Vet inte om det är 1 eller 2 förbrúkningsbatteri - det finns bara en strömbrytare till "service" så jag antar att det bara är ett batteri - då borde det ju inte vara någon fara - all övrig 12v funkar perfekt och det gamla kylen tuffar och går ju. Om det är 2 förbrukningsbatterier - skulle då bara det här kylskåpet vara ensamt på batteri nr 2? - men varför funkar det isf igen när man startar om strömbrytaren?
  7. Tack Volvo_Penta , tillstånd av markägaren finns (det ligger redan en boj där fast anpassad för en eka typ). Enligt broschyren du lade upp så skulle det behövas en betongklump på ca 90x90x80 cm som ska väga iaf 750kg i vattnet för att hålla en 5tons båt på plats. Det låter som en jäkligt besvärlig sten att hantera. Både att gjuta och placera ut... Kan man använda flera mindre vikter tro? Typ cementfyllda bildäck eller något? Någon annan än jag borde väl ha gjort det här?
  8. Det är lite för grunt vid bryggan, och vinkeln blir lite dålig, så jag funderar på att lägga båten på svaj vid en boj istället och ta jollen fram och tillbaka. Hur stor vikt behöver man ha för en båt som väger strax under 5 ton? Tittar man på ankare så hade det ju klarat sig med ett 20kg.. men det är ju givetvis skillnad när båten ska ligga flera veckor i sträck. Det här är på västkusten. Skyddat från den värsta sjön men det kan blåsa rejält. Båten är en segelbåt på 32 fot. Vad använder man för tyngder? Behöver man ha något tillstånd från myndighet tro? Vore tacksam för hjälp eller era kommentarer och erfarenheter. Ligger ju ett par båtar på svaj för jämnan tycker jag bl.a. när man kör förbi Ljungskile...
  9. Inredningen (under däck) är samma oavsett drev eller axel på V39,V40,V42. Alltså inte som på Nord West 410 t.ex. där man får en annan planlösning. Solbädd eller soffa bak är en smaksak. MBY har beg-tester att köpa som PDF på deras hemsida, men det finns en hel del att titta på gratis på youtube om du vill veta mer. Vad gäller manöverförmågan så beror det på vad man är van vid, båda går att köra i hamn
  10. Hej! Min erfarenhet från Göta Kanal är att det är gott om platser i gästhamnarna längs vägen, men att det inte skadar att ha med sig en extra 20 mtrs-kabel samt en förgrenare till landströmmen för säkerhets skull. Ha en trevlig resa!
  11. Nej överfulla gästhamnar och "flock-konvoj" har jag aldrig upplevt de gångerna jag kört! (Senast var 2013) Att ett par båtar slussar samtidigt är både smidigt och bidrar till gemenskap mellan båtarna. Håller med Lintott - passa på att testa kanalen nu när ni kan köra den åt ett håll utan att behöva tänka på retur-resa.
  12. Självklart ska ni ta Göta Kanal! Att segla sthlm-mem kommer ge er tillräckligt med upplevelser av "havet". Visst drar båten lite bränsle i kanalen, men farten är begränsad till 5knop så det är försumbart per distansminut. Dessutom kanske ni ändå inte kan segla varje dag längs kusten heller - vädret har ju en förmåga att bjuda på stiltje eller vind från fel håll när man minst vill ha det. Räkna inte med någon skillnad på bränslekontot alltså. Både Vättern, vänern och Roxen går att segla över om ni hellre vill det. Vad gäller gästhamnar så ingår 30 fria nätter i gästhamnarna längs Göta Kanal. Slussningen är en barnlek men lite nervöst första gångerna kanske. Har kört 40, 50 och 55 fots motorbåtar genom kanalen och på den storleken räcker det med 3 personer, en 28:a klarar ni galant på 2. Gryts och Blekinges skärgård är fin, Ale stenar är vackra, Ven är underbart, (har ni tid att stanna och uppleva allt längs vägen?) men Hanöbukten är verkligen inte så kul om det blåser lite, och jag hade hellre valt att få ned båten tryggt och säkert och inte riskera att bli inblåst i någon hamn. Skåne och Halland bjuder inte på någon skyddande skärgård...
  13. Ska köpa en båt med 2st VP D6-310 i från 2006. Vad finns det för kända svagheter på dessa maskiner? Jag har hittat att främre locken på värmeväxlaren bör vara bytta - vilket är gjort. Är det något annat man bör hålla koll på? Som jag förstår det är D6:an en bra maskin, men som alla motorer så kan ju första årsmodellerna vara behäftade med lite barnsjukdomar.. Hur kan man enklast avgöra skicket på en sådan här motor? Är det titta och lyssna som gäller?
  14. Hej! Har tyvärr inte svar på din fråga, men kan säga att Monark 670 är en kanonbåt! Hade en för ett par år sedan med en V8:a i. Gjorde ca 30 knop på topp och marschade fint kring 20. Planlösningen är perfekt och med kapeller ihoprullat så är det som att köra daycruiser fast med bra vindskydd. Enda nackdelen är att kojen i förpiken är något kort, till och med för mina 1,80. Men ligger man lite på sniskan så funkar det kanon. Toalett i sittbrunnen kan låta märkligt men funkar alldeles utmärkt om man behöver göra ifrån sig nattetid...
  15. Snyggt. Tackar - då testar jag och måla så får vi se hur det funkar.
×
×
  • Skapa nytt...