Tack för visat intresse. Först vill jag som testare av den aktuella båten säga, jag är inte köpt! Båten jag testade den molniga dagen i september gjorde sina knappa 45 knop.
Även jag vet att den borde presterat bättre, men det var inte vad vår mycket exakta GPS visade.
Det finns ett antal parametrar som kan varit inblandade. Inte sällan råkar jag ut för så kallade hookade skrov. Det innebär att bottnen efter gjutningen fått en något konkav form i bottnen, Oftast beror det på att de plockats ur gjutpluggen för tidigt. Vid den efterhärdning som sker drar skrovet ihop sig något. Blir därmed lite bågnad i bottnen. Det resulterar sedan i att skrovet suger fast i vattnet.
Om, och jag säger inte att den båt vi testade var av den avarten, ändå var beskaffad med denna lilla deffekt,kan det mycket väl ha bidragit till den något reducerade toppfarten. Hur som. Båten vi testade var utrustad med en 250 hästars Yamaha. Toppfarten landade på 45 knop. Punkt.
Vidare kan jag för intresserade säga att den båten borde inte göra mycket mer. Redan vid 40 knop kännns den instabil. Vid 45 rent obehaglig. Vid 52, som någon ägare lyckats notera, vill jag inte ens åka med. Anders Jelving / Vi Båtägare