Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024

Chrille_82

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    553
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

5 Neutral

Om Chrille_82

  • Placering
    Flottiljamiral
  1. På denna sida kan du trycka in din motors uppgifter och få fram sprängskisser på delarna. https://www.mercurydelar.se/privat/sprangskiss Skruven som du ska leta efter är i plast med ett E-clips runt, borde sitta någonstans på sidan av ditt Trim/tilt.
  2. Ett litet förtydligande bara, den manuella frigöringsskruven ska du bara behöva lossa ca:1 varv för att motorn skall kunna lyftas respektive sänkas, inte ”skruva ut”som i att lossa den helt. Eftersom det klickar när du försöker höja motorn är det iaf ström fram och reläet verkar funka.. det brukar sitta ett relä för ned och ett för upp och det är enkla relän som Biltema säljer. Du bör först försöka få upp motorn med hjälp av den manuella frigöringsskruven, när det är gjort måste du säkra motorn med stoppet. Öppna därefter oljereservoaren och kolla om oljemängden är ok. OBS! öppna inte oljepåfyllningslocket med motorn nedfälld för då står den under tryck.
  3. vet faktiskt inte, du får fråga dom som tillverkat motorn men växelhusets konstruktion behöver uppenbarligen den tredje luftskruven. Jag har alltid gjort så som jag beskrev till dig här ovan och det är även så man ska göra enligt min användarmanual. Vad och hur var och en sedan gör får stå för dom.
  4. Inte på Mercury/Mariner av lite äldre årsmodell iaf.. det är delat nere i växelhuset och skulle det vara problem att återmontera efter demontering brukar man bara kunna vrida lite på svänghjulet så hoppar den i spåren.
  5. Du fyller på olja i den nedersta hålet tills det börjar sippra ut i mittenhålet, då skruvar du dit mittenskruven och fortsätter fylla till det börjar komma i översta hålet, därefter skruvar du även dit den skruven, på detta vis får du ut det mesta av luften. Angående växelväljaren spelar det väl inte någon roll vid själva impellerbytet, jag brukar alltid ha neutral på reglage och växelhus vid demontering/montering.
  6. Är inte det en Sunbird Corsica som du äger? Jag har en Sunbird SPL171 med identiskt skrov fast utombordare. Mitt ekipage väger ju lite mindre än ditt tack vare min utombordare gissar jag men det är nog försumbart då min Mariner 100hk väger ca:180kg. toppfart med Solas rostfri propp är 45gps knop, jag upplever att skrovet inte tillåter så myckre högre fart dessvärre men det räcker gott och väl. Jag vågar nog gissa att du med lätthet och perfekt proppad gör 45 knop med din. jag använder en beräkning som för mig slår fel på +/- nån knop. Det gäller att man har lite mer uppgifter dock men det är kul att leka lite med tanken vad man bör ha för propp m.m för att teoretiskt kunna uppnå en viss fart. Varv * stigning * 0,05 * slip / (60 * utväxling) = fart lycka till! jag tror du passerar 45 knop vallen :0)
  7. Det finns en anledning till att man fyller växelhuset underifrån nämligen att få ur så mycket luft som möjligt. Öppnar man översta luftskruven kan man lika gärna fylla hela mängden därifrån. 1 dl eller 7,5dl är liksom lika illa då principen redan är körd.
  8. Testa först att skifta plats på reläna för att utesluta ifall det är dom som felar, annars bör ett sådant här funka: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Elsystem/Rela/Rela-2000017796/?artId=42303
  9. Det är troligtvis relät som strular/gått sönder. Det finns två st under motorkåpan, ett för upp och ett för ner. Klickar det när du försöker tilta ner? Byt plats på reläna och se om felet flyttar på sig. Tips! Biltema säljer sådana relän för övrigt.
  10. Jag kan tillägga att 2+2 motorn även tillverkades som 100hk oxå iaf eftersom jag själv äger en sådan. Dom sålde rätt många utav denna typ av konstruktion och jag tycker faktiskt den är riktigt trevlig. Tyst och fin nästan i jämförelse med en fyrtakt och varvvillig och rapp upp till topp. Jag har aldrig behövt justera mina blandningskruvar då den går fint genom hela registret. Bifogar en bild på förgasarjustering från min handbok vilket du säkert kan nyttja som en bra grund åtminstone. Lycka till! Jag får skala ner bilden, återkommer
  11. I min bruksanvisning till Mariner 2-takt vilket är samma motor som Mercury. Visserligen några år äldre än TS motor så ska man öka handgasen till ca hälften sedan vrida om nyckeln till Run och då först trycka in nyckeln tills motorn startar. Då släpper man ju nyckeln som fjädrar tillbaks samtidigt som choken deaktiveras. Om motorn skulle tveka vid startförsöket ska man trycka in nyckeln igen för att ge mera choke.
  12. Jag tycker nog att det låter mer som ett elfel. Tex att en kopparlindning är dålig eller att kolen är slut i elmotorn.
  13. Jag låter den "kritande" gelcoaten vara på däck,skulle aldrig orka pilla med sånt terapiarbete
  14. På https://www.sokbat.se kan du söka på aktuell båt. Jag tror inte alla finns med men det är en bra sammanställd sida som jag även vet att försäkringsbolagen utgår ifrån.
×
×
  • Skapa nytt...