Gå till innehåll
fredag 08 november 2024

Aron2

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    36
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Aron2

  • Placering
    Fänrik
  1. Jag antar att masten är stående på rufftaket. Om så är fallet för kan det vara klok att placera alla håltagningen nära mastfoten. Har för mig att jag läst att Seldén rekommenderar större hål så som falluttag ska placeras med 300 mm avstånd i längsmastriktning. Gör ingen håll mitt mellan sidostag och mastfort där är påfrestningarna på masten som störst.
  2. Hade själv samma problem med min. Jag mailade till Nexus och fick du veta hur man skulle göra. Tycker det är urdåligt att dom inte skickar med rätt manual till sina grejer. Det ger att mycket oseriöst intryck av Nexusmarin.
  3. Om den sticker ut så mycket så är det lättast att dra 2 muttrar mot varandra alternativt svetsa fast en mutter. Sitter skruven väldigt hårt så är risken att den går av när du ska dra loss den med hjälp av muttrarna, då kommer inte skruven sticka ut längre. Då får du borra och använda skruvutdragare. De nedanstående länkade från Clasohlsson kan jag rekomendera. Det gäller då att borra så stort som möjligt utan att skada gängorna i motorfästet. http://www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=30-9756
  4. Hej! När jag körde min båt en långre sträcka ca 50 mil så körde jag upp allt, båt och båttrailer på en biltrailer. Det är ett tips om båten inte är för tung. Då kan du köra i 80km/h och få lite fjädring.
  5. Ett tips är att spruta in lite startgas om den tänder då så vet du att det är något med bensin tillförseln.
  6. Aron2

    Axelhylsa

    Hej! Jag plockade ur axeln mellan motorn och propellern i båten för ett tag sedan. Då jag drog ut axeln så kom det med en del sprucken gummi ut. Jag tittade in i axelhylsan och såg att det var gummi där inne som fungerade som lager och tätning. Detta gummi var i mycket dåligt skick så jag plockade bort allt. Motorn som axeln hör till är en Yanmar Yse8. Vad ska jag göra nu går det att få tag på en ny gummiinstats. Jag funderade på att ev man skulle kunna svarva en ny gummiinstats. Någon som har någon idé vad jag ska göra?
  7. Men då går det alltså inte att köra motorn på tomgång utan att propellern snurrar?
  8. Hej! Jag har fått en gammal Evinrude 4 hk skulle gissa att den är från slutet av 70-talet till början av 80-talet. Problemet är att jag hittar ingen spak för att lägga in och ut växeln. Är det jag som är blind eller går det ej på denna motorn?
  9. Hej! Jag tycker det låter som ett vettigt alternativ. Viktigt är ju att kolla skickat på motorn, då motorn antagligen gått i saltvatten så kan toppen vara rostskadad. Dieselmotorer har ju inga känsliga tändningsdelar som tar stryk. Och om det skulle uppstå brand på båten så är en dieseltank att föredra.
  10. Idéen var att jag skulle bygga en laddare för att kunne ladda batterierna i båten. Jag är även sugen att sätta in en elektrisk inombordare på sikt och du skulle jag kunna använda laddaren för att driva inombordaren längre sträckor. Jag vet att hastigheten i detta fall kommer bli väldigt låg men det går att köra längre streckor det är det viktigt. Som skrevs tidigare så tror jag att styra motorns varvtal via laddningsströmen är en bra idé. Om man sätter ett litet motstånd mellan generator och batteri så kan man mäta spänningsskilnaden. Jag har även funderat på en motorsåg då den är väldigt liten men den låter ju ännu mer än vad en gräsklippare gör. Att lägga ner för att det finns enklare lösningar det är inget som intresserar mig.
  11. Aron2

    12 volt elverk

    Efter att ha lete men inte funnit ett 12 volts elverk som lämnar ordentligt med stöm så tänkte jag bygga ett själv. Jag hade tänkt hitta mig en lämplig motor. Jag har funderat på två olika motoralternativ en 4-6 hk motorgräsklipparmotor eller motor från en 4-6 hk utombordare. Fördelan med en motor från en gräsklippare är ju att det är en fyrtaktare då en fyrtakts utombordare inte ryms inom min budget. Dock så är det en klar fördel att ha en vattenkyldmotor för att unvika risken för överhettning i båten. Jag har tänkt mig en stor generator på ca 100 A då jag på sikt funderar att skaffa en elektrisk inombordare. Jag fundrar även på att bygga en krets som styr trotteln på förgasaren så motorn alltid ligger på ett givet varvtal. Vad tror ni om detta projekt är det något att satsa på? Vilken motor är att föredra en vattenkyld tvåtaktare, en luftkyld 4taktare eller något helt annat? Övriga synpunkter och tips?
  12. Ett tips för att kolla om det är något med soppan tex att det är skit i filtet. Köp en burk startgas och spruta där motorn drar in luft samtidigt som du försöker starta motorn. Startar den då så är det något med soppatillförlsen. Om det inte hjälper ta loss ett tändstift i taget och och håll det mot någon jordad del samtidigt som du försöker starta motorn. Då ser du om du har gnista eller inte på stiften. Lycka till
  13. Jag hade samma problem det löste sig efter att jag lämnat in spridaren för justering. Så tips ta loss spridaren och lämna i den till någon som får kontrollera strålen på den.
  14. Något annat som kan orsaka spänningsfall är om det har oxiderat i kopplingarna/kontakterna. Kolla klämmorna som sitter på batteriet, ta loss dem och rengör med stålborste smörj sedan med polfett. Kolla även konterna till själva ankarspelet så det inte är dåligt kontakt där. Senast ändrad av Aron2 | 19 maj 2008 | 19:10
  15. Hej! Att tanken sitter 40 cm över motorn borde inte vara något problem flottörnålen i förgasaren stoppar det. Men om du misstänker att motorn för för mycket bränsle hur du än ställer i luftblandningen så kan det vara flottörnålen som är sliten. Skruva loss tändstiften direkt efter motorn har dött och kolla hur dom ser ut. Då ser du om motorn får för mycket bensin.
×
×
  • Skapa nytt...