Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024

facil26

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    243
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

3 Neutral

Om facil26

  • Placering
    Kommendörkapten
  1. Min rulle sitter monterad under SB sittbrunnslucka, då denna står öppen är rullen lodrät o bandet leds under pushpit till lämplig angöringspunkt
  2. ett ganska listigt knep i detta läge är att kapa m rondell en insexa exempel 8m/m o sätta en ringnyckel 8m/m av god kvalite på stumpen så nära skruvskallen som möjligt Det har räddat mig i vissa situationer för du får ett stumt vrid nära skallen
  3. kolla att gnistan kommer där den ska att svänghjulet sitter fast o ej flyttat sig ngt, då blir allt helt fel o motorn misständer
  4. Hur stor är risken att flänsen blir förstörd (sprucken /deformerad) ?
  5. facil26

    VP100S

    Hur tusan får man flänsen innanför proppelern att släppa sitt grepp om växelhuset, den sitter m 2 st m10 kupolmuttrar dom var inga problem. Men sedan det verkar halt omöjligt att öppna växelhuset har försökt med värmepistol+ 5/56, det verkar som att dom 2 pinnskruvarna M10 oxiderat fast i skölden hur göra?
  6. Till den båten duger materialet utmärkt
  7. jag skulle utan tvekan tillverka ett bordsfäste i ngt hårt träslag tex bok, ek eller hård gammal tät fur o borra enl stöttans mått därefter klyva så du kan montera fästet
  8. Jag är helkund hos IF dom har alltid varit hjälpsamma mot mej både m bil-båt-hus
  9. Hur lyckas ni alla att kränga gummiskivan över propelleraxel utan att skivan går sönder? Jag har ett 100S drev
  10. Det mesta är relevant m uträkningen Utom att då båten ligger oanvänd är det ingen som öpnar kylen så den drar bara försumbart m el. Kompressorn på ett välisolerad kyl har väldigt lång vilopaus o kort drifttid
  11. du kan även dra en lång slang m dubbla motvända slang klammer efter kranen på insidan av skrovet till långt ovan vattenlinjen. Men glöm inte att förankra slangmynningen( rejält ) så den ej smiter ner, o ha alltid kranen STÄNGD.
  12. det som jag fått lära mej är att ett hål vidgar sej m värme medan en axel sträcker sig, om inte axelen är urborrad dvs ett rör ( bussning - lager) då vidgar den sig + ökar i längd enl questssons tori.
  13. helst så skall du ha en järnplatta m 3 st spår att sätta skruvar i + en fast svetsad m12 mutter där du sätter en m12 skruv m 6 kant skalle att tvinga loss svänghjulet med. men jag har använt 3klo avdragare o spänt ganska hårt m känsla (obs) akta tändplattan, därefter värmepistol riktad mot svänghjulscentrum under belastning o helt plötsligt brukar det smälla till och problemet är löst Ett tips är att alltid bara lossa muttern 1-1,5 varv innan arbetet påbörjas så att ej axeltappen tar skada har hjulet släppt kan du m lätthet lossa resten lycka till.
  14. om man nu använder galv hur bär sej kompassen åt på en så liten båt?
×
×
  • Skapa nytt...