utternd66
Medlemmar-
Innehålls Antal
98 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm utternd66
-
Placering
Kapten
-
Volvochefen Leif Johansson redovisade idag ett ras i orderingången för Volvo Penta med 80% på grund av vikande försäljning av fritidsbåtar. Fortfarande säljer tydligen båtar upp till 5 m bra men i mellansegmentet vittnar alltfler om totalt mörker. Det är väl i det segmentet det sitter Volvo Pentor bl.a.
-
>sea-ray_230 Vore intressant att få veta din källa avseende försäljningen på båtmässan i Älvsjö. I Gbg var det ett tapp i försäljningsvolym räknat i nominellt pengabelopp på ca 15%. Jag har ingen säker siffra från Älvsjö men däremot finns uppgifter från mässarrangören att försäljningsvolymen gick ner rejält i Älvsjö jämfört med förra året. Som sagt inte bekräftat eller publicerat så du kanske har säkrare siffror eller ?
-
Vilken härlig fråga som får en att inse att det faktiskt snart är dags. Rullade in båten på varvet idag för att fixa lite repskador i gelcoaten och även sätta dit nya dekaler. Sen blir det plums i baljan i slutet av april. Måste hinna ut och testa havsöringarna i år.
-
Ber om ursäkt. Jag hade en 150 HK Optimax inte en 90 HK. Det är några år sen och minnet är bra men kort. Toppade 39 knop. Men som sagt jag hade problem med släpp i aktern vilket faktiskt också uppdagades i båttester gjorda av Vi Båtägare, om jag inte minns fel. Kan också ha varit Båtnytt. Jag bor vid havet med väldigt ofta både dyning och hög sjö. Ingen bra båt att ha i dessa förhållanden. Bytte sen till Uttern D66 som var flera klasser bättre i sjön. Kan iofs tänka mig att 200 HK ger något bättre viktfördelning som gör att en del av problemen med aktersläppet reduceras. Den plana bottenvinkeln ger dock den studsiga gången i hög sjö vilken motor du än har.
-
Såg att de ändrat namn på Finnmaster 6600 WA till 66WA. Riktpris ca 570 tkr så det var ju inte kaffepengar direkt.
-
Hade Askeladden 635 med 90 Optimax för några år sedan. Bra kvalitet i plastarbetena och en rymlig ruff. Skrovet var jag dock inte nöjd med. Studsigt med en mkt obehaglig tendens att släppa greppet i aktern. Det blev bara ett år. Vi har haft fler Wa båtar b.la. Nimbus 20 Nova. Ingen hit det heller. Det är dock mkt praktiskt med WA båt om ni har små barn. Året jag växlade till DC från WA tittade jag på en Finnmaster 6600 WA som verkade mkt bra planerad. Väldigt nära att det blev en sån men vi bytte som sagt till DC. Båthandlaren där jag bor tog förra året hem några Galeon 630 WA och sålde alla. Pratade med en av köparna i höstas och han var mkt nöjd med båten. Den är mkt prisvärd så det kanske kan vara nåt.
-
Det är stor skillnad mellan varsel och uppsägning. Det vi ser nu är att en allt större andel av varslen omsätts i uppsägning och tiden mellan varsel och upsägning minskar dramatiskt. Att jag vet det beror på att jag är verksam i en av det större arbetsgivarorganisationerna. Tydligast är trenden i tillverkningsindustrin men tyvärr börjar även tjänstesektorn uppvisa samma trend. Även om börsen rusade igår och är positiv även idag är tecknen verkligen inte ljusa. Den här typen av kursrusningar är signifikativa för en mkt osäker marknad där volatiliteten är på gränsen till sjuk.
-
Sea-ray, Jag ser inte allt i svart. Försöker dock utifrån mitt perspektiv analysera läget. Skulle vara väldigt intressant att ta del av de uppgifter du har som visar att försäljningen ökat på mässorna i Sthlm ch Gbg. När det gäller Göteborg har jag tagit del av info som tyder på en nedgång om ca 15% i affärsvolym. Sthlm har jag ännu inte sett någon färdig statistisk men preliminära siffor talar om en klar nedgång. Dessutom var mässan i Sthlm ca 30% mindre i antalat sökta och betalade montrar.
-
Vi får hoppas att människan lärt sig av historien och inte sätter igång protektionistiska konflikter som urartar i väpnade konflikter. Tyvärr är risken stor att det här läget skapar strömningar som får det att smälla. Måste tyvärr meddela att de farhågor jag tidigare förmedlat avseende båtbranschen nu börjar besannas. Ett varsel igår hos en båtfirma på 17 personer. Har tyvärr glömt namnet på företaget. Idag kom det ett varsel på 98 personer hos segelbåtstillverkaren Hallby-Rassy på Orust. Det är 30% av personalen som varslas pga av dålig orderingång. Det börjar märkas nu.
-
Trist att webred, eller vem det nu var, flyttade den här tråden från Motorbåtssnack. Den tvärdog efter den åtgärden. Personligen tycker jag att tråden hör hemma där den först låg eftersom lågkonjunkturen och finanskrisen i mkt hög grad kommer att påverka motorbåtsbranschen. Att följa och diskutera vad som händer i motorbåtsbranschen i spåren av det som nu händer är angeläget för nuvarande och blivande motorbåtsägare.
-
Killroy, Det står var ocn en fritt att tycka och tänka vad han/hon vill. Bevisligen är det ganska många som tycker att tråden är värd att läsa och delta i. Läget i världsekonomin har väl i allra högsta grad bäring på båtbranschen och den kommer att påverka oss konsumenter av båtilv. Någon skrev att jag inte ger mig. Det här är inte fråga om någon prestigekamp. Jag utrycker en åsikt som jag står för. Om det nu skulle visa sig att jag har fel blev ingen gladare än jag själv.
-
Borta en dag från forumet och vad ser man. En fullständig explosion av åsikter i denna tråd. Igår var en mkt avgörande dag på världens finansmarknader som ytterligare stärker min beskrivning av läget. AIGs resultat som var världsrekord i underskott, en av Englands största banker sätter rekord i nyemission och så den historiska uppgörelsen med Metall. Det hela späddes idag på med försäljningssiffrorna från Ford. Ca 50% ner och Volvo sveddar minus 60%. Medias fel ? Positivt och en aning överraskande var uttalandet från ledningen att de inte behöver statlig hjälp för att överleva. Ett samhälle som i 10 års tid byggt på överkonsumtion med lånade medel med fiktiva tillgångar som säkerhet går till slut in i väggen. Baksmällan blir rejäl och är inte en traditionell lågkonjunktur. Där är vi nu och vägen ur det här har ingen funnit ännu. Hur länge kan regeringarna världen över trycka pengar och pumpa in i alla svarta hål utan att det radikalt rubbar balanserna i våra finansiella system. Jag är ledsen men jag är inte ett spår mindre negativ idag. Snarare tvärtom. Och båtbranschen då ? Ja min absoluta övertygelse är att på andra sidan ljuset har vi en helt annan karta att arbeta med där antalet aktörer och modeller reducerats betydligt. Båtbranschen är nämligen alldeles för liten för att erhålla de livsuppehållande stöd som bilindustrin får. Men ur det här kommer det förhoppningsvis något gott. Efter alla kriser av den här karaktären har alltid en strukturomvandling skapat nytt hopp och ny tillväxt.
-
Varför skulle jag ha intresse av ekonomisk nedgång ? Jag försöker bara utifrån de iaktagelser jag gör i mitt arbete och privat ge min syn på läget. Företaget jag arbetar i är i allra högsta grad beroende av tillväxt och att hjulen snurrar i världsekonomin. Den tvärnit vi har i vår bransch, skogen, saknar motstycke i modern tid. Den enda ljusningen är ökad efterfrågan på fastbränsle.
-
Tråkigt Thundergod. Jag kan väl bara tillägga att jag hoppas att jag har väldigt fel. Önskar dig en härlig båtsommar
-
Thundergod, Det enda som kan få det att bli en bra båtsommar för försäljarna är om det trauma som nu kontrollerar oss lättar och den blå himlen börjar skönjas igen. Det är ingen vanlig lågkonjuntur vi befinner oss i tyvärr. Skulle det som genom ett under uppdagas att kreditriskerna i bankerna är överdrivna. att GM uppfunnit en dieselmotor som drar 0,1 l/mil och orderböckerna fyllts över en natt, att USAs handelsunderskott dramatiskt är på väg att krympa ihop till ett minimum, att freden är ett faktum i mellanöstern och USA dessutom drar bort sina trupper från Irak i förtid, att Iran ger upp planerna på kärnvapen och inleder ett öppet handelssamarbete med USA och Israel, att satsningen på förnyelsebar energi skapar arbetstillfällen wordwide i aldrig tidigare skådad omfattning, då kanske det kommer att säljas en o annan båt men bara kanske. Allt det här skulle kunna hända men knappast före sommaren, eller ?