Gå till innehåll
måndag 23 december 2024

Doral

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    29
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Doral

  • Placering
    Fänrik
  1. Doral

    Mercruiser

    Någon som vet var man köper reservdelar till Mercruiser någonstans i eller runt Göteborg? Har varit på LG Marin i Frihamnen men de är värdelösa när det gäller lev.tider och kundservice.
  2. Här har Du alla motornr till Mercruiser. http://www.dougrussell.com/partscatalog/collections/index.cfm?fuseaction=collectdetails&colid=04
  3. Varför använder Du inte och byter det bränslefilter som sitter på motorn från början?
  4. Ja, det stämde. Fick köra ordentligt med div. olika verktyg (det var svårt att komma åt pga vinkeln i avtappningskranen). Skruvmejslar, insexnycklar, buntband och ståltråd och ny rinner vattnet igenom utan problem. Jag funderar på om man ska hälla i något undermedel som löser upp rosten så man kan spola ut det innan man konserverar motorn med Glykol. Någon som känner till om det finns något sådant medel?
  5. Nu har jag lyckats med att rensa hålet i avtappningskranen och vattnet rinner igenom utan problem. Tack för alla tips.
  6. Jag tänker motorn efter jag tappat ut allt saltvatten för att skölja igenom den via sjövattenintaget vid drevet (utan termostat). Däremot tänkte jag fylla den med Glykol via temostathuset och därtill jörande slangar, så det även kommer ut till limporna. Jag tänkte heller inte tömma den på Glykolen jag hällt i, det måste väl vara bättre att ha den stående i motorn och limporna över vintern?
  7. Ok, tack för svaret, jag ska ner och gräva i hålet någon kväll. Fick även tips om att skaffa ett rensband så man kommer längre in i kanalerna. Det är väl ingen risk att man gör sönder något om man behöver ta i ordentligt?
  8. Pluggen som sitter på akterspegeln låter som att det är bottenpluggen. Skruva ut den så rinner ev. vatten som finns i skrovet ut. Jag brukar skruva ut den vid båtupptagningen och skruva dit den INNAN sjösättningen. Då rinner allt vatten ut som hamnar i skrovet vid rengöringen på höst och vår.
  9. Jag skulle vinterkonservera båten i helgen och upptäckte då att det inte rann vatten från avtappningskranen på motorblocket på styrbord sidan! När jag sedan skulle fylla motorn med vatten genom termostathuset hittade jag en ganska stor impeller bit i en av kylslangarna. När jag fyllt motorn med vatten så öppnade jag avtappningskranen igen för att se om vattnet rann ut, men det kom ingenting! Jag fruktar att motorblocket inte får något vatten. Jag har också märkt att temp.mätaren inte gått upp till normal temp i sommar. Hur tar man reda på om motorblocket får vatten? Vad är det för givare som sitter på avtappningskranen på styrbord sidan? Finns det någon adapter man kan ansluta för att på avtappningskranen för att trycka in vatten den vägen? Hur kan man kontrollera om det sitter något i vägen för vattenflödet till ena sidan av motorn? Tips mottages tacksamt.
  10. Jag hittade avtappningen till andra sidan. I det hålet satt en slang som går till vv.beredaren, men det satt ingen kran där, så jag fick lossa slangen för att tömma motorn.
  11. Jag har läst i olika forum att man kan tappa av min sjövattenkylda Mercruiser genom avtappningskranar på blocken, limporna och eventuellt slangen till oljekylaren. Jag har hittat 2 kranar på limporna och 1 kran på slangen till oljekylaren. Men jag har bara hittat 1 kran på det ena blocket! (det vänstra på bilden) Borde det inte finnas 1 på det andra blocket oxå? Eller finns inte den pga att kranen till oljekylaren sitter på den sidan? När jag öppnade de kranar jag hittat rann det inte speciellt mycket vatten ur motorn. Jag öppnade locket till termostaten och där stod det vatten. Borde inte det mesta vattnet rinna ut ur motorn även om det är en kran kvar som jag inte hittat? Någon som vet något om detta?
  12. Om det ligger impeller delar i motorn, hur får man ut dem?
  13. Ja, jag har testat att koka termostaten i en kastrull för att se när den öppnar sig och den öppnar sig runt 70 C. Har även provat med ny termostat. Båten är sjövattenkyld.
  14. Snart dags att lägga i båten igen. Är det ingen som har några erfarenheter av för låg motortemp och som vill dela med sig av dessa?
×
×
  • Skapa nytt...