Gå till innehåll
fredag 20 september 2024

vedboden

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    33
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om vedboden

  • Placering
    Fänrik
  1. Jag undrar också om nån har handlat från boats.de senaste åren och har nåt att säga
  2. Hej igen. Vi har idag kopplat bort alarmet helt och hållet, vi vet att han kyler bra och vi har nu längre ingen separat oljetank. Vi har kopplat för makapären som blandar oljan (VRO?) Vi kopplade slangen som kommer från bensintanken rakt in i bränsle pumpen, vi var osäkra om det skulle funka men vi har provkört och det funkar bra. Frågan jag hade när jag startade tråden är därmed inte aktuell. Båten går fortfarande inte som den ska men den går OK. När man drar på full gas så velar motorn lite innan den besämmer sig för att lägga på ett kol, ju färre man är i båten desto mindre velar motorn. Med velar menar jag att han itne svarar direkt utan den typ bygger upp nåt tryck innan han släpper iväg alla kusar, lite så känns det. Motorn surar också igen när man kör på tomgång för länge. Vi har skruvat isär alla förgasare och blåst rent men vi hittade inget som kunde vara felet. Ska jag göra en ny tråd om dett tycker ni?
  3. här kommer en bilden i större format, klicka på bilden i länken för att göra den ännu större http://www.ladda-upp.com/bilder/36427/br-C3-A4snle
  4. Hejsan har en Mercury 150hk -91! Jag bifogar bild. Jag ska koppla bort vad jag tror heter VRO, inte säker men jag skriver om den som om den heter VRO. Det är nåt fel med motorn och den går inte som den ska, finns att läsa mer i en annan tråd, men eftersom felet verkar väldigt svårlöst så har vi bestämt oss för att plocka bort den separata oljetanken och blanda våran egen bensin för att vara helt säker att den inte får för mycket/lite olja. Vi vet dock inte 100% hur vi ska göra, kolla bilden och se om jag fattat rätt. 1. Man behöver inte använda VROn överhuvudtaget om man väljer att blanda sin egen bensin? 2. Kan man koppla bränsletanken direkt till bränsle pumpen? 3. Kan man plocka bort axeln som går mellan VROn och motorn? Den som driver VROn alltså? 3 frågor, skulle uppskatta enorm om ni kunde hjälpa mig svara på dessa frågor.
  5. Märken sitter på rätt plats, det är inget problem. Tändstifen som sitter i båten är BU8H och inte dom som du sa, jag vet inte om dom är likvärdiga men dom hade en firma i STHLM satt i strax innan vi köpte båten enligt förra ägaren. Vi har iaf beslutat oss för att plocka bort oljeblandar tjofräset och blanda våran egen olja, men det är inte helt klart för oss hur vi gör, är det inte bara att sätta ihop dom 2 slangarna som går från bränsle pumpen och från bensin tanken? Och sen plugga alla andra slangar som inte blir använda?
  6. Jag är ganska säker på att den får olja, däremot vet jag inte om den får för mycket eller för lite, men det luktar enormt mycket moppe om hela båten när vi är ute och åker. Kan alarm modulen på något sätt göra så att båten blir att gå dåligt? Den går ju som den ska när man kör fort men verkar som den surar igen totalt när man kör sakta eller på tomgång, kan detta ha något att göra med pip-pip-pipen? Vi var ganska säkra på att vi hade 1 fel förut, nu känns det som att det är nåt fel utöver pipen, om inte alarm modulen gör nånting med motorn när den larmar.
  7. Här kommer en bild. Klicka på bilden för att få den lite förstorad. http://www.ladda-upp.com/bilder/36346/motor-21
  8. 1. Plugga tryck sidan på motorblocket där en slang sitter från oljetanken Menar du slangen som går från lilla oljetanken under motorkåpan in i nån makapär på vänster sida? Makapären är nog den bestämmer hur mycket olja det ska komma in i bensinen. Jag skickar med en bild på både vänster och höger sida på våran motor. 2. Demont den andra slangen till den lilla oljetanken på motorn Du menar slangen som går från stora till lilla oljetanken? Vi tänkte plocka bort båda tankarna från motor och båt, dumt att ha dom kvar när dom inte fyller någon funktion. 3. Lossa på givarenskablar på den lilla oljetanken på motorn Är det kablarna som går in i locket på lilla oljetanken du menar? Vi plockar även bort dom kablarna från båten 4. Vad har olje modulen för funktion? Är det den som styr allt larm tjofräs som har med olja att göra? Det räcker alltså att bara koppla bort alla 7 sladdar och för att koppla bort den?
  9. Jag har problem med att båten varnar för nåt, det piper och det betyder ju att det är nåt med oljan. Skulle det vara kylningen det är fel på så ska det vara ett konstant ljud enligt en jävla massa andra trådar på detta forum. Jag orkar inte med båten längre så jag vill bara koppla bort allt vad separat oljetank heter. Jag undrar om detta är några problem? Hur går man tillväga? Måste man köpa en bränslepump? Jag antar att man bara borde kunna börja planda olja direkt i bensintanken och skita i oljetankarna helt och hållet, men då om nångång borde det väl pipa hejvilt? Jag vill således plocka bort båda oljetankarna och få bort olje larmet. Kanske lite konstigt formulerat men jag hoppas ni förstår ändå och att ni vill hjälpa mig. jag har läst massa andra trådar men jag har fortfarande inte förstått hur man kopplar bort larmet och om man kan använda befintlig olje/bränsle pump eller om man måste köpa ny.
  10. Jag blir inte klok på denna båten. Idag när vi skulle starta den på land så piper det när vi drar igång tändningen. Sitter man och slår av och slår på tändningen flera gånger så ca 4 av 5 ggr så piper det ca 3 sekunder sen dör det, men var 5e gång så består pipet tills vi stänger av tändningen. Vi kan inte begripa överhuvudtaget vad som är fel. Några frågor. 1. Ska det vara tryck i oljebehållaren så man inte kan öppna locket för det pumpar ut olja då? Naturligtsvis menar jag när båten är avstängd? 2. Vad varnar båten för när det piper? Är det nåt med oljan eller värmen? Eller kan det vara fler saker? 3. Hur kopplar man bort tempgivarna helt och hållet? Jag vill ha bort dom helt och hållet så jag kan prova att meka utan att bry mig om dom, jag vet ju att båten inte går varm. 4. Hur kopplar man bort separata oljetanken? Jag kan tänka mig att blanda min egen olja och bensin och köra på den. Jag ser ingen som helst fördel att låta motorn blanda in oljan, det verkar som det kan strula som fan. jag är jättetacksam om ni skulle orka hjälpa mig lite till, jag vill få några bekymmersfria sjötimmar denna sommar. Mvh: Andreas
  11. ytterligare en grej jag undrar. När man öppnar locket på oljebehållaren under motorkåpan så trycker den ut olja där, ska det vara sånt tryck i tanken eller är nåt vajsing där? Som det är nu så går det inte att öppna för det pumpar ut olja.
  12. Jaha, det blev 2 timmars provkörning iaf. För det första så måste det någonstans sitta en manick som känner av när man är i vatten, när man drar på tändningen i vattnet så piper det till en gång från reglaget och det gör det inte på land, så jag måste hela tiden ha båten i vatten för att veta om nåt är åtgärdat. Vi körde i ca 15 min utan någon som helst problem, inget pip och båten gick klanderfritt. Sen slog vi av lite på farten och smygkörde i ca 4 min och då börja det små pipa med 10-20 sekunder mellanrum och vi började meka, vi satt jord på den ena tempgivaren och vi kopplade även bort oljenivå kännaren. Tempgivare nr2 plockade vi bara bort sladden på för vi kunde inte sätt jord på den då sladden går över en skruv tillsammans med massa andra sladdar, vi vet inte vilken vi ska sätta jord på för att kolla den. Hursom helst så vart ingenting någon skillnad båten startade och pip lite hur som heslt och oregelbundet. Vi beslutade oss för att skita i pipet och köra ändå och båten gick klanderfritt fortfarande och vi körde på ca 10 min sen stannade vi i 4 min bara njöt av solen. När vi sedan startade båten igen så var det inte ett enda ljud på 15 min och vi körde med full gas nästan hela tiden. Då ryckte båten till och började små bråka lite med oss, vi märkte då att det var slut på soppa i reserv tanken så vi kopplade på huvudtanken som är full men med 2 år gammal bensin och båten gick inte alls bra, den gick igång osv men mycket mer va det inte, så vi fyllde på reservdunken med 2 nya extra liter som vi hade med oss för att komma iland, då gick båten bra igen men med pip hit och dit. Sammanfattning: Båten går för det mesta hur bra som helst men med lite bråk här och där. Jag ska imorgon fylla hela reservdunken på 20 liter med helt ny och fräsch bensin, sen ska vi även fylla på med helt ny olja, även den är 2 år gammal. Motorn ryker för det mesta en hel del och det luktar typ moppe om den, men en gång ca 5min mitt i all provkörning så rykte det inte alls lika mycket som hela tiden annars, kan detta hjälpa oss på traven? Pipet kommer och går hursom helst och vi fattar ingenting av det tacksam för hjälp här, midsommar på fredag och vi vill använda båten
  13. Har jobbat som en tok hela helgen och det blir fina pengar i slutet av nästa månad, men dessvärre inge båtmek Hur som helst så ska vi nu åka iväg å provköra båten med och utan sladdarna till tempgivarna i. Jag återkommer.
  14. sådär, jag fick lite tid över till att meka idag också. Jag kopplade bort båda tempgivarna, dvs jag drog ur sladden till dom. Jag startade på land och hade båten igång i säkert 5 min iaf och inget ljud kom under hela tiden. Jag provade att sätta tillbaks den ena och starta igen, inget ljud nu heller och när jag satt tillbaks den andra och provade så kom inget ljud nu heller. Dvs jag provade den säkert 15 min totalt sett och inte ett enda ljud nångång. Det ska ju tilläggas att innan vi la ner båten igår så hade vi haft båten igång på land någon dag innan och då hade det heller inte kommit nåt ljud från summern. Men igår när vi hade den i vatten så pep den direkt vi startade den fast motorn var helt kall. Jag vet i fulingen vad man kan dra för slutsatser av detta man bör kanske sätta ner båten i vatten och prova under en lite längre tid men vädret har inte tillåt det idag.
  15. Hejsan! Måste börja att ursäkta mig att jag är så dålig med motorer, vanligtsvis är det min bror som mekar men han är i italien och jobbar några veckor just nu. Jag va ut å skruvade bort tempgivarna och dom såg väl ok ut. Den på vänster sida kunde man ju inte se nåt på överhuvudtaget en sak jag reagerade på dock var att det var väldigt mycket klet i hålet och det var helt genomskinligt, det ska antagligen vara där men det vet inte jag. På höger sida (fjädern) så var det rost i kabelanslutningen, jag tror fortfarande att det var bra connection där men jag tvättade upp med ww-40 och stålborste. Jag undrar vad som händer om man kopplar bort båda tempgivarna? I min värld om det nu är nåt som är fel med dom så borde det antagligen bli helt tyst eller pipa hela tiden då ingen av tempgivarna nu har någon ström, är jag rätt ute? väldigt tacksam för hjälpen jag får här
×
×
  • Skapa nytt...