Gå till innehåll
torsdag 05 december 2024

jolie1

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    15
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om jolie1

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tömmer alltid tanken med hävert på hösten. Suger upp det sista med oljesugen. När tanken är tom brukar jag koppla på en extra slang på våtdammsugaren. Jag kör runt med slangen i tanken för att få bort skräp som blivit kvar i tanken. Har demonterat tanken och monterat givare för bränslemätare och en extra anslutning för returledning från motorn.
  2. Hej. Har en luckregel som jag låser med ett hänglås. Den finns hos SEASEA med artikelnummer 2809. /Jan-Olov
  3. Hej. Solé-motorn ser ut att vara en bra motor. Den har förhållandevis stor motorvolym, är långslagig och har ett bra vridmoment. Sjövattenpumpen är placerad i fronten av motorn och det gör det lätt att komma åt att byta impeller. Det som kan krångla till monteringen av en Solé i en Skilsö 23 är motorns bredd. Den gamla MD11:an har 41 cm i breddavstånd mellan centrum på hålen för motorkuddarna. Solén har där 46 cm som breddavstånd och på min Skilsö är det ca 50 cm breddavstånd mellan de längsgånde balkarna. Om det är samma breddavstånd mellan balkarna i din nyare Skilsö 23 tror jag att det blir svårt att få ner Solén mellan balkarna. Finns det motorkonsoler för mindre breddavstånd kan det gå men Solén är bredare och du bör nog göra en noggrann kontroll av att den får plats i Skilsön. //Jan
  4. Vår Skilsö är från 1974, bör vara den tidigare varianten. Den gamla motorn var i mycket bra kondition men visst känns det att Lombardinin är kraftigare än den gamla. Hur mycket kraftigare Lombardinin är går inte att säga då MD11:ans backslag var dåligt och inte greppade ordentligt. Skulle behöva mer barlast i fören då den gräver ner aktern, speciellt om vattentanken är tom. Om man vid stillaliggande gasar på framåt eller bakåt känns att det finns kraft i den nya motorn. Lombardinin går betydligt tystare än MD11:an. När vi senast lade till i hemmahamnen hörde inte vår båtgranne att vi kom. Delvis beror väl den lägre ljudnivån på det nya vattenlåset. Utöver de vanliga vårbestyren bestod årets jobb av att lossa hela styrkonsolen med instrument för att slipa och lacka skottväggen mot ruffen. //Jan
  5. Att tänka på. Om man tar bort rodret på en Skilsö 23 skall man vara rädd om skruvarna. De är 1/2 tums Whitworth (British Standard Whitworth). Att få tag på sådana som inte rostar är inte lätt. Jan
  6. Hej. Glömde tidigare nämna att jag har Micke Westins bok Byt motor i båten. Där visas en jigg för att kunna få motorkonsolerna på rätt plats. När jag köpte min Lombardini fanns ingen jigg att tillgå. På båtmässan i Älvsjö mars 2011 nämde Patrik Dahlgren på Rodahl Marin att man höll på att ta fram sådana. Förhoppningsvis finns nu jigg att låna om man köper en Lombardini. Jan
  7. När jag hade bestämt mig för att byta motor i min Skilsö 23 tittade jag på ett antal olika motorer. Jag sökte en trecylindrig motor på 27-30 hkr för att ersätta min gamla MD11C som var på 23 hkr. Jag såg inget behov av att ha ett vinklat backslag. Motorerna får plats även om de lutar några grader bakåt och det är samma procedur för anpassning av fästena för motorkuddarna. För att få dit en CV-knut krävs ombyggnad med inplastning av ny tvärbalk. Det slutliga valet stod mellan Vetus, Beta, Yanmar och Lombardini. Beta kändes något osäkert. Det finns inte så många återförsäljare och jag hittade inte så mycket info av några som installerat motorn. Vetus var väldigt intressant. Det fanns installationsjigg att låna. Den underlättar att få fästena för motorkuddarna rätt så att backslaget passar mot propelleraxeln. Oljefiltret sitter på höger sida på motorn och blir trångt att komma åt och byta. Det finns adaptrar så att man kan flytta på oljefiltret till mer åtkomligt ställe. Sjövattenpumpen sitter långt fram långt ner på höger sida och är riktad bakåt. Den blir nästan omöjlig att komma åt när motorn är monterad. Att i en nödsituation behöva byta impeller kändes inte bra. Vattenpumpens placering var det som gjorde att jag inte valde Vetus. Yanmar hade vattenpumpen monterad i fronten och var lätt att komma åt även efter att motorn var monterad. Oljefiltret är monterat på höger sida och blir svårt att komma åt efter monteringen men det går troligen att flytta på. Sände e-mail till två företag för begäran av offert för leverans av en motor. Till det ena företaget verkade det som om det inte gick att få fram en offertförfrågan till. Jag fick bara konstiga automatsvar från deras mailserver. Från det andra företaget fick jag svaret att ”vi har inte tid för tillfället”!!! Lombardini hade inte någon installationsjigg att låna ut. Jag har hört något om att man i dag troligen har installationsjiggar. Oljefiltret sitter på vänster sida och är lättåtkomligt efter att motorn är installerad. Vattenpumpen sitter monterad längst bak upptill på motorn. Den är lätt att komma åt när motorn är monterad. Pentrymodulen svängs bakåt och frilägger hela bakdelen av motorn. Frågetecknet var den remdrivna kamaxeln. Jag läste Lombardinis verkstadshandbok och det verkar inte vara så svårt att byta kamremmen. Den sitter fram på motorn och det är gott om utrymme att komma åt när motorn är monterad. Har nu haft två problemfria säsonger med Lombardinin. Jan
  8. Har i min Skilsö 23 bytt ut MD11C-n till en trecylindrig Lombardini LDW1003M på 30 hkr. Bytte samtidigt hela drivlinan inklusive stävlager och stävrör. Började med att montera stävlager och stävrör. Använde sedan propelleraxeln för att få rätt höjd och lutning på konsolerna. Den nya motorn får plats under pentrymodulen utan att jag behövde göra några justeringar. Kan skicka mer bilder om så önskas. Jan.
  9. Visst kan man göra på olika sätt för att hjälpligt komma förbi problemet. Utöver att skapa spår går det även att lägga upp flera mappar på SD-kortet och fördela rutterna på dessa men det går endast att läsa in rutterna från en mapp i taget. Det går heller inte att i inläsningen i GPS-en välja att lägga till rutter till de tidigare inlästa för de klipps även då. Det verkar inte spela någon roll hur många rutter det är i överföringen utan det är när det sammanlagda antalet waypoints överstiger lite drygt 300 som resten klipps. Det är ju väldigt långt från de 25000 waypoints som specifikationen anger (100 rutter med upp till 250 waypoints på varje). I GPS:en kan man däremot utan problem ta upp en avklippt rutt och lägga till fler waypoints till den. Då läggs waypointsen även upp i GPS:ens waypointsregister med andra problem som följd. Det är märkligt att en av de största GPS-tillverkarna inte löst ett programfel på flera generationer av instrumentet. Jag tycker att Garmins folk borde känna det lite skämmigt att man inte lyckats rätta till ett sådant här fel på så lång tid eller är det så illa att man inte tar till sig att det är fel på programvaran i GPS:en. Köper man en GPS med en viss specifikation måste man väl kunna anta att den skall uppfylla specifikationen annars är det ju faktiskt falsk marknadsföring.
  10. Jag har stött på flera olika problem med att göra rutter och skapa waypoints i programmet HomePort och föra över dessa till min GPSMAP 526. Det första problemet var att rutternas waypoint visades som alla möjliga symboler i GPS:en. Med tester kom jag fram till att om en waypoint kom på någon linje på sjökortet visades den fel. Om waypointen kom på en farledslinje visades den i GPS:en som en röd fisk, om den kom på en djupkurva visades den som ett ankare, om den kom på en elkabel visades den som en bensinpump och om den kom på en linje för naturreservat visades den som en restaurang. Det här problemet försvann när jag uppdaterade min GPS med den nya programvaran som Garmin släppte 2011-05-17. Nästa problem är att när jag lagt upp 11 olika rutter i HomePort med totalt 417 waypoints så klarar inte programvaran i GPS:en att läsa in rutterna. Den sista rutten blev avklippt trots att det skall gå att skapa upp till 100 rutter med 250 waypoints per rutt. Jag fick in 10 och halv rutt på sammanlagt lite drygt 300 waypoints. Problemet anmäldes till Garmin Sverige i juli 2011. Nu har vi kommit till månadsskiftet november-december 2011 och Garmin har ännu inte kommit med någon uppdatering av programvaran som löser problemet. Vill klarlägga att jag tycker att GPSMAP 526 är en mycket bra GPS med bra mottagning, hittar sateliterna även när jag sitter inomhus. Även programmet HomePort är bra men problemet är att få rutter och waypoints från HomePort inlästa i GPS:en på rätt sätt. Hoppas att Garmin kommer med förbättrad programvara till GPS:en snart. Jan. Senast ändrad av jolie1 | 29 november 2011 | 21:35
  11. Jag har stött på flera olika problem med att göra rutter och skapa waypoints i programmet HomePort och föra över dessa till min GPSMAP 526. Det första problemet var att rutternas waypoint visades som alla möjliga symboler i GPS:en. Med tester kom jag fram till att om en waypoint kom på någon linje på sjökortet visades den fel. Om waypointen kom på en farledslinje visades den i GPS:en som en röd fisk, om den kom på en djupkurva visades den som ett ankare, om den kom på en elkabel visades den som en bensinpump och om den kom på en linje för naturreservat visades den som en restaurang. Det här problemet försvann när jag uppdaterade min GPS med den nya programvaran som Garmin släppte 2011-05-17. Nästa problem är att när jag lagt upp 11 olika rutter i HomePort så gick det fel i inläsningen av rutterna i GPS:en. Den sista rutten blev avklippt trots att det skall gå att det skall gå att skapa upp till 100 rutter med 250 waypoints per rutt. Jag fick in 10 och halv rutt på sammanlagt lite drygt 300 waypoints. Det tredje problemet jag upptäckt är att vissa waypoints inte visas i GPS:en enligt det visningsalternativ jag valt i HomePort. Jag har provat att lägga upp några waypoints med toalettsymbol på öar med toalett och några waypoints med ankarsymbol på bra tilläggningsplatser. Jag har valt att waypointsen endast skall visas med symbol då jag tycker att namntexten skymmer för mycket av sjökortet i GPS:en. Efter att fört över waypointsen till GPS:en visas de med toalettsymbol utan text medans de med ankare visas med text trots att jag valt visning av symbol utan text. Vill klarlägga att jag tycker att GPSMAP 526 är en mycket bra GPS med bra mottagning , hittar sateliterna även när jag sitter inomhus. Även programmet HomePort är bra men problemet är att få rutter och waypoints från HomePort inlästa i GPS:en på rätt sätt. Hoppas att Garmin kommer med förbättrad programvara till GPS:en snart. Är det några fler som stött på de här problemen eller upptäckt andra problem? Jan. Senast ändrad av jolie1 | 29 juli 2011 | 18:32
  12. Hej. Har en Skilsö 23 som det satt en Volvo Penta MD11C i. Har nu monterat en trecylindrig Lombardini LDW1003M på 30 hkr. Har fungerat mycket bra. Enda problemet är att propelleraxeln är lång och tenderar att självsvänga. Skall montera stödlager i främre delen av stävröret för att se om det löser problemet. Fick vid monteringen dra en extra bränsleledning (returledning) till bränsletanken för den automatiska luftningen av bränslesystemet. Jan Senast ändrad av jolie1 | 01 december 2010 | 19:31 Senast ändrad av jolie1 | 01 december 2010 | 19:32
  13. Håller på och monterar Wema bränslemätare. Givaren har ett motståndsområde på 0 - 190 ohm med noll ohm för tom tank och 190 ohm vid full tank. Givaren monteras med en i tanken fastskruvad fläns. Det gamla hålet i tanken får inte vara för stort för den nya givaren. Bifogar bild på detaljerna.
  14. Har laddat ner OziExplorer och testat. Demoversionen fungerar utmärkt. Går att skanna egna sjökort och kalibrera. Går att lägga upp waypoint och rutter och överföra till de vanligaste GPS-fabrikaten. Går också att läsa in spår från GPS-en och lägga ut på sjökortsbilden för att se var man varit. Programmet laddas ner från: http://www.oziexplorer.com/ Var uppmärksam på att CE-versionen är för små pocketdatorer. Mvh Jan
  15. Kan variera mellan olika fabrikat på mätare. Bifogar kopplingsschema för fabrikat Wema om det kan vara till någon nytta. jolie1
×
×
  • Skapa nytt...