Gå till innehåll
fredag 22 november 2024

Goran_E

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Goran_E

  • Placering
    Kadett
  1. Hej Har fått ett tråkigt problem med min Lowrance 525 CDF (inköpt i USA, ej svensk garanti). Problemet är att den tappar positionen för att sedan säga GPS-modulen svarar inte. Det har blivit så ett antal gånger efter några timmars användning men den har då kommit igång efter omstart. Problemet uppstod igår igen och nu kommer den inte igång igen efter omstart. Finns det någon reset-funktion på dessa? Jag ser att det inte finns någon knapp, men kanske i någon meny? Jag har också en flödesmätare ansluten och den har enheten kontakt med så det är inte NMEA-bussen som helt lagt av. Finns det någon chans att detta skulle förändras om man uppdaterar programvaran? (Hur gör man isåfall det?).Tacksam för tips och idéer! /Göran
  2. Tack för informationen! Men jag blir ju nyfiken på hur du hittade den? Hittar du informationen på nätet eller har du nån katalog eller liknande? Lyfter också frågan om det är någon som har synpunkter på övriga frågor. //Göran
  3. Har en Flipper 640 med 200 hk Mercury som jag har en propeller med för låg stigning på då den övervarvar vid fullgas. På min nuvarande propeller står det: 48 832832 A45 21P. Betyder det att den har 21 stigning? Motorn skall enligt etikett på motorn varva max 5600 varv och den varvar ca 6200 varv som max nu. Hur mycket tror ni att jag ska öka stigningen för att motorn ska varva rätt? 3 till en 24? Jag vill naturligtvis att motorn ska varva rätt men samtidigt ha tillräckligt mycket kraft för att dra en wakeboardåkare med några stycken i båten eller kunna plana upp någorlunda lätt med kanske 7 pers i båten. Finns risk att båten blir klen eller kommer de 200 hk räcka ändå? Båten gör nu ca 50 knop på maxvarv och en ökning av stigning ger ju högre hastighet vid ett visst varvtal, men kommer båten att öka i fart eller tappa i fart om maxvarvet med 24 propeller blir runt 5600 varv? När man väl ska köpa propeller (jag ska köpa en rostfri från USA) ska man då ha en 3- eller 4-bladig? Någon som testat? Och framförallt, beräknar man stigningen olika med 4 respektive 3 blad? Jag tycker att man borde det då en 4-bladig borde ge mer motstånd/ha bättre grepp i vattnet vilket bode påverka motorns varvtal. Eller hur funkar det, ni som vet? Tacksam för synpunkter! //Göran
  4. Hej Är det någon som vet något om GPS:er från Standard Horizon? Jag ska köpa GPS till sommaren och har börjat titta lite. Standard Horizon verkar bra av det man kan läsa sig till. 7 plotter för 7 100:- på tecopt.se http://www.tecopt.com/artiklar/gps-plotter/standard-horizon-cp300/ Eller 850 USD på thegpsstore.com http://www.thegpsstore.com/Standard-Horizon-CP-300i-Color-GPS-chartplotter-P1375C75.aspx?UserID=4364800&SessionID=D3HnMHnnsOgkPnk3PRAr Är det någon som provat någon GPS från denna tillverkare? Hur mycket bättre/exaktare mottagning får man med en extern antenn istället för en intern i en HT båt där GPSen lite halvt sitter under tak? Tacksam för synpunkter. /Göran Senast ändrad av Goran_E | 12 november 2007 | 21:45
  5. Nu är oljan bytt. Köpte Quicksilvers olja på SeaSea i litersförpackning (nästan) och en pump. Fungerade smidigt. Till den kalla oljan: Det tog väldigt lång tid att få ur oljan som var som kolasås ungefär. Oljan var inte vit/vattnig men inte heller helt klar. Den olja jag fick ut var inte lika mycket som jag sprutade i, jag kanske fick ut 5 deciliter istället för 7. Vad tror ni att detta beror på, var det dåligt fyllt eller bytt för länge sedan och har läckt ut? På oljepluggens magnet fanns en del metallflis, svårt att säga hur mycket men ska det vara lite metallflis på magneten vid oljebyte? Jag får väl se hur oljan ser ut nästa gång jag byter, nu vet jag ju iaf att det är gjort. Ska jag oroa mig för detta eller är det normalt? Vilken skada kan det ha gjort att köra med för lite olja i växelhuset? Båten har inte gått särskilt mycket denna säsong vilket i alla fall är positivt. /Göran
  6. Tack för svar. Att oljan skall överensstämma med manualen är mitt problem då jag inte har någon manual. Jag har en servicebok (för motorer mellan 2001-2005 Mercury) och i den har jag inte hittat rekomendation av olja... Får titta noggrannare. Men jag undrar ändå om det inte är samma rekommendationer för så gott som alla utombordare. För växelhusoljan borde det inte spela så stor roll om det står Mercury, Evinrude, Mariner, Yamaha eller något annat på kåpan. Eller? Är det någon som kör Mercury 200hk 2-taktare från -98 som vet vad det står i manualen gällande oljan?
  7. Hej, Tog upp båten för ett par veckor sedan. Sköljde ur med färskvatten och sprutade konservering i motorn. Det jag inte gjorde då pga tidsbrist var att byta växelhusoljan som man ju skall göra. Min fråga är: Nu när motorn (200 hk Mercury -98) stått uppe på land och är kall och jag inte har möjlighet att starta den, är då oljan så tjockflytande att den kommer rinna ut sämre än om jag hade bytt när motorn var varmkörd. Troligen är det så men kommer detta att bli problem? En fråga till: Vilken olja köper jag, är det bara att ta vilken växelhusolja som helst? Det verkar inte finnas så många olika varianter om man kolla på Seasea, Erlandssons m.m. Hur mycket olja (hur många tuber) går det åt till ett växelhus på en större utombordare? Tack på förhand för svar och synpunkter! /Göran
×
×
  • Skapa nytt...