Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024

BanAnders

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om BanAnders

  • Placering
    Kadett
  1. Tack! Ska mäta lite och så får vi se hur bra det passar. Ett nytt projekt till hösten! Trevlig sommar!
  2. Hejsan! Bara undrar varför drevet på min Monark 670 -72 har en förlängning som gör att den plana ytan ovanför propellern (inte säker på vad den heter) hamnar 20-30cm under båtbotten. Jag har hört att denna skall ligga i linje med båtbotten och undrar nu vad det gör för skillnad om man skulle ta bort denna förlängning till nästa år? Ser att en del andra med samma båt o motor (B20) gör 20-24knop i maxfart medans min max gör 16-17. Har drevet någon inverkan på detta? Tacksam för alla svar!
  3. Har ju som sagt ärvt båten så jag har ingen koll på vad båten ska ha för motor och så. Dock, vad jag kommer ihåg från när farsan snackat så ska B20 ha 115hk. Drevet är ett 100 drev. Om vi beslutar oss för att behålla båten så blir det nog större motor och annat drev, kikade på blocket och det finns B30 280 drev för 15000 kr vilket verkar överkommligt? Har båten vid GBG70 och har snackat lite med gubbarna där så dom verkar kunna hjälpa till en del oxo. Ska ta en titt på länken som du skickade nu så får jag se vad jag kan göra utav informationen! Tack för hjälpen! Lär väl höra av mig så snart det ska börja knackas på motorn
  4. Hejsan! Vet att det finns en del inlägg om detta ämne. MEN, jag är en sån novis så jag förstår ju knappt vad ni pratar om Tänkte iaf fråga om det finns någon vänlig själ som antingen kan ge mig tips på grundläggande böcker vad gäller motorer etc eller om någon kan beskriva allt så utförligt och på så låg nivå som möjligt. Förstår ju hur motorn fungerar etc, men problemet kommer när man pratar om olika kamaxlar mellan marin o bil motor, termostat, vattenpump mm mm. Har ärvt en båt av min far och han har gjort allt meck med motorn. Innan han gick bort så införskaffade han en nyrenoverad bilmotor. Eftersom vi inte visste i vilket skick båten var så bad vi om en besiktning där det visade sig att motor och kablage som sitter i är slitet till 95%. Så, planen är att konvertera bilmotorn till båtmotor genom att helt enkelt kolla på den gamla motorn o se till att det ser exakt lika dant ut på den nyrenoverade efter konvertering. Vad ska man tänka på? Finns det bra instruktioner någonstans? Hur lång tid kan man räkna med att en sån här grej tar? Snälla hjälp!
  5. Tack så mycket för hjälpen! Har en rätt stor press så ska försöka sluta tätt och sedan prova med nån fuktslukare!
  6. Hejsan! Jag undrar om det finns något sätt man kan förhindra detta jobbiga möggel som uppstår till våren varje år. Vet inte om det är ett unikt fall eller så men om det finns något sätt att förhindra möggel så vore jag ytterst tacksam för alla råd. Något man bör tänka på när man lägger upp båten och snörar upp presseningen?
  7. Hejsan! Vet väl inte riktigt om det är rätt att skriva denna frågan här men, hoppas det är okej i vilket fall. Det är så att jag har blivit nybliven båtägare under lite udda omständigheter och mer eller mindre blivit tvungen att ta hand om en Monark 670 med en B20 i. Det är ungefär så mycket jag vet om båten och dess motor oxo . Tänkte om det finns några böcker eller liknande man kan läsa i för att förstå hur motorn fungerar och lite så. Läser ju vad ni beskriver men man är ju för kass för att förstå alla termer . DOCK! en kylbricka hade rostat sönder på topplocket där man ska borra upp ett hål för kylningen. Bytte kylbrickan, hittade ett rör innanför men, i brist på kunskap vågade jag inte göra mer än att ta ut och titta på det och sedan sätta tebax det och slå på en ny kylbricka. Bör jag ta bort den nya och ta bort röret? samt, original frågan, finns det några bra böcker? Mvh Anders
×
×
  • Skapa nytt...