Gå till innehåll
söndag 24 november 2024

Andreasp

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    199
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

3 Neutral

Om Andreasp

  • Placering
    Örlogskapten

Mina båtar

  • Båtens namn
    Cobalt 227

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tack för snabba svar, skall ut och kolla i veckan.
  2. Hej Jag har en VP 5,7 Gxi 2006 där förra ägaren fick byta pumpen till servostyrningen pga att den gått torr, tyvärr verkar det som de bara bytte och inte kontrollerade anledningen. När jag plockade upp båten så kändes styrningen lite ryckig och efter en kontroll så var det dåligt med olja i behållaren (ca 3-4 mm under min) När jag bytte olja på drevet så kända jag att jag kunde röra det i sidled ca 4 cm, kan det vara så att jag fått in luft i systemet? Om så hur luftar med detta? Nästa fråga, hur felsöker jag vart oljan läcker och går dessa servon att packa om eller är det bara att byta? Tack på förhand
  3. Hej Jag har en VP 5,7 GXI 2006 med sötvattenkylning men bara halvsystem. Är det krångligt att byta till helsystem? Skall byta limpor och knä i höst och funderar på att uppgradera lite.
  4. Andreasp

    Har jag EVC?

    Hej Jag har en VP 5,7 GXI 2006 och om jag läser på Volvos sida så finns denna både med och utan EVC, hur kan jag vet om jag har det eller inte? Det är inte kopplat till några instrument men kan det finns i motorn så jag kan börja använda detta? Tanken är att kunna få förbrukningen utan att montera en flödesmätare. Tack på förhand
  5. Hej Har en VP 5,7 GXI ifrån 2007, är det någon som vet vilka möjligheter som finns för att få motordata inkl förbrukning till en GPS? MVH Andreas
  6. Hej igen stoppade ner båten idag och märker att den inre varvar ur på full gas med växel i, kan det vara att motorn är för liten eller finns det något annat som kan göra den orkeslös? Det är ju trots allt bara en 3,5 m plast båt, 5 hk borde väl vara nog?
  7. Stort tack Craycoat. 👍 Hittade till slut ett mycket litet hål med hjälp av en tunn nål. Den går inte helt rent men mycket bättre.
  8. Tack. jag hittade ju 2 olika munstycken inne i förgasaren, kan man avgöra vilken som är för lågfart och vilken som är högfart?
  9. Jag har fått ärva en båt med en 5 hk Maritim Power 4 taktare på. Den startar utan problem och går bra i både halv och hel gas men på tomgång dör den nästan på en gång. Jag har plockat isär förgasaren och tvättat alla munstycken som jag kan hitta. Alla utan ett av den är fasta och det ända som jag kan skruva på gör ingen skillnad på tomgången. Är det någon som har några tips och idéer på vad jag kan kolla och göra? Har sökt inte om motorn men inte hittat något så om någon har en manual eller sprängskiss så tar jag gärna en länk. Tack på förhand.
  10. Har haft ett liknande fel, mät vilken spänning du har vid startmotorn. Jag hade fått oxid på kabelskon vid batteriet så jag hade bara ca 9 V vid startmotorn även att batteriet var fullt.
  11. Ser ut som olje och bränslekylarna kyls med sjövatten men får kanske ta en extra titt.
  12. Hej igen Någon som testat kylartätning på en båtmotor? Typ: https://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och-service/kemikalier/stopp-och-lackagebehandling/kylartatning-pa279879sv
  13. Det som läcker ut hamnar i kölsvinet så jag vet vart det hamnar bara inte hur.
  14. Har varit ute och fyllt på glykol och det börjar sjunka på en gång, har filmat och fotat under motorn men ser inget. är det någon som vet hur kylvattnet går igenom motorn? Jag vet att hela bränsle delen var urplockas och servad för 2 år sedan, kan det ha blivit något som inte är helt tätt då? Tar tacksamt emot andra tankar och idéer.
  15. Kan man se var det har läckt? lämnar glykolen spår?
×
×
  • Skapa nytt...