-
Innehålls Antal
10 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Meez
-
Placering
Kadett
-
Hej! Jag har en likadan båt som jag har en 50Hk 4cyl mercury på. Jag tog det säkra före de osäkra och förstärkte upp min akterspegel, Har kört med den sen i flera år och funkar perfekt, Då har jag kunnat dra wakeboard å ringar utan å vara rädd för att den extra belastningen ska få akterspegeln å rämmna. Mitt råd är iaf att du ska kolla upp om den är fräch. Och lägga dit nån plåt för å fördela trycket på en större yta där bak. Mvh//Magnus
-
Jag la marinplywwod å plastade först fast det i båten längst ner. sen reglade jag upp med tryckinpregnerat virke. byggde upp hålutrymmerna med frigolit och fogskum så det är till 99.3% fyllt överallt. sedan lappa jag över frigoliten med marinplywood å slutligen plastade ovanpå plywooden för att på så vis slippa det fenomenet och samtidigt för att ha nått regält att skruva dit stolar och dylikt i. Sen hur vida det håller vet jag inte, Men stabiliteten är det inget fel på iaf, Måste vara bra mkt mera hållbart än all jord/ruttenplywood som var där innan, tänk som sagt var att gå i mitten av båten när du plastar ihop den, annars såg jag tendenser till att skrovet kan bli snett..
-
Okej! tack för tipsen, lutar nog åt att göra en pylon iaf, enklast å klart billigast, Men blir den för långt bak om man gör fästet till den precis framför motorn, (inombordare) Eller bör man ha den något längre fram? Mvh//Mange
-
Hej! Jag håller på att göra om inredningen på min sea ray 180 cb. Tänkte då i samma veva utrusta den med förmodligen en pylon som lätt går att ta av och på. Vad ska man tänka på när man ska förstärka vid just dom aspekterna, och vart sätter man fästet för den osv, Hur hög är lämpligt att man gör den och så vidare. Vore tacksam för minsta tips! Mvh//Mange
-
Sådärja. Nu har man tagit ur en inombordare för första gången=P Gick faktiskt lättare än vad jag hade förväntat mig, En bult som gick sönder endast, å de var en genomgående med mutter så ingen som sitter kvar i godset.(puh). Men det mest otroliga är att inte en enda svordom hann slinka ut innan det var klart. Hann tom börja plasta upp botten och börjat måttat upp till motorfäste. Nog om mig, Jag hörde att du funderade över ventilationsröret Jag har lagt en bottenbit över V-formen i botten, Plastad skiva ca 30cm på bredden (på min båt) och den löper från motorfästet hela vägen fram till fören, Blir på så vis en luftficka under hela bottendelen, Baktill går den luftfickan ut till motor utrymmet och framtill kommer jag sedan att dra ett rör från denna luftficka till kupèn längst fram, får på så vis konstant luftflöde i denna ficka. Kommer dock också givetvis installera en länspump med nivåvakt i motorutrymme. Det är min tanke som jag har börjat förverkliga, Ett tips där, Stå på mitten av båten å gärna på bitarna du sätter dit, Annars finns det nog risk att du skrovet böjjer ned skrovet på sidan du står på och som följd kommer du få ett snett skrov=(( Får jag ställa lite frågor nu, Akterspegeln, vad byggar man lämpligast den i, Och hur går man till väga? Den är ju för fan 1dm tjock, hade jag inte föreställt mig, men klart, ska väl hålla för lite när gas jäveln flyger i en=D Tackar redan nu för alla tips=D Mvh// Mange
-
Som sagt, det framgår inte om du ska tillbaka med samma saker i skruvhålen eller inte, Men efter som du säger att nytt är beställt så antar jag att så inte är fallet. Personligen så skulle jag plasta igen med polyester och glasfiberväv. Lättarbetat material och ganska kul att arbeta med, (kletigt men kul). Se då till att slipa och göra rent där materialet ska ligga. Se till så att du inte har skarpa kanter i hålen, slipar du ut dom å lägger lager med nytt glasfiber blir det starkare och slipper få tendenser till att lacken kan spricka just där pga detta. stryk på polyester blandat med härdare och lägg sedan på väven å kleta ut allt med en pensel, gör nått lager, Kan sedan slipas ned och spacklas upp. Kan då få en riktigt fin finnish till lacken sen. Som sagt var, det snyggaste alternativet=D Ps ska tillägga att jag inte är en proffs. Men har iaf lagat hål på 1*0.5m hål i ett skrov på det sättet, Antar att dina hål är snäppet mindre. Lycka till!
-
Tillägg. pratat med chefen för shell sundsvall,Sundsvalls hamn öppnar april/maj-08
-
Finns en sedelpumpautomat(bensin /diesel) i juniskär 2 mil söder om Sundsvall(bilväg). Sedan ska dom öppna en inne i Sundsvalls hamn. Senast jag hörde nått om det var allt kopplat å klart, väntade bara på inventering å tankbilen.. Något för dej Dunkelfink!!
-
Jadu. Det där med vädringsluckor låter kanske inte helt tokigt, Ska lägga till någon sådan i min beräkning, Synd bara att man ska jobba så förbannat mkt, Roligare å leka å lära sig saker medans man håller på med båten. Har nu rotat lite mer i båtuschligen å konstaterat att jag tar ur även motor. hade först tänkt slippa den lilla prosedur. Men även förstärkningen till akterspegeln är tyvärr lika murken som resten av båtens inredning, Så värkar ju jävligt dumt å hoppa över detta väsentliga ställe när man ändå är på g=D. Så på lörda blir verkstan hela dan=D Haha jag tillhör ju dom idioter som tycker det är kul att kolla å bygga osv, Man lär sig hemskt mkt om hur båten är uppbygd och fungerar, Vilket man dock kan läsa sig till, men men roligt å få utöva det praktiskt, Förra båten var ju en totalkvaddad båt efter en fyllestyrning, Som man fick gratis å fixade=D Så polyesterkletet kommer inte bli någonting nytt=P Hur mkt det kliar hade jag nästan glömt tills dess jag började kappa å slipa i denna:S Tips där, klia fan inte om pungen innan du har tvättat händerna rikligt^^ Jag läser mig till hur andra har gjort å hoppas att det har funkat för dem, Om nu någon kunnig som kan ge tips på bra materialval så är jag dock väldigt tacksam, ska försöka åka ut till min lokala båtförsäljare där morbror min jobbar å försöka luska fram ett å annat=). Tipsar givetvis dej senare om jag får fram nått matnyttigt.
-
Jadu! Ha det så trevligt, Har själv samma bekymmer som jag börjat ta tag i. Så ställer mest samma frågor och har väll inte mkt till svar. Har iaf börjat med att riva bort all glasfiber beklädd rutten plywood=P Så näst intill hela bottenstocken är utriven. Märkte då att stabiliteten i båten markant försämrades. Så fortsatte då att bara riva den bak för att sedan bygga upp den igen innan jag fortsätter med fören.Vet inte om det är rätt sätt att gå till väga men börjar så iaf. Har läst forum å sett att folk använt tryckinpregnerat virke som sedan självklart glasfibertäckts som längstgående bottenstockar. Är plywood som plastas sedan ett bra alternativ att bygga upp golv å inredning utav? Vad använder man sedan bäst som fuktspärr ovanpå glasfibern? Tänker inte göra som orginal. dvs beklä allt med en heltäckningsmatta. (amerikanare :S ) vad använder man sedan bäst som flytskum. funderar på att lägga å skära ut frigolit fram i fören iaf. Som ändå bara används som föråd och sedan plasta den utan å använda plywood å dyklikt, tror ni det håller för trycker uppifrån? Har även sett nån som använt vanligt byggskum under plywood skivorna som bärande skum om eventuell olycka skulle komma=/ Så är det nån som ser en massa fel i min fundering så säg gärna till=D Haha du fick inte mkt till svar där du, Men vi har ju samma bekymmer å alltid roligt å dela bekymmer och framgångar med någon=) Får hoppas att någon vänlig båtkunnig person svarar och ger oss lite tips å trix, skulle sen också vara skoj å se hur det går för din del och hur du går till väga. Mvh// Mange