Gå till innehåll
fredag 20 september 2024

Thomasn

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    17
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Thomasn

  • Placering
    Kadett
  1. Den funkar så. Vill man att den ska ska visa en rutt i farleder eller runt skär och holmar så får man göra en riktig ruttplanering! och det är nog så bra att göra det så att man får tänka efter var man vill gå med tanke på djup och hinder osv man skall förstå att navigeringen är detsamma som med papperssjökort. jag jobbar även med GPSer i arbetet och då lägger de rutten till närmast,snabbast, bästa väg rutt men det ka man glömma till sjöss. mvh Thomas N
  2. Det finns en liten manick som heter Septor! den kopplas mellan startbatteri och förbrukningsbatteri, då laddas startbatteriet först upp sedan förbrukningsbatteriet men du kan förbruka all ström i förbrukningsbatteriet och ändå ha all ström kvar i startbatteriet, men du måste koppla om alla förbrukare till bat nr2 mvh Thomas
  3. Hej Jag har haft två TK trailer en upptagningsvagn och en reg 1000kg, men för min del köper jag aldrig en sådan igen enda fördelen är priset men konstruktionen är alldeles för vek och om du ska ha en reggad med lysen så är elsystemet rena skämtet och kölrullar och sidostöd går nästintill inte att ställa in, så ska du andvända den mer änn at bara ta upp och sjösätta så titta på en Bålsta i första hand och sedan en Fogelsta dessa är lite dyrare men oändligt mycke bättre i allafall enligt min erfarenhet
  4. Om det nu blir någon form av körkort/ förarbevis så blir det troligen en konstruktion av några byrokratiska tjänstemänn som tycker och tror utan egentligt vetande. Så har vi som jobbar i den yrkesmässiga trafiken numer, med EU anpassade regler som är omöjliga att följa utan att få ordningsbot vid varje kontrol utefter vägen. Men någon förbättring av framförandet av motorstarka båtar tror inte jag att det blir, för det kommer nog mer ann på det personliga ansvarstagandet något som mer och mer tyvärr förbleknar .
  5. Tja!! Jag var ute på sjön från 09:30 till 16:00. OK lite för sent då ja fick ta upp i mörker men det var värt allt efter en fin fin dag ute på böljan.
  6. jo 17 verkar bättre än 19 och en annan sak så går billigare per distans, enda nackdelen är väl högre motorljud.
  7. Jag håller på att prova ut rätt propeller till min Wa 5700 med 115 hp Yamaha problemet är!! Med en rostfri 19 0ch 2 pers så är toppfarten ca 38 knop och 5700 varv/min med 4pers så går båten inte upp i plan med en rostfri 17 och 2pers så är toppfarten 37 knop och övervarvnings skyddet löser ut (6150 Varv/min) Det känns som en 18 vore lagom men enl säljaren finns det inte 18 treblad har fått hem en 19 stål att prova med men har inte hunnit än.Så om det inte funkar vad gör jag? säljaren och verkstaden är väldigt hjälpsamma så det är nog inga problem att få rätt grejor bara man vet vad som passar bäst Om någon har rätt kunskap om detta är jag tacksam för svar. för övrigt är jag toppennöjd med båten en Finnmaster 5700. Jag använder den till utflykter och framför allt till Trolling.
  8. Hej jag har en Theri Sea fun och på den så sugs vattnet ut vid planingsfart och högre, när det blir kladdigt i båten så brukar jag skruva ur pluggen och låta vattnet tränga upp i lagom mängd och sedan skruvar jag i igen för att sedan svabba runt med borsten och när det är klart så drar jag på upp i plan och skruvar ur pluggen igen och vips så sugs vattnet ut.
  9. Om du bara skall ha en värmare i båten så varför ens fundera på vallas när det finns både EB och Webasto luftvärmare. Jag har en webasto men EBn kanske är snäppet bättre? Webaston funkar i allafall som så att du både har värme när det behövs och ventilation utan värme under heta sommarmornar då det normalt både är varmt och defenitivt fuktigt i kabin vi låg den där varma helgen nere i vättern med ventilations funktionen på och hadde tort och svalt hela natten och morgonen medans övrigt sällskap vaknade fuktiga och varma när solen började bränna på, om jag inte minns fel så låg vi och drog oss till 8:00 på morgonen detta är något att fundera på mvh Thomas N
  10. Tänk efter hur du ska köra i för sjö. Örnvik med pilothus är ganska platt i botten och har en liten köl, den blir ganska stötig i lite kraftigare sjö så ska du åka i lite större sjöar typ Vänern eller Vättern Så tänk till ett varv till För övrigt är det gott om plats och min kompis som har en580 är mycket nöjd med sin båt. Thomas
  11. Jag har provat trailern som jag hämtade i fredags på min ryds 535 och det var ju som en dröm att både få i båten i sjön och lasta opp den igen jag provade några gånger och hade trailern längre o längre upp ur sjön, det var helt otroligt va grunt det gick att sjösätta jämfört med min gamla trailer. Och jag har också utrustat min med gångbräda. angående båten så ska jag bygga på trollingutrustningen innan den kommer att andvändas efter ordning så det dröjer nog en stund innan den kommer att köras, men jag kommer naturligtvis att prova ordentligt i helgen Thomas
  12. Hej! DET BLEV EN NY FINNMASTER 5700 WA Det kändes som det var båten för mina behov, den blev utrustad med en yamma 115 hk,hydralstyrning med tanke på autopilot, pentrydel, dubbla batterier, och spolpump. har även köpt en ny Bålsta 1500 regad trailer. Hämtar båten på Fredag !!!!!!!!!!!!!! //Thomas
  13. titta på tråden Utflyktsbåt/Fiskebåt Thomas i Linde
  14. Viktmässigt så ska Finnmastern 5700Wa och Galion 630WA väga lika mycket 850kg tom. Trots att Galion är 0,6m längre och ca 20cm bredare så det är klart att det är prutat på godstjockleken någon stans och kanske även kvaliten.Jag har varit inne i båda och de är likvärdig i kabin klart övernattningsbara de är klart att man får flytt ut lite utrustning och vi har ju legat i Ryds 535FC och det gick utmärkt. Och för våran del handlar det bara om enstaka nätter. de mest markanta som märks är galions stora uteplats men de som tilltalar mig mest är Finnmasterns kvalitetskänsla Med andra ord så fort jag får min Ryds såld så blir det nog Finnmastern trots allt Tack för alla kloka och välgrundade synpunkter Mvh Thomas
  15. Tack Jonas Du har verkligen koll men när jag menade i största laget så var jag otydlig. Jag menade att jag inte har bil att dra ekipaget med och blir båten för tung så måste jag köpa större bil och då faller hela affären. Ang silver så är kabinen på en Shark inte mycket mer än ett stort stuvutrymme och eaglen har fallit på en onödigt fast akterbänk och den är ju också 100 000 dyrare så just nu lockar finnmastern och GALION 630 mest, den senare har ett väldigt attraktivt pris och skall enligt uppgift gå väldigt bra i sjön, men hur är kvaliten? någon som vet. Den bär även motorer upp till 175 hk men då kanske man behöver en särskild trollingmotor och då blir väl både priset och vikten väl hög????
×
×
  • Skapa nytt...