Gå till innehåll
fredag 27 december 2024

miki2

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    43
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om miki2

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. YES, Nu ligger båten på plats. Växelådan funkar perfekt. /Miki
  2. Precis, och det var 9an som måste ha bytt läge när växelhuset var inne för trycktest och jag måste ha vridit den fel när jag satte ihop det och blint litat på mina markeringar. Fick tipset att ta reglage till friläge och med tång vrida tappen (9an) till friläge från Marindepån och jag har nu fått på växelhuset. Båten står fortfarande på land då jag inte vill vara själv igen på en båt utan back eller friläge. När jag hittade friläget med tappen tyckte jag att det kändes mycket distinkt så jag är rätt säker på att allt sitter som det ska men man kan i så fall undra varför man (enligt flera beskrivningar jag hittat), ska ha gasregalget fullt fram när man demonterar växelhuset... Varför inte låta det var i friläge hela tiden? Har nu provat reglaget i fram/neutral/back och propellern går endast att vrida i neutralläget åt båda hållen. Vet inte hur jag ska testa det utan att lägga i båten, har ingen tillgång till vattenslang där den står nu. Tack för hjälpen Miki
  3. Hej, Har precis sjösatt och snabb tagit upp båten igen. Efter ett trycktest av växelhuset så har växlarna hamnat snett, nu får man endast i fram. Motorn är en Mercury 115, tvåtakt från 2003. När jag tog bort växelhuset så hade jag gasreglaget fullt fram. Märkte upp allt så att det inte skulle hamna snett. Båten står nu på kärran igen och jag har skruvat bort växelhuset. Upptäcker nu att den delen jag märkt upp är en lös hylsa. Det som måste ha hänt är att hylsan trillat bort på verkstaden och bara blivit ditsatt igen men fel, jag har sen vridit till den enligt mina markeringar och skruvat på. Hur hittar jag nu rätt läge igen. Om man har gas regl. på fullt fram hur ska jag vrida växeltappen på växelhuset så att det blir rätt. Mycket tacksam för svar, står ute i ös regn och skricver detta på min mobil. /Miki
  4. Har samma problem med min. Den har tidigare visat meter... Jag är övertygad om att det går men man måste säkert kunna en knappkombination. Jag lyckades av misstag komma in i någon skum meny som man i normalt fall inte kommer in i, det var efter det som den stälde om sig. Har dock inte lyckats att ta mig tillbaka till den igen. Var lite stressad och visste då inte hur jag skulle kommaur menyn och avslutade till slut med att rycka strömmen. Nu visar den fot och farenheit. Fot kan jag leva med men jag vill ha tillbaka våra celsius grader! /Miki
  5. Innan jag köpte min Bella 642 HT så var jag runt och provkörde ett gäng Flipper 630HT, 640HT och Bella 642HT. Flipper 640 är störst, tyngst och stadigast skulle jag säga, särskilt med inombordare. Men nu gällde det skillnaden mellan 630 och Bellan. Om man jämför vad man får för samma peng så får man en bra mycket fräschare Bella. Flippern är klart dyrare och vad jag kunde se så höll den inte bättre kvalitet, snarare tvärtom. Kan bero på att de Flipprar jag kollade på var av årsmodellen där delarna inne var av trä och det såg rätt slitet ut för att vara 8-10 år gammalt. Men även klädseln var sunkig i de tre 630 jag kollade på. Flippern är tycker jag, något mindre i längd (inne under tak), den ska enligt papper var lite bredare men det är inget som märks. Flippern är klart snyggare, så om pengar inte är något hinder så skulle jag kanske skaffat en Flipper. Jag är verkligen sjukt nöjd med min Bella. Den ser ut som ny invändigt förutom lite solblekta dynor. Går mycket bra i sjön och känns säker även när man studsar fram i meterhöga vågor. Den är väldigt lätt manövrerad när man lägger till. Det enda negativa är väl att den är lite slingrig i låga farter, men man lär sig att köra rakt efter ett tag! Jag tror att det är rätt marginell skillnad på dom hur dom uppträder i sjön. Jag har dock inte kört en 630 i riktigt dåligt väder. Mitt val grundade sig tillslut i att få en så fräsh båt och framförallt så ny motor som möjligt inom min budget. Det gick före utseendet. Lycka till med ditt val. Tror du blir nöjd vad du än väljer. /Miki Senast ändrad av miki2 | 22 augusti 2008 | 09:17 Senast ändrad av miki2 | 22 augusti 2008 | 09:20
  6. Hej hej, Det blev till slut en intensivkurs på Båtägarskolan. Det var en lör-sön ett 4tim pass praktik veckan efter. Jag måste säga att jag lärde mig grymt mycket. Det var helt rätt för mig som alltid har dåligt med tid över och kände mig tvungen att fixa förarbeviset innan båtsäsongen drog igång. Jag vet inte om jag är dyslektiker men jag har svårt att få något att stanna kvar i minnet när jag läser. Blir extremt lätt ofokuserad. Det var därför jag till slut valde en intensivkurs istället för att beställa material som jag sen måste läsa på egen hand. Kursen hölls i Nacka Strand i fina lokaler med ljuvlig utsikt. Vi hade en lärare som hette Andreas och han var bra och kunde oftast förklara allt så att alla förstod. Vi blev lite fler än vad dom brukar vara, tror vi var runt 20st. och det kan ha varit en bidragande orsak till det jag inte tyckte var bra på kursen. Det var att vi helt enkelt inte hann med att gå igenom allt. Vissa delar blev på söndagen endast markerade som läs det här, och det var precis det jag ville undvika. Jag vill dock säga att vi hann med 80-85% ordentligt och det sista klarade även jag av att tragla mig igenom. Praktiken gjordes på 43fots nauticat och med en hel skön kille som inte stressade upp sig i första taget. Kommer tyvärr inte ihåg vad han hette, Ola tor jag. Vi hade tur med vädret och fick en perfekt förmiddag. Söndagen efter det skrevs provet och man hade inga problem med det då det var enklare än övningsuppgifterna vi gjort tidigare. När man skrivit klart provet fick man sitta ensam med provförättaren och gå igenom allt och hade då, ifall man missuppfattat något, en extra chans att rätt till ett fel. Så här tre månader senare måste jag säga att mycket blivit glömt. Hade jag haft mer tid så hade jag läst igenom anteckningarna och kanske blädrat igenom några sidor i boken, men det blir som vanligt aldrig av. Blev dock sugen på att lära mig mer så det är mycket troligt att jag hoppar på en till kurs i höst. Då blir det nog inte en intensivkurs, mest för att jag vill prova om jag kan få kunskaperna att sitta i längre om man drar ut på inlärningen. Jag prickade rätt med semestern och fick 4 topp veckor. Har väl varit ute på 12 dagsturer med båten och en övernattning. Vill verkligen varmt rekomendera alla att ta förarbevis och jag kan inte fatta hur vissa kan tycka att ett båtkörkort är onödigt. Det är väldigt många som börjar helt från noll och då menar jag verkligen noll. Jag anser mig inte ha börjat helt från noll, gick på sjöscouterna när jag var liten, hade en optimistjolle och har alltid haft tillgång till en liten styrpulpetare på landet. Jag har tidigare utbildat mig till trafikflygare så navigationen var i det här fallet rätt enkel och trots det lärde jag mig massor. Så om det finns någon som tvekar så sluta upp med det och gå en kurs! Miki
  7. Ville bara hålla med. Bossee är grym. /miki
  8. Jahopp, känner mig lite dum nu. Undersökte botten lite bättre nu och det var inte alls så farligt. Ser klart värre ut än det är. Har några gropar men det var verkligen inte så farligt. Vad tycker ni, brukar det se ut så här efter en tvätt med högtryck? /Miki
  9. Om du orkar med några dagars leveranstid så skulle jag köpa ifrån USA. Jag köpte min 525 för 4300 ifrån GPSDiscount.com. (En kompis som var där tog med sig den hem i resväskan). Svensk kommaigång manual, svenska menyer och måttenheter. Enda skillnaden är att du får skicka till england om den pajjar. Jag är nöjd med min. /Miki Senast ändrad av miki2 | 08 april 2008 | 12:29
  10. Hej, Den här frågan borde ha ställts 1000ggr. men jag hittar ändå inget svar riktigt när jag sökt i forumet. Det blir min första båtsäsong i år. Har aldrig tidigare haft båt och vill ha lite mer kunskap. Jag struntar för närvarande om det sen var onödigt och jag måste komplettera eller göra om prov/praktik när/om båtkörkortet införs. Det här är för att jag vill lära mig mer och för att jag ska kunna försäkra båten billigare. Så... vad kan ni rekomendera? Har någon varit på en bra intensivkurs, (i Åkersberga)? På båtmässan förra året såg jag två varianter på interaktiv inlärning. En DVD med 7 timmars material och en på CDROM. Båda låg på runt en tusenlapp och det blir ju lite billigare än en intensivkurs. Fördelen där är att även frun kan använda samma material. Hon vill dock även göra någon praktik men det tror jag man kan göra separat. Såg om tjejpraktik någonstans, tacksam för info om just det om någon provat detta. Har någon här provat CD/DVD utbildningen och skrivit sedan utan problem? mvh, Miki
  11. Upptäckte det här med hårdhet när jag satt och läste igår. Min båt gör väl med en person ombord och nyputsad precis 35knop. Ska man ha hård eller mjuk då? Det verkar som jag ligger på gränsen.
  12. Nej inte vad jag såg då, (inga flagor flög av). Då var det bara färgat vatten. Jag gav dock upp med tvättandet innan det hade slutat att färga av sig. Fick känslan av att man kunde blåsa av allt med högtrycken om man sprutade tillräckligt nära/länge. När man kollar på ytan så såg det ut som om det flugit av flagor eller åtminstone gjort det året innan. Svårt att förklara hur det ser ut. Tar lite bilder när jag kommer hem ikväll. Hur slätt brukar det bli? Det känns som färgen är relativt tjock (med tanke på hur det ser ut på min båt). Har på något sett svårt att tänka mig att man kan få en riktigt slät yta med den. Skulle jag ha en ny båt och valet att bottenmåla eller inte så känns det omålade väldigt lockande. Jag hade inte mycket växter på min. Lite tulpaner på akterspegeln och på motorn. Vattenslipning, hur går det till? Det verkar vara en mjuk färg jag har. Man blir blå på fingrarna när man drar på botten, (med blöta fingrar). /Miki Senast ändrad av miki2 | 08 april 2008 | 08:34 Senast ändrad av miki2 | 08 april 2008 | 08:42
  13. Hmmm, Blev inte riktigt klokare på det... Har ingen aning om jag har en en eller tvåkomponents färg. Blev också väldigt förvånad över att dom inte tycker att man ska polera... Hade nog tänkte att gå på med polrmaskinen... /Miki
  14. Hej, Har försökt hitta info om bottenmålning och tvätt men hittar mest info om olika märken på bottenfärg och chilipeppar. Köpte båt i höstas och vet inte riktigt hur jag ska gå till väga nu när det börjar bli dags. Min båt är ganska långt ifrån slät undertill. När jag tvättade av den i höstas med högtryck flög gammal bottenfärg av. Som jag förstod det så var den tidigare målad med färg som ska trilla av för att minska beväxtning. Min fråga är hur länge ska man tvätta av den? Ska man ha bort all gammal färg innan den nya läggs på? Den färgar av sig väldigt mycket. Är det tecknet på att man fått bort allt när den slutar färga av sig eller ska den bli helt slät? Så knögligt som det är under nu så blir man nästan sugen att gå på med något slipande… Tacksam för tips Mvh, Miki
  15. Japp! Man får inte stå på land eller områden där det kan vara för grunt. Man kan placera ut båten i simulatorläge. Jag har dock ett värdsligt problem kvar. Om jag sätter den till navigera till så ritar den ut rutten men går efter kusrsen som båten hade på land. Väljer man gå till, så går den till destination men struntar i kurs utan kör fågelvägen. Går det att få till att man seglar med och kan följa en hel rutt? mvh, Miki
×
×
  • Skapa nytt...