Furenius
Medlemmar-
Innehålls Antal
24 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Furenius
-
Placering
Kadett
-
Update! Jag tror jag har hittat problemet, och löst det. Det var ett kopparrör som skulle vara nertryckt i oljekylen som inte satt fast ordentligt. Efter 5 min körning så sprutade det rikligt med vatten ut oljekylen. Orsaken till det var att ett rörfäste inte var ditsatt. Efter ca. 1½ timmes pillande, och mycket svärande så fick jag dit fästet och röret satt som berget i oljekylen. 15 min tomgångskörning resulterade i en perfekt kyld motor och all kylarvätska kvar i expanssionskärlet. Nu väntar bara en riktig provkörning så hoppas jag att det var det hela med det. //furenius
-
OK, så det kan röra sig om 2 olika problem alltså? Ja, den har sötvattenskylning, det glömde jag skriva. Då blir det till att felsöka första bästa lediga tid. Jag såg ju oljelekaget innan kylarvätskan tömdes ut, så det kom inte samtidigt. Kul att detta händer den fräsha motorn som var nyinförskaffat 2005, och inte orginalmotorn. Men förre ägaren fick den billigt sa han. Det är dyrt att köpa billigt har jag hört.... Tackar för infon om demoteringen av topplocket Gelis! //furenius
-
Hej, Har en nyinförskaffad Fjord 24 med 2 st AQ130. När båten kördes hem så upptäckte vi ett oljelekage på några dl. under SB motor. Jag kollade oljan och nivån var ändå ok, så jag antog att den svettats ut den oljan genom packninarna. Vid nästa tur så började tempen skena när vi skulle åka hem och all kylarvätska läckte ut. Det ser även ut som om det är olja med i vattnet som ligger i botten. Är den största sannorlikheten att topplockspackningen gått? Finns det nånstans en bra steg-för-steg beskrivning på hur man går tillväga för att byta den packningen? Jag har bara gjort det på en Moto Guzzi innan men det var lite enklare. (endast en cyl.)
-
Hej, Familjen var ute i helgen (Vilket väder va??) i vår införskaffade Fjord 24. Vid hemfärd så märkte jag att tempen gick upp mot det röda på styrbords motor (VP AQ 130) när vi höll på med att ta upp ankaret. När vi väl började tuffa iväg så sjönk tempen och jag trodde allt var frid och fröjd tills den stack iväg upp igen. Jag stängde då av den motorn och dök ner i motorrummet där hela motorrummet hade förvandlats till en mindre swimingpool med glykolvätska. Motorn är konverterad till sötvattenskylning, så det var glykolvätska jag såg. Nu till frågan: Förutom det självklara att kolla att alla slangar är ok, och sitter fast, vad kan jag ha råkat ut för? När detta hände min gamla Opel så var det vattenpumpen som rasat, är det även den troligaste orsaken i detta fall? Vad kan en sån gå på i sånna fall? Bomba mig med svar tack! //furenius Senast ändrad av Furenius | 29 juni 2009 | 15:14
-
Grattis till köpet! Hoppas att du får lika trevligt med din som vi har haft med vår Askeladden. Vad det gäller bottenfärg vet jag inte vad jag skall rekomendera, då det finns lite andra krav på bottenfärg här på Västkusten. Hör med nån marina i din närhet.
-
Hej Jag och min fru slog till på en Fjord 24 weekender. Den blev 10 år äldre än dom amerikanarna som vi kollade på (Sea Ray och Four winns bl.a.) Men vi valde Fjorden då den känndes mer gedigen. Midkabinen var överlägset störst i den båten bl.a. Sen så tyckte vi att pentryt var mer charmigt med hyllor för glas, tallrikar och bestick mm. Men allt beror ju på vad man är ute efter. Du får ju mer fart i en amerikanare förmodligen.
-
Är det ett helt okänt märke? Farsan sa att det var en finskbyggd båt, men jag skulle vilja veta lite mer om den.
-
Prisuppgifterna som jag fick låg på mellan 23 - 28.000:-, beroende på skicket på den motorn man lämnade in. Men för ca. 6.000:- får man en marin topp, och en bil variant av B20 kunde man få för ett par tusen, så då skulle man rimligen få till en motor för under 10.000:- Men då får man skruva lite själv oxå.
-
Jag tackar för inputen, om än lite sent. Det exemplaret vi kikade på var inte riktigt som vi tänkt oss i skick, så vi avstog från det köpet. Dock så var det ju väldigt mycket båt om man så säger. Nu blev det en Fjord 24 i stället. Senast ändrad av Furenius | 05 juni 2009 | 22:42
-
Jag har fått lite prisuppgifter nu. Tackar alla för tips å råd!
-
Är det ingen som har en prisuppgift på en B20? Skall jag tolka det att dom går som tåget och aldrig behövs bytas då??
-
Kan tipsa om sidan www.webtender.com Den drinkdatabasen är otrolig! Roligaste funktionen är In my bar där man skriver in vilken sorts dricka man har hemma, så får man recept på dom drinkar man kan blanda till. Men kom ihåg att sprit och havsvatten skall inte blandas!
-
Hej, Jag har just köpt en Fjord 24 WE, och det var beskaffad med 2 X B20 AQ130, 250 drev. Jag vet att det inte är den bästa motorlösningen, men det var flera andra faktorer som talade för den båten. Den ena motorn var utbytt till en nyrenoverad B20 för ett par år sedan, men den andra visste inte säljaren om den var renoverad eller utbytt. Båda motorerna är servade och fungerar helt ok. Då undrar jag: Vad skulle en utbytesmotor kosta om det skulle visa sig att man får ett motorras? Jag har sökt på nätet, men inte hittat nån som har ett pris på en komplett utbytesmotor.
-
Hej, I min glada ungdom (jag var ca. 2 v. gammal) kom min far och hämtade mamma och mig från BB och åkte ut i skärgården. Då hade han köpt en båt av märket Lami Polar. Och jag tror modellen hette Hurircane. Jag har sökt på nätet efter nån info om denna båt, men hittar ingenting. Är det nån här som känner till den, eller kan tipsa om nån länk. Jag fick lite nostalgi feeling när jag köpt en Fjort 24 WE från 77. Mvh, //furenius
-
Nu kan jag meddela att det blev Fjord 24:an med 2 X B20 AQ130. Båten var i sånt fint skick, och jag såg ändå fördelarna med dom dubbla motorerna, En inte helt oviktig sak i sammanhanget var ekonomin. Att reparera och ev. värsta fall behöva byta en B20 är inte lika kostnadssmärtsamt som en större V8. Att sen säljaren (privat) tog min Askeladden i inbyte avgjorde det hela. Är det nån mer än jag som hoppas på en lång och solig sommar?