Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025

matsolav

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    8
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om matsolav

  • Placering
    Kadett
  1. Nä inte ännu i år :-). Men det finns ju fortfarande risk!
  2. Tack för tipsen Jova! Jag har inga sprickor i masten (ännu), så ett nytt Seldénfäste och nypressad anslutning verkar vara en enkel lösning. Har kollat hos Doghouse Marine i Svinninge och de har grejorna. Undrar hur mycket kortare vanten kan bli med nya T-anslutningar? Räcker det med toggles för att ta upp förkortningen tror Du, eller blir det till att inhandla helt nya vant? De är iofs 21 säsonger nu och kanske dags att byta ändå, fast de ser helt OK ut. Hälsningar Mats Senast ändrad av matsolav | 03 maj 2008 | 18:42
  3. Jag har själv inte nyinstallerat toa, men väl bytt ut några och vill tipsa dig att använda diffusionstäta slangar. Lite dyrare, men man slipper det mesta av skitlukten. Ett problem är att en vanlig bälgpump (typ länspump) för evakueringen ut i havet INTE är lukttät eftersom gummimembranet är inte 100 % gastätt. Om du ändå nymonterar så är det värt att satsa på en el-pump som är tät mot lukt. Om du kan montera hålltanken över vattenlinjen behövs ingen pump, då räcker det med en kran och sedan sköter tyngdlagen resten (kolla t ex på en Maxi Fenix om du kan). Tanken bör du om möjligt sätta nära toan för att slippa långa slangdragningar. Glöm inte bort avluftning till själva tanken! Betr själva tronen, så vill jag råda dig att inte köpa någon av de allra billigaste, de brukar ha ganska växlande kvalitet. Satsa på en Jabsco och kolla efter vårpriser hos handlarn. Själva toan behöver inte ha elpump, men det är ju förstås bekvämt och den drar inte mycket batteri. Vatten till att pumpa toan med kan du kanske dra från en förgrening till handfatsavloppet, eller om du skippar handfatet så har du ju en ledig bordgenomföring. Hoppas det går bra! Mats Ö
  4. Hej! Jag håller med Poppea; skippa vajer och använd Dyneemalina hela vägen. Dimension kan båthandlarn tipsa om, men jag tror att 8 mm räcker till din båt, under förutsättning att du inte har avlastare som kräver större dimension. Kolla helst också att skivorna i masttoppen verkar passa linan du väljer. Det är skönt att slippa slamret från vajrarna! Metoden för själva operationen vid bytet beskriver Eriksen utmärkt, var bara lätt på handen när du dra igenom de nya fallen så att inte den tillfälliga sömmen fastnar och lossnar. Lycka till! Mats Senast ändrad av matsolav | 14 mars 2008 | 09:40
  5. Hej igen! Jag tror att vi inte har samma idé om hur mastinfästningen ser ut, kolla bifogad bild (om det funkar). Det är en Isomatspira och har ingen fast terminal i masten, bara ett löst fäste som man tippar in i hålet. Vantet sitter i fästet. Jag har hört att de flesta Omega 36:or har ett felaktigt sådant fäste, där vantet blir utvinklat. Min tanke är att försöka byta fästet och samtidigt få upp vantet ett par cm. Ska kolla med Benns om de har utbytesfästen. Jag köpte båten förra våren och har själv inte gått på någon gång, men självklart ska jag kolla upp röstjärnen. Misstänker dock att det är själva skrovet som ger efter när man sätter an riggen. Jag märket det på inredningen när jag mastade av i höstats, den liksom släppte efter ett par cm i mitten av båten. Tackar för ditt engagemang! Hälsningar Mats Österlund
  6. Hej Kjell! Tack för tipset! Alltid trevligt med en anledning att besöka Benns........ Hälsningar Mats
  7. Hej och tack för svar! Masten nere så det går att kolla upp, men jag tror inte min Isomatmast har någon vanlig ögleterminal. Vanten sitter trädda (med stoppknopp i änden) genom ett löst fäste som man tippar in i ett hål i masten. Det är min misstanke att det lösa fästet ger en felaktig vinkel på vantfästet. Jag tror att det var ett standardfel som lätt åtgärdas med byte av fäste plus någon liten modifiering av hålet i masten. Min fundering är närmast var man hittar rätt fäste och vilken förändring detta fäste kan medföra i vantens mått ner till däck. Hälsningar Mats Ö
  8. Hej, Jag har två problem med toppvanten på min Omega 36; dels pekar det övre fästet ut i en konstig vinkel, dels är vanten för långa (och jag tror inte att de är uttänjda). Hörde av en annan Omega 36-seglare att de övre vantfästena i original är felaktiga, varför han bytt infästningsbeslagen och därmed både fått rätt vinkel ut från masten och även fått upp vanten en bit så att de inte är för långa längre. Någon som har erfarenhet av denna operation? Hälsningar till alla båtgubbar från Mats Österlund
×
×
  • Skapa nytt...