Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024

Carlos_Latino

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    20
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Carlos_Latino

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Jo, jag ville just det slippa tullen genom att beställa från något EU land.
  2. Någon som har ett tips på vartifrån jag kan beställa delar till med 2T Suzuki DT85 innanför EU. Är ute efter Carburator Repair Kit och elchoke celenoiden. Har hittat följande men dom finns utanför EU. http://www.go2marine.com http://www.brownspoint.com/
  3. Jag ville ju ha en E-tec men jag fick rasonera om då jag fick tillfället att köpa en Selva 2takt 70 Hk för 35 Kkr med 3 års garanti. Hittils har den använts i 10 timmar och jag är helnöjd än så länge. Vi får väll se om det blir så som folk skriver att det är ett B-märke. Senast ändrad av Carlos_Latino | 11 oktober 2008 | 19:54
  4. Har en AP 550 som rycker/hugger till endast vid belastning. ( Brytarlöst CD-tändsystem av magnettyp) Har gjort följande köpte en fungerande motor enligt säljare men då jag moterade den så dog den vid gaspådrag. OK felsökning. Visade ha en spricka i förgasare men det är lagad nu och en trasig CDI box tror jag dom heter. Då vi provar på nytt så hugger den till vid belastning. Vi har bytt tändstift, tändkablar, växelhusolja, gett förgasare en tjockare blandning. Tagit bort en tändkabel och kört på 2 cylindrar i dom olika kombinationerna och gasat och fått samma hugg symtom som resultat. Bytt bränsletank. Har testat att startar motorn på endast en cylinder oberoende vilkett och den startar. Men går förståss inte att gasa då.Vi har även pumpat såppa då vi kört utan någon skillnad. Kan det vara förgasaren som bråkar med oss ? Fler förslag ?
  5. Nu visar det sig att jag här om dagen köpte mig en Volvo Penta 550 och har sen tidigare en Archimedes Penta 600. (just nu trasig startmotor) Om jag nu skulle vilja behålla den ena av dom motorerna vilken motorn är att föredra ? Vill gärna höra fördelar nackdelar. - VP 550 55hk cylindervolym 904,5cc och 2 förgasare. ( 91 kh Gjutjärns block ) - AP 600 60hk cylindervolym 600cc och 3 förgasare. ( 75 kg Alum.block ) Båda har Brytarlöst tändsystem. Min båt är en Ryds Hajen HT ( 430 kg )
  6. Svara på min fråga själv nu när jag fått reda på det. Ap 600 har något större inermått på cylindrarna. //Carlos
  7. Har ringt runt till diverse firmor pratat om Evinrude E-tec men alla vill istället sälja någon annan motor fabrikat och självklart är det en fyrtaktare då. Även om jag insisterat i att jag primärt vill ha motorn till vattenlekar/utflykt och inte skall slö köra för att fånga någon aborre och självklar vill jag ha en låg service kostnad eller rent av serva själv, så vill dom övertyga mig om fyrtaktens JÄTTE fördelar. Som exempel kan jag nämna någon som sa att det inte är någon större skillnad i acc mellan Yamaha F60 och en Evinrude E-tec 60. Sen sa en annan du kan räkna med att Mercury F60 är 25 % snållare än Evinrude E-tec 60. ( denna säjare rekommenderade Mercury framför Evinrude. Han hade båda och nämnde att han får in fler fel på E-tec motorer vs Mercury F60 ) Då jag pratade med Honda/Mercury återförsäljare som inte sålde E-tec kunde han bara säga riktigt dåliga saker om E-tec och riktigt bra om Honda. ( försökte lura mig att köpa en förgasare Honda BF50 ( 54 500kr ) och alla vet ju att den nu mera finns att få med insprutning för några kronor till ) Sen sa han : Du kommer inte att hitta reservdelar då Evinrude general agent har kursat i Sverige, andrahands värdet blir garanterat väldigt lågt, evinrude har haft mycket problem med e-tec, motorn bygger på gammal teknik osv.. Obs ! Kunde läsa någonstans att norska agenturen tar över i Sverige. Så till huvudfrågan ligger det något i den försäljarna försöker förmedla ( köp inte E-tec ) ? Eller är det så enkelt det är mer fördelaktigt för försäljarna att sälja en fyrtakt då den kommer att garanterar större intäktskostnader i form av underhåll ? PS: Läste att Bombardier lägger ner/laggt ner tillverkningen av Johnson motorer och fokuserar helt på Evinrude E-TEC motorer. Senast ändrad av Carlos_Latino | 29 april 2008 | 20:36 Senast ändrad av Carlos_Latino | 29 april 2008 | 20:38 Senast ändrad av Carlos_Latino | 30 april 2008 | 09:18
  8. Är det är samma block på archimedes 550 som en 600 ? Funderar på att ringa på en trasig 550 eftersom jag har ett block till en 600 liggandes. I övrigt är det förgasare och tändning som skilljer dessa åt ? //Carlos
  9. Har preciss avslutat renovering av en Archimedes 600. Va är det för skruv som sitter nästan läggst upp på blocket på samma sida som förgasarna sitter ? Gissar att det är något typ av luftningsskruv för kylvatten ? ( Vi fick inte loss den ) Om det är luftskruv, när bör man lufta ? En annan fråga : Vi har test kört motorn i tunna och den fungerar fint fint. Bör man köra motorn några sekunder utan vatten, så man kan tömma den på vatten inför vintern ? Tänkte att den skall stå ute. Mvh //Carlos
  10. Fick veta från en person som känner till dessa motorer = Passar ej !
  11. Går det att byta vevlager på en Archimedes 600 ? Har fått veta från diverse båtfirmor nej det finns inga vevlager. Köp en beg. vevstake av oss istället.
  12. Har läst att det sitter en strypbricka på den, är nämligen själv sugen på att köpa mig en 60hk och med enkel åtgärd har man sen en 70hk! //Carlos
  13. Tycker det var ett mycket bra tips att skriva en extra klausul i köpkontraktet. Fast undrar hur många som går med på det. Dom flesta vill väll skriva säljes i bef skick ? Ang marknadspriset : Den bör väll på något sätt speglas av hur mycket försäkring ersätter vid förlust eller skada ? Någon som har erfarenhet eller tillgång till sånna tabeller försäkringsbolag använder vid värdering ? //Carlos
  14. Vad är rimligt att betala för en båtmotor som är tidig 90 tal ? Säg att det är en Yamaha / Johnson / Evinrude 60-70 Hk ( Fungerande med service historik ) //Carlos
  15. Tjena, Du hade frågat mig ifall jag kunde tänka mig sälja växelhuset från min trasiga archimedes 600. Jag vänder på frågan, ifall växelhuset passar har du lust att sälja din motor med trasig växelhus till mig ? //Carlos
×
×
  • Skapa nytt...