-
Innehålls Antal
31 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
2 NeutralOm rob4u
-
Placering
Fänrik
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Det var vatten och annan smuts i bensintanken, tog över lite i en flaska och bensinen var lite grumlig och gråaktig och vatten samlades längst ned i flaskan. Jag plockade isär förgasaren och blåste rent, tog bensin direkt ifrån en dunk med ny bensin och då startade den och gick fint. Nu måste jag bara komma på ett bra sätt att tömma tanken, hade precis fyllt upp med en ny 20l dunk så det blir lite att tömma.
- 12 svar
-
- 1
-
Yes tack ska kolla detta!
-
Nej men jag tänkte om den kanske är känslig för "rätt tryck"? försöker kolla just detta i morgon, ska också försöka dränera flottörhuset (kanske vatten där?)
-
Hmm det vet jag inte, bra tips, tack . Kollar när jag kommer till båten 🙂
-
Ja det var lite så jag resonerade också.
-
rob4u började följa Dårligt batteri &/eller svag laddning?, Volvo Penta MB 10 som stannar efter 10 min, Mb10a dör efter ca en timmes gång och och 1 annan
-
Hej, Min motor stannar efter typ 5-10 minuter och är sedan oftast omöjligt att starta igen. Den tänder dock när jag sprayar startspray så tänker att det är något med förgasaren eller ledningen dit. Lossar jag lite på skruven på slangen från pumpen så sprutar det ut bensin så fram till förgasaren verkar det komma bensin iaf. Några tips eller tankar?
-
Ja D+ går till ett motstånd som är på sladden precis efter generatorn. På instrumentbrädan finns det en analog voltmeter och ingen lampa. Men varför dessa konstiga värden på mätningen tror du? Eller är det normalt?
-
Ok nu har jag mät och tycker det verkar konstigt, fast jag är ingen elspecialist. När jag har satt på huvudströmmen så visar det följande: 1) Från voltmeterns plus till på D+ på generator och till plus på batteriet visar 0v Sätter jag på tändningen visar samma ställe 10.2v Efter start visar denna mätning 10,8v 2) Från D+ till minus på batteriet visar -12.8v Sätter jag på tändningen visar samma ställe -2.5v Efter start visar denna mätning -1.7v Mäter jag över batteriet enbart så visar det 12,8v Förstår ni något av detta? Kan mekanikern som nytta motor kopplat något fel? Generatorn är som sagt ny.
-
Ja precis det sitter en svart dosa nede vid generatorn. Kan det vara fel på den?
-
Ok nu har jag mätt, satte i nya batteri som visar 12,5 V, Sätter på maskinen och don visar fortfarande 12,5v. Voltmetern på instrumentbrädan visar ca 12v och den nya generatorn visar 10,5 volt när jag mäter på den. Kan tänka mig att det måste vara något fel i motståndet på vägen som gör att generatorn bara visar 10,5v eller hur funkar det?
-
Nej det är inte det då dom förra batterierna laddades ut när jag var ute å körde och inte när huvudströmbrytaren var av.
-
Nej jag är inte säker på det, men då batterierna blev urladdade så tänkte jag att den kanske stämde. Jag bytte även batterier så kanske det blir nu. Ska mäta med voltmeter som du sa i morgon så ser jag hur det verkar. Tack för svaret!
-
Hej Bytte precis generator på min AQ271 då den gamla inte laddade (trodde jag). Voltmetern på instrumentbrädan visade 12 volt, men mekanikern sa att generatorn visade över 14 vid mätning på generator. Då båda batterierna laddade ut sakta men säkert så bestämde jag mig för att byta generator ändå. Nu efter att jag satt in den nya så visar fortfarande voltmetern på instrumentbrädan 12 volt. Vart kan felet ligga? Generatorn har inbyggd regulator.
- 25 svar
-
- generator
- volvo penta
-
(och 1 mer)
Taggad med:
-
Hej Kan dårliga batterier få voltmetern att visa dårlig laddning? Voltmetern visar 10 v laddning och när jag tog hem batteriet för att ladda så tar det inte emot laddning hemma. Kan detta vara orsaken till att voltmetern bara visade på 10v laddning eller är det troligare att det är fel på generatorn?