Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024

Silverfox

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    61
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om Silverfox

  • Placering
    Löjtnant

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Vår båt hade läckage där med och då var det 90 graders böjen mellan genomföringen och avstängninsventilen till toans vattenintag som läckte. va bar dragen med nån tätmassa/ klet några varv för att få ventilen att peka åt rätt håll och sedan lämnad att torka. funkade ett tag men sedan läkte det mer o mer efter vibrationer och att man stängt och öppnat ventilen nån gång. fick dra om allt och nu kommer inte en droppe längre.
  2. PÅ min 27:a tror jag också det är så att man kan justera ljusstyrkan via dts panelen. har mercury smartcraft så alltså på växel/gashuset. Men kompassen tror jag tänds via panel lights knappen om jag inte missminner mig
  3. Varför skulle du halvera livslängden på en diesel om du höjer 400-500 varv från ditt exempel med att ligga på 3000 varv när maxvarvet på din motor är 3950 ? Tror jag inte på, kan ju tom vara så att vid 20 knop så planar den inte riktigt och går tyngre/drar mer bränsle. Det är ju olika från båt till båt naturligtvis, men att i ditt fall höja varven en aning och ändå ligga ca 500 varv under max så slits knappast motorn mer för det eller är en kad 43 speciell i det hänseendet?. MVH / Håkan
  4. Japp det får bli felsökning i höst! kanske kommit in vatten i sensorhuset eller så är det väl nåt krångligare som det brukar men..
  5. Hej! Har ett bravo 3 med digitalt smartcraftinstrument samt analog mätare för trimläget. Ibland visas korrekt trimläge och ibland står den på noll eller pendlar fram och tillbaka mellan dessa. Verkar ju inte vara fel på mätarna utan gissar på trimsensorn eller nåt jordfel. Det verkar funka bättre när motorn inte är igång men sämre när man kör och kanske det kan vara glapp någonstans. Någon som haft liknande problem med detta? mvh / Håkan Någon som haft liknande fel?
  6. Okej! kommer ju inte ihåg hur det var vid sjösättning då jag inte hade anledning att leta fel. Blir ju lite nojig när det hänt och man letar fel överallt. Glömde skriva att det är när drevet är upptiltat om det har nån betydelse. Annars måste jag ju bada igen
  7. Hej ! Har varit ute på första semesterturen med familjen i vår aquador 27 Ht och lyckades på öppet vatten köra på något så att drevet tiltades upp (tror jag iaf) Det var nog ingen hård smäll snarare en duns men propellrarna kaviterade o tappade fart, kan ju varit nåt annt skräp i vattnet med gren eller dylikt som gjorde att det blev så. Drog av på gasen direkt men såg inte vad det kunde varit. Blev ju orolig men båten går som den skall och inga vibrationer eller annat tyder på nåt fel, har badat och känt efter både drev o propeller förefaller vara oskadda. Dock märker jag att drevet glappar i sidled ett par centimeter om man tar tag och ruskar det. Har ingen aning om det var så innan då jag aldrig tänkt på det. någon som har koll på ifall det brukar vara så? skapas det tryck från styrservon som fixar det när man startar motorn? Har alltid haft ett glapp på ca en centimeter eller så i styrningen men så var det på min förra båt med så antar att det är svårt att få bort, Verkar ju vara ok men man får ju en del funderingar / Håkan
  8. Står ju att den skall målas ovan vattenlinjen så passar nog inte så bra att måla skrovsidorna med. men att den inte torkar är ju konstigt. prova att måla på något annat än båten och se om det blir samma då. Kanske inte harmonerar med tidigare färg.
  9. Ang om man måste serva dom oftare än yamaha mfl så nej inte vad jag vet. haft yamaha och mercury och de är bra motorer bägge.
  10. men tack för det Ponto! då slipper jag felsöka varför den inte spolar då tack tack Däremot så kommer det inte tandkräm eller mjukost nånstans på den snurrknappen så skall jag fixa så det blir en sån funktion av den
  11. Har själv haft en silver fox 485 i aluminium,den toppade ca 32 knop med mercurys 50 hästare 4 takt och då din båt är lite större så är ju en kvalificerad gissning att du bör landa på 30 knop ensam med lite fiskegrejor. vad gäller service så är det nog lite olika beroende på vars man bor och vad som skall göras, att byta stift olja och oljefilter och drevolja kan du väl göra själv. (gjorde jag iaf) Skaffa en oljesug, Sen om det behöver bytas impeller så blir det ju mer jobb förstås och vart 5 år skall väl remmen bytas med vad jag minns. Jag googlade fram en film och bytte impeller själv dock! Trevlig sommar / Håkan
  12. Dottern löste nog det nyss, det ser ut att vara en tandkrämsdispenser! åker ner och kollar om det kommer tandkräm någonstans när man trycker på denna
  13. Hej! många roliga tips har jag fått men jag har numera en Aquador 27 Ht , finsk den med förståss. I instruktionsboken finns inte denna med och ser att jag har knapp för motorrumsfläkt med men det är ju bara för bensinversioner. samt finns även ankarspelsknapp av och på samt för upp o ner av densamma. Men den har ju en egen knapp från tillverkaren Engbo på annan plats så jag vete tusan varför de satt dit dem överhuvud taget. Ja ja och att kunna maila tillverkaren är ju inte så lätt har jag märkt. försökt hitta nån adress på aquadors hemsida men inte då. och flipper marin svarar inte på så många frågor har jag märkt. Skall försöka maila Granec i Luleå om dem vet.
  14. Kan det vara nåt med landström? men vad jag vet så funkar ju det bara genom att koppla in sladden.
  15. Hej! Nja jag tror att cigguttaget är på för jämnan, har laddare för mobil inkopplad där. och glödning borde ju vara automatik då jag har en 2014 års vagdiesel.
×
×
  • Skapa nytt...