Gå till innehåll
onsdag 29 januari 2025

Craig

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    2
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Craig

  • Placering
    Landkrabba
  1. Hallå, Har läst igenom tråden med stort intresse, då jag faktiskt själv har importerat båt från USA/Florida. Jag är själv inte är en expert på att besiktiga båt, och det hade inte hjälpt att under några dagar befinna mig i Florida och kontrollera båten. Vad göra då, lita på säljaren ? Nej det gör jag aldrig. Jag kontaktade en auktoriserad besiktningsman och anlitade honom för en besiktning, detta kostade ca.300 $. Efter besiktning fick jag ett 14 sidor långt besiktningsprotokoll med detaljerad beskrivning, foton tagna samt anmärkningar. (och även tips på åtgärder) I mitt fall skickade jag över listan med Findings till säljaren och kom överens med honom vad som skulle åtgärdas samt prisreducering mot de punkter som inte åtgärdades av säljaren. Ett generellt tips är att åtgärda mesta möjliga i USA då det är betydligt billigare. Efter detta sattes båten på vagga och skeppades till Göteborg där jag hämtade ut den. Och den var exakt i det skick som framkom enligt besiktning och åtgärdade punkter. Nu är denna båt vidaresåld och båtägandet har legat i dvala i 2 somrar, men nu skall jag faktiskt importera ytterligare en båt, från USA...
  2. Många som tror, tycker, gissar etc. Det är inga problem att CE-märka en nyare båt vid ankomst till EU.(Tyskland) Det anmälda organet bedömer vid kontrollen om båten uppfyller kraven för att få CE-märkas. När det anmälda organet undersökt båten och gjort sina beräkningar, provningar och bedömningar, samt eventuella fel och brister blivit åtgärdade, utfärdar de en så kallad Post Construction Report och ett så kallat Post Construction Certificate för båten samt ett Craft Identification Number (CIN-kod). FAKTA: -02 Bowrider 21-23 av ett större Amerikanskt märke med originaldokumentationen i ordning från tillverkaren. * Båten är besiktigad av Member of society of accredited marine surveyors * Vissa brister är åtgärdade i enlighet med protokollet (USA har hårdare krav än EU på vissa punkter, dessa kan du utelämna) * Kostnad för besiktning i USA ca.300$ (inkl. fuktmätning samt kompprov på cylindrar) * CE-märkning av anmält organ: 1500-1700¤ Over and Out Suckers...
×
×
  • Skapa nytt...