Gå till innehåll
måndag 11 november 2024

hkpsyte

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    5
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om hkpsyte

  • Placering
    Kadett
  1. Jag skall även kolla spolarna. Enligt min gamla manual är det viktigt att spolarna har god kontakt med gods.
  2. Jag skall kolla med trecylindriga sjuttiotalare med Thunderboltsystem. Jag har manualen. Det bör vara samma stator.
  3. Tomas! Jag uppskattar all hjälp jag kan få, eftersom jag inte har meckat med utombordare direkt. Gnista eller inte gnista kan knappast ha med kompressionen att göra. Testlampan lyser som fasen på två cylindrar men glimmar på en. Styrkan i den inducerade tändpulsen ligger i kedjan stator, switchbox,tändspole, tändkabel, stift. Möjligtvis om det sitter en loppa på stiftet kan det bli knas och som sedan lossnar. Motorn har varit på en marina i Ängelholm där det bl.a. gjordes rent förgasare p.g.a. startsvårigheter och ideligna stopp på tomgång. Då bör de även ha kollat kompet tycker man.
  4. Ditt svar vore rimligt om det nu inte vore det att plötsligt går den på alla tre. Jag har en kollega som hade problem med fukt i switchboxen. Jag har manualen för Mercury 70-tals motorer och kan inte tänka mig annat än att det är samma skit som sitter i 80-talarna. Det är samma motor som Mercury, bara olika skal. Landkrabba, knappast. Sjöoperativ helikopter och tillräckligt gammal för att ha åkt riktiga krigsfartyg och inte dagens bjäffs.
  5. Jag har en Mariner 75Hk 3cyl -87. Motorn går på två cylindrar när den är kall. Jag har nyligen kontrollerat gnistan på resp. cylinder och den ena cylindern bara glimmar(testat med Biltemas tändningdprovare). Efter ett tag, när motorn är varm kommer den tredje cylindern och motorn går som ett spjut. Vad tror ni det är för fel? Tändkablel, stift, tändspole eller rent av tändmodul? Är det någon som känner igen felet?
×
×
  • Skapa nytt...