Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025

Brodur

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    328
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Brodur

  • Placering
    Kommendör

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. För en 20w underhållsladdande solpanel behöver du ingen regulator, Jansan. Skärpning ni som okritiskt föreslår saker som ni inte har kompetens till. Du kan lugnt köra med de 20w utan risk att överladda. En regulator snor bara energi från en sån liten panel och kostar ju dessutom pengar. När man kommer uppåt 50w kan man börja snacka om regulator. I alla fall om man har en batteribank under 250 ah. Men har man en massa pengar och inte vet var man ska göra av dem så ska man naturligtvis köpa allt. Det är bra för statsfinanserna eftersom de får in skatt och dessutom går företagen bra då. Så köp 10 regulatorer som du har i ditt källarförråd i så fall, men koppla inte in dem på din solpanel.
  2. Den här killen togs för att ha kört alkoholpåverkad vid bilkörning, men det finns ju ändå en viss koppling till båtlivet. Kanske skulle bl.a. den medlem som deklamerade sin tilltro till Kustbevakningen fundera en gång till. Länk
  3. Du är kanske, liksom Carl Bildt, lite för mycket europé?! Här i Sverige är väl c:a 45% kärnkraft och 45% vattenkraft - lågt räknat! Så den gubben går inte! Vi har en el som är betydligt renare oh miljöskpnsammare än fossila bränslen, men det finns ju alltid personer som alltid vill försvara användingen av dessa till varje pris, förmodligen så de inte ska få dåligt samvete när de skitar ner.
  4. Där ser man. Sverige har blivit ett sämre samhälle att leva i - och att segla i - efter den nya lagen.
  5. Den där uträkningen är från 0-480 Ah, stensino. Det är ju inte så man använder grejerna. Min batteribank är på c:a 300 Ah och den laddar jag med en 7ah-laddare på c:a 7 timmar. Inte från noll. utan från ungefär halvfulla batterier. En 100-watts solpanel skulle alltså inte ligga långt från en normalstor bryggladdare i kapacitet - när solen lyser. Och en sådan solpanel får man väl för under 3.000 kr nästa sommar. För mig räcker det gott och väl för att ta semester ett par veckor och åka runt i lugn fart med min elmotor, ljudlöst i sommarsolen - utan att det kostar ett öre mer i driftkostnad än den ovan angivna summan. Jag har nog till och med tillräcklig kraft för att kyla pilsnern ;-)
  6. Intressant med golfbilmotorn! Det är ju ett utmärkt koncept och man undrar varför inte båtkonstruktörer följer med i tiden och färdiginstallerar dessa i nyproduktion. Tekniken finns där och är alltså redan idag jämförbar prismässigt med illadoftande, fridsstörande bensin- och dieselmotorer. En jättelik soldriven katamaran på 95 ton har just börjat en tur jorden runt. Den ska göra 7,5 knop i snitt och befinner sig nu på Kanarieholmarna. Här är den:http://www.planetsolar.org/index.en.php
  7. Priset på fossila bränsler och el går upp och kommer att fortsätta att gå upp samtidigt som priset på solpaneler kommer att gå ned. Det är alla överens om. Verkningsgraden på solpaneler kommer också att öka och har ökat massor till dags dato. Man pratar i elbranschen om 'grid parity' - om när dagen kommer då el tillverkad av solpaneler kommer att fås till samma kostnad som ström från elnätet. Vissa säger att det kommer att ske 2013 - andra 2016 ytterligare andra först 2020. I vissa soliga stater i USA som Kalifornien, Florida och Hawaii och även i europeiska länder som t.ex. i Spanien och Italien är den stunden mycket nära i tiden. När det gäller solpaneler vs bensin eller diesel i båtar, så finns det inga siffror på det, vad jag kan se. Men kraft producerad genom dessa fossila bränslen är ju svindyr, så explosionsmotor-paritet är nog mycket snart uppnådd, tror jag. Här är en länk till en artikel på engelska kring detta med 'grid-parity': http://www.guardian.co.uk/environment/2009/may/12/solar-energy-price-fall
  8. Det kanske var en lätt överdrift att priset på solpaneler går ned som på hårddiskar, men att säga att inget händer på 5-10 år är ju helt åt skogen. Visst behövs det batterier om man ska korsa Atlanten. Massor av dem. Men de får som sagt plats i en katamaran. Men det dröjer nog inte heller länge - om det inte redan gjorts - förrän en båt driven direkt och endast med solpaneler korsar Atlanten. I Holland åker massor av endast solpanelsdrivna båtar 20 mil i en tävling. Och det går snabbt! Kolla HÄR Tyvärr ligger vi i bakvattnet (!) här i Sverige när det gäller solteknik. Någon borde anordna en tävling även här så att det sätter fart både på den tekniska utvecklingen, företagandet på omårdet och användandet av tekniken. Finns det inga framseende entreprenörer och arrangörer därute?!
  9. Ursäkta att jag är lite sen med att post i den här tråden, men jag brukar söka på elmotor ibland och rätta en del idiotsvar. Och de brukar inte vara så få vad gäller just elmotorer. Förstår inte varför man påstår saker utan att ha en susning. Som den ovan då. Om att det inte lönar sig med solpaneler och att priset inte kommer att förändras de närmaste 5-10 åren. För sjutton! Priset på en 50w elpanel har ju sjunkit till hälften bara mellan denna säsong och den förra! Denna elektronik verkar ju beskriva en liknande utveckling mot hårddiskar och minnen för datorer. Fortsätter priset att sjunka på solpaneler kommer de att löna sig i högsta grad att införskaffa mycket snart. Kanske redan nästa säsong. Dessutom läste jag om en eldriven katamaran som nyligen tillverkats som kommer att åka jorden runt, om den inte redan gjort det. Hittar tyvärr inte länken, men sådana farkoster finns och fungerar. Det beror väl på vilken breddgrad man åker om man får tillräckligt med sol. Så dröm vidare om en eldriven katamaran med solpaneler. Och inte sjutton behöver den bli så dyr som uträkningarna ovan heller. Inte om man tillverkar den själv och du har ju all tid i världen att både drömma, utforska och bygga den. Och sök denna nya teknik på andra håll på nätet istället för att lyssna på gamla gubbar som har fel på Maringuiden!
  10. Det går ju heller inte att undgå att upptäcka att du, Peter K, är den som mest frekvent använder ad hominem-argument när man tittar uppför tråden. För att sätta dit bratsen tror jag inte alls att alkhol-lagen är nödvändig. Det finns tillräckligt med lagutrymmen om allmänfarlig vårdslöshet, fara för annan etc. för att bötföra och till och med bura in de här individerna. Och jag tror inte ens att alkohollagstiftningen ens får dem att sluta. Det blir bara än mer spännande för dem. Det är ju just för att problemet inte är landsomfattande som man inte bör använda lagstiftining i det här fallet. Men egentligen är jag bara principiellt intresserad av denna fråga. Har själv en båt som är under de gränser som står i lagen. Men jag lider, som sagt, med de måttlighetsdrickande båtägare - och de är en majoritet av samtliga - som tvingas ändra ett helt sunt och trivsamt leverne bara för att att några politiker i Stockholm vill visa handlingskraft i en fråga som egentligen inte alls har något behov av lagreglering.
  11. Det är ju oerhört intressant hur debatten förs mot dem som har betänkligheter mot lagen. Inom vetenskapen retorik kallas det sätt som många av förespråkarna argumenterar på för 'argumentum ad hominem'. Det är ett sätt att argumentera som nästan alltid är oetiskt och dessutom skjuter över målet. Ad hominumargument inriktar sig på att kritisera och misstänkliggöra personen eller personerna som framför den motsatta ståndpunkten istället för att försvara sin egen ståndpunkt eller kritisera den motsatta på innehållsliga eller logiskt rationella grunder. Det är ett brott mot en demokratisk debatt och förekommer tyvärr alltför ofta overallt. Jag tycker det är särskilt viktigt att undvika sådant argumentering i en fråga som denna, eftersom att bli misstänkliggjord och förtalad som alkoholist är ett stort stigma i de flesta samhällen och kanske än mer i vårt än de flesta andra. Skjut alltså inte budbäraren, tyck till om budskapet. Det kanske inte är konstigt - som någon skrev nyligen - att så få är beredda att uttrycka sitt missnöje med lagen och att vi är i minoritet, eftersom det tycks få som konsekvens att bli stämplad som alkoholberoende?! Det är kanske för att jag befinner mig på motståndarnas sida som jag klarast ser hur förspråkarna riktar sådana argument, men det är ju också lättare och grövre att misstänkliggöra en person för att vara förmenat lagbrytande alkoholist än laglydig nykterist, eller hur. Om ni tittar uppåt tråden så kan ni säkert se antalet argument som är av ad hominum-arten. Vad blir kvar om man stryker dem? Vad gäller sakfrågan så kanske det finns ett par saker vi kan vara överens om? Jag bor i Örebro. Här är problemen mycket små med onykterhet och 'brats' och vi har heller ingen sjöpolis. Kanske är det därför många är oense. Båtägare från småorter med liten båttrafik och utan sjökrogar tycker lagen är onödig, medan båtägare från Stockholm, Göteborg och kanske Malmötrakten har problemen och tycker lagen är bra? I så fall kanske det är bäst att rkta en lösning bara till de orterna?!
  12. Man kan väl låsa fast ett sånt där dragankare i deras båtar när de är på krogen, så kommer de inte upp i mer än 10 knop när de far hem?
  13. Fjärrkontrollen till min elmotor. Kan befinna mig var som helst på båten och till och med på bryggan och styra båten och ändra farten med kontrollen som jag har runt handleden. Guld!
  14. Vill bara tillägga att världen hade sett annorlunda ut om denna lag hade instiftats redan på 1400-talet. De stora sjöfararna Columbus, Vasco da Gama, Amerigo Vespucci, Cook etc. spottade inte i glaset - de drack rom. Hamnpoliserna hade säkert haffat dem i ett tidigt skede av deras resor. Amerika hade inte upptäckts och inte heller Australien och vi hade inte kunnat navigera till Indien och Japan. Det välstånd som vi fick på grund av denna handel hade inte heller kommit och vi hade fortfarande varit kvar i en grå medeltid här i den kalla nord. Inte vill ni väl ha det så? Det finns rom för alla på sjön, tycker jag;-) Skämt åtsido. Det tråkiga med den nya lagen är väl att de som är laglydiga begränsar sitt redan sedan tidigare måttliga alkoholintag på sjön och upplever en sämre livskvalitet på grund av det, medan de som alltid druckit för mycket och tagit båten ger blanka fan i lagen och trivs som fisken i vattnet. Rättvisan verkar inte fungera rättvist - eller ens vist. Jag håller med trådskaparen om att denna lag är dåligt underbyggd och att den inte kommer att förändra någonting, utom möjligtvis att det laglydiga, gamla strävsamma paret Olle och Mona inte törs fira sin brölloppsdag till sjöss med att dela en flaska vin och lite ost och sakta sträva hemåt i solnedgången. Dem vill jag råda: Bryt mot lagen!
  15. En häftig flygande båt från Nya Zeeland. Finns visst på Ebay nu. Kolla Senast ändrad av Brodur | 02 mars 2010 | 21:44
×
×
  • Skapa nytt...