-
Innehålls Antal
16 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm niklas0000
-
Placering
Kadett
-
Köpt mig ett gammalt renoveringsobjekt Ockelbo t16i med en Volvo Penta AQ130A tror jag. Men till motorn saknas vissa delar bla annat luftburken överdel. Någon som sitter på en sån eller vet var det finns? se bild.
-
Sist vi renoverade en båt gick det lågnt över 200 000 och det här ska väl stoppa på en fjärde del under det får jag hoppas. Jag tror och räknar med att tomma skrovet kanske hamnar på ca 30 000 sen kommer motor och övriga detaljer uppe på det. Och tiden blir vad den blir, är allt för rastlös. Senast ändrad av niklas0000 | 28 november 2011 | 21:34
-
Absolut men jag ligger bara i research stadiet. Måste ha en budgetkalkyl först.
-
Jag är tacksam för alla svar. Mina frågor är relaterade till länken överst i första inlägget. Jag länkar en byggtråd om ämnet. http://forums.bateau2.com/viewtopic.php?f=12&t=22168 Man kan ju läsa mycket om detta på amrekanska sidor men det är svårt och överföra typ av material till vår svenska marknad.
-
Mjukt är något relatift. Man brukar ju prata om rapidväv?
-
Hitta ett skapligt billigt ställe att handla epoxy i större mägnder. http://www.kompositfabriken.com/material/limplast/Epoxisystem1.php Är det någon som har erfarenhet av deras produkt? Finns det något billigare ställe? Jag skulle nog behöva en 30-40liter epoxy. Är det någon som har bra förslag på väv, den måste ju var formbar?
-
Ja kolfiber finns inte med i mina byggplaner. Jag hamnar ibland på igenom mitt jobb på Marström composite i västervik så jag vet mycket väl hur det går till. Epoxy impregnerad kolfiberdukar som läggs i formar och bakas vacumbaggade i stora autoklaver. Svindyrt. Men i dekorsyfte kan det ju vara fint med lite kolfiberväv.
-
Ja det blir kanske en lättare konstruktion också med divinycell. Finns det flak i större storlekar typ 2,44X1,22? Hur många lager fiber lägger man på vardera sida när man använder divinycell? Vad det gäller gigg till min tänkta båt så slipper man det, du syr ihop dom 5 huvuditar som utgör skrovet med buntband och kräver endast ett på enklare stöd. Annas går det väl åt lika mycket virke till giggen som till båten. http://gallery.bateau2.com/displayimage.php?album=963&pos=7 Intessan ekvation: arbetstid X materialkostnad X färdigt resultat = Senast ändrad av niklas0000 | 25 november 2011 | 18:04
-
Jo det vore fint och bygga i divinycell men det blir lite mer omständigt. Då måste jag bygga nån gigg eller liknande som stöd för divinycellen och så tror jag det blir mycket dyrare i slutänden. Det får bli till nästa båt. Det kanske inte är så stor skillnad på dom mekaniska egenskaperna mellan plywoodsorterna? Och sen får ju inte plywooden ruttna för fort eller inte alls.
-
Klicka på länkarna så ser du. En mindre typ av båt. Alla båtar är väl leksaker Senast ändrad av niklas0000 | 24 november 2011 | 21:05
-
Jag har mina funderingar att bygga en båt i konstruktionen epoxy-glasfiber-plywood i sandwich. Allså glasfiber med plywood som kärna av typ denna http://www.bateau.com/studyplans/XF20_study.htm?prod=XF20 http://www.bateau.com/boats/XF20/index.html Till min fråga: Vilken kvalitet och sort av marinplywood man bör välja? Denna ligger ju bra i pris men håller den måttet till ett sånt här projekt? http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=1530 Är det någon som har bra erfarenhet av detta? Niklas
-
Ja liten båt och stor motor måste betyder stor stigning på proppellern vilket måste öka proppelerns vridmoment och måste kompenseras mera med trimfenan. På den evinrude ficht HD 225 finns ingen trimfena orginal utan har en anpassad skedda vad jag förstår, hur ska man då kunna trimma in det så att det inte drar åt nåt håll? Jag har 24 stigning vilket är rätt mycket, då gör båten 55 knop vid maxvarv.
-
Tack för svaren. Jag han är trögare att styra styrbord med. Jag bör tillägga en sak jag uptäkte, att skälva styr fenan längst ner hadde en lite skada så att den var lite vinklad åt styrbord men väldigt lite. Jag har nu åtgärdat den skadan då jag ser att hela fenan är lite som en flygplansvinge som nog ska påverka propeller kraften, tror jag. Det finns ingen sådan liten justerbar styrfena som brukar sitta strax över proppelern. Om den här lilla knäcken som jag har rätat ut kommer att lösa problemet vet jag ej ennu. Vad tror ni? Niklas..
-
Hej jag har en Buster Magnum (den äldre) med en Evinrude Ficht 225hk. Den blir bara mer trögstyr ju högre farten blir lite läskigt faktiskt trots att båten går så fint i vattnet. De blir bätter när jag tiltar ner motorn men då tappar jag fart. Jag har luftat hydralstyrningen noga och kollat glapp. Jag har aldrig känt de här på någon annan båt jag haft. Är de någon som har någon teori? Niklas..
-
Jag har några gjutformar i fiber o epoxy för modellflyg som jag gjort reperationer i och skulle vilja få på svart formgelcot på ett bra o slätt sätt. Kan man spruta på formgelcot? Kan man blanda upp den med aciton och så fall med hur mycket? Och hur mycket härdare behöver man? MVH Niklas..