Köpte min båt i Juni 2006, Bayliner 175 (bowrider). Efter första sommaren valde jag att lämna in den på service för att få den genomgången så inget var fel. Men till upptagningen nu tänkte jag själv gå igenom servicen. Motorn är ju densamma som i många andra modeller, så jag är nog inte ensam om att ställa frågan vilka serviceåtgärder man bör tänka på. I bruksanvisningen står följande: Bättra på färgen på motorpaketet (min är sötvattenskörd samt jättefint, så det känns inte så nödvändigt)Byt motorolja och filter (båten har gått ca 40-50 timmar, är det ändå nödvändigt?)Byt olja i drevenheten (behövs pump till detta? eller gör man som på en vanlig utombordare?)Efterdra balansringens anslutning till styraxeln. (vart sitter den?)Byt ut det vattenavskiljande bränslefiltret. (nödvändigt? Ifall det är nödvändigt, är det inte bättre att byta den på våren?)Kontrollera styrsystemet och fjärreglaget och leta efter delar som är lösa, skadade eller saknas. Smörj kablarna och länksystemen.Kontrollera förbindningskretsen och leta efter lösa eller skadade anslutningar. Testa MerCathode-enhetens uteffekt på Bravo-modeller (???)Vad anser ni är viktigt mindre viktigt. Vad behövs för specialverktyg? Varför har de inte nämt smörjning av propelleraxel?