Gå till innehåll
söndag 22 december 2024

Sunbird205

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    75
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Sunbird205

  • Placering
    Kapten
  1. Vad blev total budgeten? Jag betalade två tusen per topp med nya säten, styrningar och planing. //P
  2. Är du säker på att det är kolvarna som fastnat mot fodret? Går det inte att röra åt något håll? //P
  3. Nej. Har kört med strob (om det är det du menar). Så frågan kvarstår hur många grader rekomenderas. //P
  4. Jag blir fan imponerad. Riktig klippa. Få skulle ge sig på detta. Har du någon budget på projektet? //P
  5. Justerar in min motor men får inte riktig fjung på den. Vad rekomenderar ni där ute, hur många graders förtändning rekomenderar Ni? Är en (cheva) VP 5,0 vortech ca 225hk med insprutning -98. Har den injusterad på åtta grader nu. Skall byta tändkablar i morgon då jag upptäckte att stroben inte alltid blinkade när den var ansluten vid stiftet men fungerade alldeles utmärkt vid fördelaren. Vet inte om det är det som spökar men för 450 spänn för en ny omgång kablar är det värt att prova. //P
  6. Kamrem??? Har din motor en sådan? Skönt att det löste sig och så billigt dessutom. Det är inte alla som har sådan tur. Kalas!! //P
  7. Glömde att nämna att 1/2 av min motor var ett år gammal och ett så kallat USA bygge. Topparna hade ventilsäten breda som ett ars.. enligt renoveraren. Vilket tydligen inte var bra ;-) Ventilstyrningarna glappade som jag vet inte vad. Deras känsla för kvalitet är inte riktigt vad vår är. Jag blev totalt blåst på min spis. //P
  8. En och annan fråga bara: Tog du även bort luftfiltret? Väser det mycket om din motor när du har allt på? //P
  9. Jo det kan man säga. Skall lyfta i min motor i båten på tisdag efter en helrenovering och då menar jag allt. Haft ner min spis i molikyler. Felen kan vara många, För högt tryck i blocket=kolla skallran som sitter på ventilkåpan. En av två givare för oljetryck=om din mätare säger OK så är det antagligen den vid filtret som spökar. Det sitter ett antal kontakter på ditt insprutnngssystem är dessa OK Alla slangar, är dom hela. Svar på mina liknande problem var igentligen tre. Otäta ventiler, packning mellan insug och topp pyste mellan kylkanal och insugskanal och slutligen var den kamkåpan som var sprucken. Att sedan det övriga också var i dåligt skick var bara en ytterligare otrevlig överraskning Bensin får den antagligen då den fungerar bra kall. Mjukvara går att finna på nätet. Har ej själv en bärbar som är lämplig att ha i ett garage utan har lånat lämplig sladd och dator. //P
  10. Är ingen expert men undrar lite över slangarna. Hade en 140hk johnson med mycket fet blandning. Bytte alla slangar på måfå och problemet var löst. Om det var det eller bara en slump vet jag inte. //P
  11. Får motorn bensin? Låter lite som att du har ett för litet flöde. //P
  12. luktar det bränt gummi i motorrummet efter skriket? //P
  13. På din motor sitter det olika typer av skydd som griper in då det är något galet med motorn. Har du kollat så du har oljetryck tex? Det sitter en kontakt till din data box där du kan koppla in dig med en vanlig PC för att kolla givarstatus mm. Kan även vara en givare som spökar när den blir varm. Prata med en marin service firma eller någon firma som mekar amerikanare så får du säker hjälp. Det är en cheva 305 motor troligen med vortech toppar så allt finns till bra priser om du struntar i att handla hos Volvo penta. //Per
  14. Du är på ett bra spår vad det gäller ankaret. Biltema har en tabell men två kilo låter rätt. Botten i mälaren är alt som oftast blå lera vilket du kommer att märka. Fastnar sååååå himla bra på plast. Fixa en anordning så du kan hänga ankaret på aktern utanför båten så slipper du denna pest i båten. //P
×
×
  • Skapa nytt...