martinioz
Medlemmar-
Innehålls Antal
12 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm martinioz
-
Placering
Kadett
-
Hej. Har en OMC motor från '89. Efter ett batteribyte så blev motorn svårstartad, för att nu inte starta alls. Det förra batteriet hade kostslutningströmen 700A och det nya 540A, men jag tror ej att det har med det att göra därför att den inte ens startade när vi parallellkopplade 3st batterier. Felet verkar ligga i tändingen, då vi inte får gnista när startmotorn körs. Potentialen över ingångskablarna till tändspolen är 0V när vi inte kör startmotorn och ca 2,5V när startmotorn körs. Ingen gnista får vi i ett löst tändstift heller. Spänningen mellan pluspolen på batteriet och utgångskabeln ifrån tändspolen (till fördelaren) toppade 169V när vi körde startmotorn men ligger förutom den toppen rätt lågt (några volt). Polspänningen på batterierna är 12.19V och vi har två batterier kopplade parallellt när vi mekar nu, båda är bra laddade. Vad ska vi göra? Är de ovan nämnda spänningarna i tändningen för låga? Mvh Martin Andersson, Östersund
-
Hej. Jag har en 2,3L 140HP 4-cylindrig OMC motor av (troligtvis) årsmodell -89. Men för att beställa reservdelar och dylikt behöver jag serienummer och modellnummer men har letat över hela motorblocket utan att hitta något sådant. Vet någon var det står på dessa modeller? Det jag hittat hittils på blocket är: 27700 115 83 GM HECHO EN MEXICO 3n
-
Kom på en intressant tanke, när det gäller att hålla en jämn hastighet för att åka wakeboard är den i förhållande till vattnets rörelse, inte en satellit som GPS refererar till. Båtvågorna är beroende av båtens hastighet i förhållande till vattnet och strömmar vattnet med t.ex. 2 knop och jag vänder båten blir det en hastighetsskillnad på GPS med 4 knop. Trots att hastigheten är samma som innan i förhållande till vattnet. Därav blev det en stark nackdel med att skaffa GPS kontra vanlig vattenmätare.
-
Jag har en Biltema stereo med två (väldigt slitna) GAS högtalare och två nya (troligen biltema) högtalare, i en 6m motorbåt. Ingen av dessa komponenter är på något sätt marina eller vattentäta, och de funkar hur bra som helst. Dock ger bara stereon 40W*4 kanaler vilket medför att 200W-högtalarna inte får ge allt de har, men desto bättre ljud än att sätta in 40W-högtalare. Jag tvivlar på att det tillför så mcyket att köpa marina högtalare, blir båten vattenfylld så spelar det ingen roll oavsett typ, sålänge inte komponenterna sitter i vattentäta behållare eller så. Och vattenstänk och lite duggregn tror jag inte de marina klarar av så markant mycket bättre än vanliga bilhögtalare. Skulle jag köpa nytt idag skulle jag satsa på billiga högtalare (tänk på att det är stor skaderisk i en båt) och en lite dyrare stereo som jag kanske skulle vattenskydda. För förr eller senare går högtalarna sönder och då svider det mindre om priset var lågt och det är bara att köpa nya. Så skulle jag göra, men då använder jag min båt som dragbåt för wakeboard så det ligger ju blöta västar och allt möjligt i båten som kan förstöra högtalarna. Martin
-
Hej. Har du eller känner någon som har ett utrymme där man kan vinterförvara en motorbåt på buggysläp (1,5 ton 7*2 m), i Östersund eller i närheten? Svara här med kontaktuppgifter! Med vänlig hälsning, Martin
-
Det är faktiskt en bra tanke, med GPS. För övrigt visar bilen ca 7-10km/h för långsamt beroende på hastighet, det är testat. Farsan har nyss köpt en Garmin GPS så den kan jag kanske få låna. Men hjärnan har lättare att omsätta en pekartavla som varierar än en digital mätare, och därför är det nog lättare att köra jämnare med mätare. Tror jag i alla fall! Öppen för fler förslag!
-
Hej. Jag funderar på att sätta en knopmätare på min Renken 1900 Bowrider (19ft), den gör ca 30-35 knop som max. Knopmätaren är mest tänkt för att kunna hålla en jämn hastighet vid wakeboard åkning, den behöver således inte vara alldeles exakt utan mer relevant att den är stabil. Vad har ni för tips? Gärna så billigt som möjligt!! MVH//Martin Andersson
-
Så här står det på plattan: Renken boat manufacturing, Charleston S.C. 29412. Model: 995. Jag kommer fortfarande inte in på iboats-länken (!?).
-
Nej jag har Glocalnet, närmare bestämt Telenor. Och Telia använder Skanova men bredbandsbranschen är som sagt ett nästle. Jag kommer fortfarande inte in i varje fall.
-
Tack men den länken fungerar inte, inte www.iboats.com heller.
-
Jag har för mig att den heter 955, det stod så på plåtregistreringsplattan från amerikanska kustbevakningen, den är 6,05 lång och 2,10 bred. Jag kan kika på plåtplattan imorn och citera allt!
-
Hej. Jag har nyss köpt en Renken Bowrider 1900 årsm. -1989 med en OMC 2,3L 140HP (inombordare). Problemet är hur mycket jag än letar på internet så hittar jag ingen information alls om båtmodellen eller märket Renken, har företaget kursat eller? Är tacksam för all information och hjälp jag kan få! Någon annan som är ägare till en likadan/liknande båt? MVH//Martin Andersson