Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025

bohj

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    10
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om bohj

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Jag har byggt en båt med masten i aktern. Den finns på min hemsida www.nogg.se/bohj. Jag skall montera två centerbord och ett förstag till med ytterligare ett segel typ Wishbonerigg för att kunna kryssa bättre. Det är ont om nya konstruktioner på båtsidan. Jag bygger först en modell och ser om det funkar, sedan kan man börja bygga en i full skala. Så gjorde man alltid förr på varven. Finns det någon som vill utveckla min ide så får man gärna överta min båt. Den skall egentligen skalas upp till dubbla storleken med höj och sänkbar ruff, trimtankar mm.
  2. Nu har jag tagit upp båten. Den har fungerat bra. Det enda problemet har varit utombordsmotorn. Det är ju bara smäck finns det ingen som fungerar i alla väder.
  3. Finns det någon som sett en Wishbonerigg eller Cyclonerigg hur dom seglar.
  4. Dels är det ett lätt skrov. Det finns inte någon tung blyköl att släpa på. Vid hög sjö och hård vind finns risk att läskrovet skär ner på en katamaran eller trimaran och välter framåt. Detta undviker jag med mitt skrov. Dels kan man ha högre rigg och mer segel på min båt eftersom masten kan stagas bättre och byggas som ett fackverk, vilket inte går på en vanlig rigg.
  5. Nu har jag lagt in en Cyclone rig på min hemsida. Den är liknande min fast jag har katamaranskrov i aktern vilket gör den stabilare.
  6. Det är ju inte någon konventionell styrenlåda utan det är ju en prototyp som måste utvecklas. Jag funderade på Ljungströmsrigg men den blev för ostabil. Jag tänkte utveckla båten genom att skala upp den till dubbla skalan med dubbla förstag och rullsegel typ wishbonerigg. Eftersom masten aldrig är ivägen för seglen tänkte jag ha en fackverksmast (typ telemast) och eftersom båttypen är stabil kan jag ha en högre mast än normalt. Den skulle även luta bakåt för att få större segelyta och motverka framåtböjning. Det skulle bli en snabb båt i klass med de snabbaste trimaranerna. Senast ändrad av bohj | 07 september 2007 | 10:37
  7. Brian Eiland en av USA´ s bästa båtdesigners skrev bl.a. när han sett en bild på min båt.: That was an extreme aftmast. Hans båtar finns på www.runningtideyachts.com/sail . Senast ändrad av bohj | 04 september 2007 | 20:16 Senast ändrad av bohj | 04 september 2007 | 20:20
  8. Den fungerar bäst på undanvind. Jag funderar på att sätta dit en vingköl i fören ( höj och sänkbar ) för att få den att kryssa bättre. Det går inte att jämföra med en jolle eftersom båten bör skalas upp till dubbla storleken för att kunna användas i alla hav och väder.
  9. Fördelarna med aktermast är att man har båten fri från bommar, stag mm. Den är lätt att segla ensam. Vi kan segla 6 personer i denna lilla båt. Masten kan man luta bakåt för att få större segelyta och styrka, man kan även ha ett fiolstag akterut.
  10. bohj

    Aktermast

    Jag har byggt en båt med masten i aktern. Den finns på min hemsida www.nogg.se/bohj. Den fungerar bra och jag undrar varför det inte finns fler sådana båtar eftersom det är många fördelar. Beror det på att båtkonstruktörerna är konservativa eller dåligt med nytänkande. Det borde finnas båtbyggare som är intresserade att utveckla båttypen. Finns det någon som känner till flera båtar med aktermast.
×
×
  • Skapa nytt...