Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025

TrollingToken

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    9
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om TrollingToken

  • Placering
    Kadett
  1. Verkligen ingen som vet vad en sådan service kan gå på?
  2. Funderar på att lämna in motor på service för byte av impeller samt för att se om det går att justera oljeinblandningen och samtidigt går att få bort oljeläckaget. Vad jag kan se så verkar ju en motor av denna typen i hyffsat skick i alla fall gå på minst 10000:- så det borde ju vara värt att satsa en slant på den... Någon som vet vad en sådan service inkl. delar bör gå på mellan tummen och lilltån? Tips på bästa motorverkstden i Växjötrakten mottages tacksamt !!
  3. Har upptäckt ytterligare en konstighet ang. min Mariner 30ELO 1993 och det är att det samlas olja längst ner i motorutrymmet, och tränger ner igenom de packningar som finns där vilket gör att motor blir oljig undertill. Verkar som det blir endast då man kör och att det sedan slutar läcka. Trodde först att det berode på att jag fyllt på för mycket olja i oljetanken men nu är oljenivån ca 1cm under max-strecket så det borde inte vara felet. Oljetanken är kladdig utanpå så jag misstänker att oljan på något sätt tränger ut genom antingen oljepåfyllningshålet eller olje nivåsensorns hål. Det är inte speciellt mycket olja som läckt ut men är ju ändå oroväckande att det blir så här. Några tips ?
  4. Tack för dina svar Roddarn. Hmmm, får se hur jag gör imorgon, är svårt att låta bli att åka ut när man ställt in sig på det Har ju bytt oljan idag så den bör ju klara turen imorgon, om nu inget annat lossnar förståss. Nån som vet vad en motor av denna typ kostar på beg. marknaden ? Vad kan man tänka sig att en renovering av växelhuset kostar ?
  5. Motorn är en Mariner 30 Elo -93 (Tvåtakt). Tyvärr har jag ingen bild på metallbiten. Oljan var väldigt ljus när jag tömde ut den, kan det bero på att den del som lossnat har något med tätningen av växeln att göra och att det därför tränger in vatten någonstans som gör oljan ljus? Hade tänkt att åka ut och fiska en runda imorgon, frågan är om man vågar köra med motorn, borde väl inte vara någon större fara att köra några timmar i trollingfart, bara man har koll på oljan.
  6. Utav en slump märkte jag att propellern på min Mariner 30 Elo hakade i när man snurrar på den med handen. Tog bort propellern och hittade innanför den en liten metallbit ca 1*1cm, lossbruten,svart och lite böjd. Har inte märkt något konstigt nät jag kört båten. Bytte idag olja i växelhuset, såg då att det verkade finns tillräckligt med olja i den även innan. Oljan som kom ut var väldigt ljus, brukar den vara det ? Vad kan det vara som har lossnat ?
  7. Någon som vet var man kan köpa mindre bitar (ca 50*50cm) av aluminiumplåt (>3mm) eller marinplywood i Växjötrakten ?
  8. Ingen som har några tips? Hur är det generellt med justering av oljeinblandning på 2-takts motorer med separat oljetan (VRO)?
  9. Jag har en Mariner 30ELO -93 som jag tycker ryker väl mycket på tomgång. Finns den någon som vet hur man ändrar oljeiblandningen från den separata oljetanken, är det knepigt eller är det något man vågar sig på att göra själv ? Har läst någonstans att det skall finnas två justeringar, en för tomgång och en för fullgas, stämmer det ? Var hittar man justeringen på min motor ? Alla tips välkomnas ! //TrollingToken
×
×
  • Skapa nytt...