Gå till innehåll
fredag 22 november 2024

knak

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    149
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

3 Neutral

Om knak

  • Placering
    Örlogskapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej. Jag har liknande tätning, med talgfläta. Den skall justeras så den droppar lite. Jag för detta utan att motorn är igång, så den droppar en gång var 5-10e sekund ca. Kan du inte justera ner det, är flätan slut och behöver bytas. Detta gör du så klart när båten ligger på land. Ta bort bronshylsan och pilla ut flätan(pilligt men det går). Den mäter du på den gamla flätan och köper samma storlek. När du kapar nya flätan skall du göra det diargonalt så att start och lut överlappar när du lindar den runt axeln, annars blir den inte tät. På min satt det dubbla flätor på varje sida, då är det bra att skarven kommer på olika ställen. Jag har inget fett i min, så den delen vet jag inget om. Men då det sitter tunna vattenrör kopplade till hylsan, kan ju tillsatt fett kanske klegga igen dessa och stoppa vattenflödet.. Kanske därför din hylsa blir varm?
  2. Veken och glödspiral är inte samma sak. Veken brinner, spiralen tänder. Tickar pumpen i läget "heat"? Det skall den göra. Annars kan man ibland knacka på den så den kommer igång. Låter nästan som du helt enkelt inte tänder värmaren... "Ska först testa om knapp, det var nåt som fjädrade tyckte jag." Den knappen är den som tänder glödspiralen. Slå på "heat", fläkten på max och håll inne knappen i en minut. Du märker ganska väl om du får kontakt och spiralen glöder, den drar mycket ström så du får lite spänningsfall på lampor mm.. Kan vara en god ide att ha motorn igång när du tänder värmaren, så strömmen räcker till.
  3. Mycket troll och åsikter utan substans som vanligt. TS är nog mer intresserad av erfarenheter med RVS. Så har du inte provat är ju din personliga åsikt både ointressant och överflödig. Sen hur ni gör om tråden till att handla om batterier.. Hur tänker ni då? Här hittar du min gamla tråd: http://www.maringuiden.se/forum/topic/59245-erfarenheter-rvs-motor-renovering Många förståsigpåare där med som dömde ut det mesta från RVS till båtgrannar, tills Sven dök upp "Jodå det funkar, lite grann, i alla fall för mig. Hade en Saab 9-5 med växellåda som de flesta andra gamla Saabar. Hade i RVS i lådan och den blev faktiskt tystare i primärlagret så jag kunde fortsätta med den några tusen mil till. Det är ju så klart inget undermedel men det verkar som att det faktiskt fyller ut porer eller vad det nu kan vara så att kulorna löper lättare och tystare. Tror det blir något keramiskt av det..... Tycker i alla fall inte man ska avfärda det som verkanslöst om man inte har någon erfarenhet. /Sven"
  4. Jag köpte min hos Hjertmans, var billigare än vad killen som skulle montera den kunde ordna. Det jag tog hjälp med var att ta hålet och plasta dit röret. Där bör man veta vad man gör. Montering av motor och dragning av el gjorde jag själv. Så leta upp någon som satt ett gäng bogar innan, som är duktig på att plasta. Glöm inte "vågen" framför röret. Jag monterade i Nyköping, så har inga namn att komma med. Kolla med några varv eller båthallar, borde det ju finnas gott om runt Göteborg.
  5. Jo, det det skulle ni! Men som med allt, det handlar om att prioritera. Jag har en (för)stor båt med 2st stora dieslar, som kostar mycket tid och pengar att hålla. Bara båtplats o vinterförvaring går på över 20'000:-/år, att fylla tanken kostar ca 15'000:- Sen lägger jag nog ytteligare 20-30'000:-/år på underhåll. Åker jag mycket eller fort räcker bränslet en sommar, annars 2. Men det är ju pengar man har roligt för (epoxy o bottenfärg är inte lika kul investering). Jag drar detta på en lön(som är lägre än din familjs). Men jag bor litet och billigt, åker inte till Gran Canaria, äter matlåda inte ute, mm..
  6. Skall som sagt inte spädas. Det är inte härdaren du tänker på? Jag målade min med biltema epoxy förra våren. Tänk på att tvätta av utan med aceton innan du börjar måla första lagret, så det är fettfritt och torrt, annars lossnar färgen igen. Lagren skall mållas ett per dygn ungefär, beroende på temperatur. Blanda så det räcker till ett lager och måla fort annars hinner färgen härda och går inte att måla med. På min båt var ytan ca 50kvm, jag blandade en burk till varje sida. Man hinner måla ut en burk ganska precis om man är snabb. Glöm inte köpa färgtillsats till färgen. Denna blandar du i varannat lager, så du ser vad du målat innan, annars kommer du missa. Du behöver även något(pinnar) att blanda förgen noga med. Det går att rengöra penslat o roller med förtunning, men det är ett jäkla slabb och dom blir inte helt bra. Mitt tips är att köpa engångsroller o penslar, samt engångs-insatser till rollertråget. Och 6 lager för att det skall bli vattentätt. Sen skall färgen härda i minst 2 veckor innan du målar på bottenfärg eller sjösätter. Så det är ett jobb som kräver en del planering.
  7. Mina vattensmorda axellager tätas med en talgfläta. Denna skall inte smörjas med fett, men man kan byta den om den börjar ta slut och täta för dåligt. Fältan köper man på meter och skär till i rätt längd. Och då skär man diargonalt så skarven överlappar sig själv.
  8. Gasolgrill från Weber på akterdäck. Bästa investeringen på båten
  9. Stora skillnaden är att Win7 är gjort för datorer utan pekskärm. Win8 är gjort för tablets(bärbara datorer med pekskärm). Man kör vanligt skrivbordsläge när man använder tangentbordet och App-läget när man kör på pekskärmen.
  10. Provade båda delar i min förra båt och detta är min erfarenhet: 12V kylbox, håller kylan dåligt, väsnas och drar mycket ström. Köpte en toppmatad kompressorkyl och monterade under ett säte. Helt syveränt! Bara slå på kylen när man kom till båten och det tog inte 30min så var den kall. Toppmatningen gör att man får plats med mycket mer, eftersom saker inte trillar ut när man öppnar, samt att kylan inte rinner ut heller. Summa toppmatad med kompressor: - Strömsnålt - Tyst - Rymligt.
  11. Hallbyggarna har bra prylar, köpte en mellanviktare på 10x20meter där. http://www.hallbyggarna-jonsereds.se/produkter-och-tjaenster/produkter/presenningar/
  12. Köp min Princess 41 Ok, den har akterruff, men uppfyller övriga krav. 4st fasta bäddar, kök och bäddbar dinett i egen avdelning, dessutom 2st toa, samt välfyllt barskåp Och den ligger innom din budget!
  13. Spelar ingen roll vilken gkykol du väljer(ta en billig, typ biltema), eftersom den inte kommer blandas med det interna systemet och sköljas ut vid uppstart i vår. Tips: En bottenkran på inkommande sjövatten, ett T-kors med kran o slang på inkommenade sjövattenslang, gör att du kan stänga bottenventilen och öppna den till slangen och sen låta motorn suga i sig glykolblandning på hösten.
  14. Swedool har samma olja som Q8, men till lägre pris och även i 20liters.
×
×
  • Skapa nytt...