-
Innehålls Antal
11 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Seglaren10
-
Placering
Kadett
-
Hej. Jag letade efter en beg 702'a för år sedan men fick av flera rådet att köpa 700 istället eftersom det är bekvämare att åka i. Jag hade tom kollat med tillverkaren som kunde tänka sig att sälja en lös soffa till mig om jag bara hittade 700båtar eftersom 702 är lite ovanliga. Men efter att ha kört 1 sommar med jockeysätena har jag ingen som helst anledning att byta. Man åker riktigt bra med jockeysätena. Vet inte hur soffan är men jockeysätena är tjocka och oerhört bra på att ta upp stötar och slag så man åker riktigt bekvämt. Är dessutom mycket enkelt om man har med sig barn i båten. De sitter stabilt framför en vuxen utan risk att ramla av. Jag har endast Yamaha F80 på min, gör ca 39-40knop vilket räcker bra för oss. Båten är ju oerhört lättplanande vilket gör att man kan dundra iväg med 6pers i båten i 30-35knop och den planar på nolltid. Vill man åka lite snabbare är nog 115hk att rekommendera, är ju dessutom den vanligaste motorn på denna båt vilket troligen är bra för andra handsvärdet. Annars blir försäkringen faktiskt betydligt billigare med mindre motor. Hur som helst så är det en oerhört rolig båt som är lättkörd och snål.
-
Hej. Har en RIB Unlimited 700 med Yamaha F80 och undrar om någon vet vad för propeller man ska ha på den för att få bra fart och prestanda? Har idag en original alupropeller som ser lite sliten ut även om formen verkar hålla men funderar på att byta till stål. Vid maxfart ca 38knop varvar den ca 5600varv. Max effekt ska fås ut på 5500 enligt instruktionsbok och max varvtal mellan 5000 och 6000. Ska man sträva efter en med mindre stigning för att få upp varvet ytterligare eller? Frågade på Yamaha om man kunde testa i samband med köp men det kunde man tydligen inte. Endast vid köp av NY MOTOR fick man testa mellan tex 2 olika stigningar... Tacksam för åsikt om någon vet vad som är optimalt. Mvh seglaren
-
Lindahls i Frölunda (Klangfärgsgatan) är auktoriserade att serva även Yamaha och de brukar ha det mesta. Köpte själv tändstift där till min Yamaha 80F. De är dessutom trevliga.
-
Hej. Är intresserad av en RIB Unlimited 702 och har läst en del om båten men aldrig själv haft en RIB. Har kört mycket styrpulpeter, DC och WA båtar och vill nog anse mig vara mycket båtvan och oroar mig inte över vobbling i höga farter som många skriver om. Är mera intresserad av åsikter som: Vilket försäkringsbolag ska man välja? Hur tåliga är egentligen pontonerna, kan man lägga den mot en vanlig brygga som man gör med en plastbåt eller måste man ankra upp så båten ligger fritt? Ska man behandla pontonerna eller bara hålla rena? Finns det några uppenbara brister jämfört med en styrpulpet tex Ryds 568 GTS? Friborden är ju låga tex men som jag förstår går båten väldigt lätt och därmed relativt torrt? Tacksam för alla synpunkter! Mvh Magnus
-
OK tackar för svar, intressant att höra! Min båt väger drygt 1700kg. Mvh Magnus
-
Har under sommaren mätt bränsleförbrukning på min Ryds 23WA med en Mercruiser 4.3MPI 220hp. Har totalt kört ca 3 tankar och mätt distans (på gps) och mängden bränsle vid tankning. Varje gång blir det ca 1.6L/Nm vilket jag tycker låter mycket. Någon som har liknande båt med denna motorn och som vet vad era båtar drar? Kör mestadels omkring 22-27knop, maxar endast någon enstaka gång (ca 35knop) så borde inte göra så mycket på snittförbrukningen. Tacksam för svar! Mvh Magnus
-
Har samma problem med mitt drev/propeller. Båten låg still en del i somras i Hinsholmskilen (vid Göteborg) och oj vad det hade växt på drev och propeller när jag plockade upp den. Ändå var jag nere med svamp/borste/skrapa ett antal gånger under säsongen då det var badvänligt. Jag stod och skrapade/slipade drevet i många timmar innan jag la det på vinterförvaring. Så även jag skulle uppskatta tips på detta! Det som nämndes om soppsäck runt drevet, funkar det??? Någon som testat? Mvh Magnus
-
Hej. Ser att du redan verkar ha löst det men skriver en rad ändå. Jag täckte nämligen min egen Ryds 23WA för första gången i höstas. Jag lade en lång trä regel från för till akter (skarvade ihop två st för att klara längden) med stöd på den rostfria bågen ovanför hytten samt med en stötta fram och en bak. Där bak ställde jag stöttan på badbryggan med en infästning på varje sida och där fram fäste jag den i pulpiten. Fick plocka loss topplanternan ur sin infästning, men är bara en skruv. Sedan hade jag en ca 9 meter lång presenning från 70-talet i mycket tjock kvalitet som jag la ovanpå och spännde ner runt skrovet. Tack vare den höga och mycket stabila rostfria bågen blev det bra fall ner mot båda sidorna så det finns ingen risk att snö eller vatten kan bli liggande. Dessutom går det att röra sig fritt under preseningen. En fråga dock, tog du bort kapellet över styrhytten? Själv lät jag taket sitta kvar men tog bort bakdelen av kapellet. Såg dock att jag fått lite mögel runt instrumenten men ingenting inne i båten, troligen tack vare en torrboll inne i båten. /Magnus
-
ok låter som om det kan vara värt extrapengen. Den gjorde 40knop på loggen men inte riktigt på GPS'en. Dock var det lite växtlighet under när jag köpte den, blir intressant att testa igen till våren. Tack för info!
-
Är det någon som har erfarenhet av att byta från original alu till stålpropeller på en Ryds 23WA eller liknande båt? Kanske någon som bytt på Uttern eller annan DC båt? Bör man kunna vänta sig mycket bättre fart/acceleration? Har en mercruiser 4,3mpi motor på 220hk och alpha onedrev. Tacksam för era åsikter!
-
Skulle behöva en komplett checklista för vinterkonserving/service för en Mercruiser 4.3MPI -05. Sitter i en Ryds 23WA -05 och har varit servad de första 2 åren av verkstad men tänkte göra jobbet själv och lära mig lite mera om motorn. Läst lite i manualen men vissa delar är lite otydliga. Tex ska finnas en oljaavtömningsfunktion, dvs ska inte behöva pumpa upp oljan som jag gjort i tidigare båtar. Var finns denna? Behöver man varje år byta: drevolja, motorolja, oljefilter, bränslefilter, impeller i drevet? impeller i havsvattenpumpen? något mera? Hur länge ska man köra igenom med sötvatten innan man kör i glykol? Är det möjligt att köra sötvattenkonserveringen genom att suga vatten med spolmuffarna från hinkar eller måste man ha slang kopplad? (tyvärr långt till vattenkranen). Har även hört att man inte ska spola vatten med tryck i systemet? Tacksam för alla tips! Mvh Magnus