Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024

Tuka

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    34
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Tuka

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Då kanske det är ännu mer saker som skiljer. Får beställa ett nytt munstycke och plocka bort den eventuella strypningen och testa i allafall.
  2. Tack för svaren! Det är ju inte omöjligt att det är en strypning, får plocka bort den och testa. Denna modell på motor kom år: 2000, vad som skiljer mot föregående modell vet jag inte.
  3. Jag har jämfört med en Johnson 15 hk (J15RLSSM) och alla artikelnummer på motorn förutom dekalerna på stämmer överens. Motorerna väger även lika mycket. Hittade även en teknisk specifikation och det som skiljer är att 15hk varvar 6000 rpm till skillnad från 9,9 hk som varvar 5000 rpm.
  4. Hej Står i valet att köpa en ny motor till min lilla eka eftersom den är lite för svag. Därför undrar jag om det går att trimma min båtmotor från 9,9 till 15 hk på ett enkelt sätt istället för att köpa en ny. Har suttit många timmar och läst på nätet, men kan inte finna något konkret sätt att uppgradera motorn på. När jag granskat sprängskisser mot en 15 hk kan jag inte ens hitta någon skillnad på komponenterna till motorn. Väldigt tacksam för svar!! Motorn är från -2000 och Motorkoden är J10RLSSA.
  5. Hej. Tycker nog att du bör avstå den affären. Har själv haft 2 båtsäsonger som båten blivit liggandes vid bryggan, pga dessa 90tals Evinrude/ Johnson motorerna. Båda har varit i toppskick på utsidan. Den ena skar, troligtvis av Vro:pumpen. Den andra bara strulade hela tiden med nästan allt. Den motorn såldes i höstas för 4500kr inkl reglage med diverse småfix. Det var en Johnson 50hk från 1994. Kanske ett riktpris att utgå ifrån. Skulle aldrig köpa något annat märke än Yamaha på en 2-taktare, men det är ju en smaksak. Lycka till
  6. Problemet löst. Motorn avmonterad, på väg till skroten. köper en ny honda 50 imorgon. Tack och hej.
  7. Hallå. Har försökt några gånger tidigare, fast med negativa resultat. Så jag ger det en sista chans att ni experter kanske kan hjälpa mig. Vill ju bara ut och åka båt:) Har Problem med att min motor tar in vatten i cylinderloppen. Följande är gjort: Topplockspackningen är bytt, toppen är rak och fin. Packningrarna runt avgashuset är också bytta. Den som sitter mellan powerheadet och avgashuset såg faktiskt dålig ut. Så alla packningarna är nya. Innan så tog den in vatten i båda cylinderloppen, men nu så blir det bara lite vitgegga i det nedre tändstiftet. Fast mycket mindre än tidigare. Kompressiontestet visar 10.6 på båda cylindrarna. Den går fint när man kör den i tunna, fast i havet med belastning så vill den inte. Då går den bra på höga varv, fast när man då släpper gasen och kör sakta, då dör den och blir svåstartad efteråt. Vad kan problemet vara?? En kompis som jobbar som båtmekaniker har kollat på den, men kan inget fel hitta. Jättetacksam för svar/ Mvh calle
  8. Hej. Har ett problem med min johnson 50. Den tar in vatten i båda cylindrarna, så stiften blir vitgeggiga. Topplockspackningen och packningen mellan block/rigg även avgashuspackningen är bytt, men ändå så tar den i vatten. Avgaslimpan och toppen såg bar ut, inga konstigheter Det enda som såg lite dåligt ut var block/riggpackningen. Båten står på land och jag har kört med spolmuff i ca 15minuter, så jag tycker att det vatten som kommit i tidigare isåfall borde vara borta nu. Den går bra när man kör den på land, puffar till lite när man gasar och sedan släpper gasen. Någon som har några ideer?? Mvh calle
  9. verkar som att den tar in mer vatten i den nedre cylindern. ingen som kan misstänka något??
  10. Hej. Har ett problem med min johnson 50. Den tar in vatten i båda cylindrarna, så stiften blir vitgeggiga. Topplockspackningen och packningen mellan block/rigg även avgashuspackningen är bytt, men ändå så tar den i vatten. Avgaslimpan och toppen såg bar ut, inga konstigheter Det enda som såg lite dåligt ut var block/riggpackningen. Båten står på land och jag har kört med spolmuff i ca 15minuter, så jag tycker att det vatten som kommit i tidigare isåfall borde vara borta nu. Den går bra när man kör den på land, puffar till lite när man gasar och sedan släpper gasen. Någon som har några ideer?? Mvh calle
  11. Var ute och kikade lite på den igen. Det verkar som att den tar in mer vatten i den nedre cylindern. Det nedre tändstiftet blir väldigt vitgeggigt. Kan det vara packboxen från vevaxeln mot riggen?
  12. Tjena. har haft lite problem med min motor en Johnson 50 -95. Problemet är att den tar in vatten någonstans. Komptestet var jättebra ca: 11 på båda cylindrarna. Bytade topppackningen idag, men problemet kvarstår. Vad Göra??/ Mvh calle
  13. har bara pluggat den från utsidan av motorn, där bensinen också kommer in.
  14. På land i ca 10minuter, i vattnet 5minuter. Visade sig att stiften var vitgeggiga, luktar tragig ttopplockspackning.
×
×
  • Skapa nytt...