Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024

Sea_ray_290

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    10
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Sea_ray_290

  • Placering
    Kadett
  1. Hej igen! Jag har letat runt med utgång från det nummret som du gav till kitet, men kan inte hittat någon spec på dem. Det finns dessutom ett par olika: 805130A8 Mercury TRIM SENDER ASSY 805130A6 Mercury SENDER ASSY-DUAL 805130A4 Mercury TRIM SENDER HSG. 805130A2 Mercury TRIM SENDER HSG. 805320A2 Mercury SENDER KIT-TR/TRS Någon som vet skillnaden mellan dessa?? s
  2. Hej igen! Sorry, när jag läste ditt mail igen så fattade jag att du har 2 drev och mätare. Första gången fattade jag det som om du hade ett drev och 2 mätare, typ flybridge och kabin. Och att du hade olika utslag på de mätarna. Men då behöver du alltså bara justera på drevens sender units för att få rätt utslag. s
  3. Hej! Jag skulle dubbelkolla att du har bra kontakt till bägge isåfall. Precis som wanmar skriver så sitter det 2 svarta dosor på var sin sida om drevet, de är märkta med trim limit och trim sender och det är sändare som du justerar in mätaren med. om du har olika utslag på dem så skulle jag som sagt kolla att de har god kontakt på båda två. I min mätare som jag har haft isär så finns det en juster potentiometer, men det är ju lite meckigt att få isär dem, de är limmade. s
  4. Tjabba! Men det är väl orginalet väl? Som ger 0-240 ohm? Googlade det ochittade ett par varianter med olika slutsiffror, men har inte hittat skillnaden på dem än så jag får väl jaga vidare... (Trimmätaren är ju egentligen bara en voltmeter, och man lastar ju ner spänningen efter mätaren till jord med trimsändaren)
  5. Hej! Har en Sea ray Sundancer 290 -96. Sitter nu en diesel i men drevet är orginal Mercruiser Bravo II Har bytt trim sändare/switch kitet. Problemet efter detta är att mätaren bara rör sig pyttelite innan den svingar upp i max. Drevet rör sig fint och switchen funkar inkl. trailer läget. Har tagit ur mätaren och funnit att den behöver ett område på 0 till 2400 ohm för att fungera, men sändaren ger bara 0 till 240 ohm. För att göra saker och ting ännu intressantare har min jobbarkompis exakt samma problem efter byte av kitet!! (han har en 250 sd) Båda båtarna importerade av oss själva. Någon som råkat ut för detta? Jag kan inte hitta några andra kit än de som vi köpt.
  6. Hej! jag har pratat ett antal ggr med Willdo i Nederländerna. De är jättetrevliga och hjälpsamma. Var helt inne på att montera detta system i min båt. Men efter ett samtal med Hans kom det fram att pumpenheten måste sitta 30 cm. under vattenlinjen eftersom den inte är självventilerande. Då passade den inte längre i min båt. Synd! De skall släppa en ny variant som är det till hösten. S
  7. Ha ha ha! Jajamän! Vad gör man inte? De propellerar som enligt vissa i programmet (marina i Marstrand...) inte finns kom i fint paket från USA. Nu har jag gått från 7 till 30 knop... Men motorn övervarvar fortfarande så jag skall upp till 25 i pitch till våren.
  8. Hej Alla! Har en 290 Sundancer som jag tänker sätta in bogpropeller och ankarspel i. Någon som redan gjort det och kan komma med tips så jag slipper uppfinna hjulet igen?
  9. Sea_ray_290

    Elverk

    Hej! Har ett elverk och en orginal spis (110 volts) som flyttat ur min båt. Elverket är en Kohler och är omkopplingsbart till 240 volt 16 A. Har gått 59 timmar. Någon i klubben som är intressrad av att köpa? mvh Simon
  10. Hej! Har tagit hem en Sea ray 290 Sundancer från USA och är helnöjd. Innan den lämnade US monterades en ny 300HK diesel in. Sitter ett Bravo II drev på med utväxlingen 2.0 = måste byta proppeller till en större. Av vad jag har har fått höra borde jag hamna på en fyrbladig med ca 24-25 i pitch. Någon som vet om var jag kan få tag i sådan? Har ej hittat någon som har liggande, ännu mindre nån som jag kan testa så jag får reda på vilken storlek jag skall ha. Tacksam för råd och tips! S
×
×
  • Skapa nytt...