Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024

Buddah

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    9
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Buddah

  • Placering
    Kadett
  1. selva är ungefär samma som yamaha. jag har ett svagt svagt minne av att de gjordes/görs i samma fabrik som yamaha eller liknande.
  2. när du kollar på en flipper 640 får du radar ny inredning och ny motor för de priset, vill du ha en motor från 99 som jag defenetivt Inte skulle kalla bojsänke får du den för 140 tusen. http://www.blocket.se/vi/12919942.htm?ca=10_s Seamaster 560 wa är en riktigt fin båt för dom slantarna. men där har du ingen motor så då får du räkna med motor för 110tusen har man inte 229 tusen så köper jag nog en flipper 640 för halva slanten. men de är som du säger peaky, självklart går priserna ner nu runt vintern. och upp runt våren då efterfrågan stiger. på sommaren är de lite brist på poppulära båtar för vem vill sälja båten på sommaren? jag skriver inte in mig på den listan frivilligt ialla fall
  3. Mycket möjligt, men de är svårare att sälja en båt utan motor idag med dagens priser, så vill man sälja så rekomenderar jag att man säljer med motor om man vill ha en snabbare affär. när jag skriver rustning menar jag slipa ner gammla färgen, spackla ev ojmämnheter primer, grundfärg, 2komponents färg, billig primer på biltema 149kr/lit grundfägen till färgen jag ska måla med nu gick på : 183kr/750ml Färgen jag ska måla med kostar 446kr/750ml botten färg 455kr/750ml du byter inte olja på en plast båt de gör du på motorn.
  4. det anders gjorde från början var att klaga på hela marknaden sammtidigt, sen tog han några dåliga exempel på detta också. då blir det ofta mothugg direkt. ur säljarens perspektiv som tex har en fin HT båt som bara båten säljs för kanske 30 000 och nyligen bytt motor till kanske en 115hk yamaha kanske 06 eller dyligt de är klart han lägger på 80 till 90 tusen på priset han vill ju inte ge bort båten och sälja ekipaget för 80 eller 90. när man läste anders argument lät de som att de var så man skulle göra. sen försökte vi även få han att förstå att rustar man en båt blir det svin dyrt och man vill ju ha pengar tillbaka för rustningen. plus att livslängden på en plast båt idag är välldigt lång, och priset sjunker inte mycket på själva båten på grund av detta.
  5. ber om ursäkt, dock inte helt ? var väll det skrovet dom klagade på som var fårn 70talet?
  6. säger man att saker är mycket mindre värda än va de egentligen är får man ju räkna med kretik. aktier går ju upp och ner så de är ju svårt att inte säga att den kretiken va säkert berättigad. de där med bredband var ju en flopp isig, men de kanske var för att man gick ut och sa att inom de datumet skulle alla i sverige ha bredband. måste dock hålla me dig om att bostadsmarknaden i stockholm är absurd. det är ju knappast finare att bo i stockholm än någon annan stans. då är det bättre att flytta till en småstad som ändå har allt man behöver och lite till. så på den biten är vi kompisar.
  7. tror inte du fattade poängen riktigt. det jag menade var att bilen har utväcklas från ångmaskin till att gå på bajs nästan. från att skaka sönder på en grusväg till att klättra upp för berg. de är inte för än på senare år båten har börjat plana, sen 100år tillbaka hittade du ingen bayliner direkt. och då hade båten funnits i 1100år. den enda anledningen att skrovet nu utvecklas är att motorstyrkan och efekten har ökat markant på senaste 40 åren. annars hade vi nog förmodligen inte haft några planande båtskrov. alla båtar har fortfarande samma princip och den principen fungerar mycket bra på nästan alla båtar. går ej att gemföra starcraft: http://www.blocket.se/vi/12991561.htm?ca=10_s och http://www.blocket.se/vi/12982393.htm?ca=10_s med bayliner: http://www.blocket.se/vi/12860283.htm?ca=10_s de är lite andra båt typer och en ganska stor klass skillnad? men åter igen är du inte den bäste på att gemföra saker men jag skulle kalla detta som att gemföra en porsche och en audi.
  8. om du håller med om att resonemanget om utbud och efterfrågan vad är problemet? för det är så det ligger till idag. det går inte att gemföra båtar och bilar. som yammi säger utväcklingen är inte speciellt hög idag. finns kanske också ett enkelt svar till detta så de inte blir några frågetecken År 1801 konstruerades den första vagnen för persontrafik av engelsmannen Richard Trevithick. citerat från wiki. alltså personbilen har funnits i ca 200 år. båten fanns innan vikinga tiden som började nån gång runt 700 talet. alltså båtens konstruktion är 1100år Äldre än bilen. jag tror det är ganska svårt att vidare utväckla en sådan beprövad konstruktion.
  9. Jag satt och läste det du skrivit, och det jag börjar med att skriva är att jag blev smått irreterad över hur du värkar tro att båtar är gratis. Glasfiber båtar (plast) håller idag en halv livs tid dvs. ca50år om du sköter den rätt om inte mer. och gemföra det med en bil idagens läge är helt absurt, en bil har en livslängd på normalt 20år om man har tur. gemför skicket med nytt och du kommer grina blod. köper du en ny båt idag och vaxar den två gånger om året så har du i princip inte försämrat skicket speciellt mycket efter 30 år. därför är folk beredd att betala för en välskött båt. när det gäller båtmotorer på 120-250 hk har dessa ett sämre andrahandsvärde än båtmotorer från 15-115 hk fråga dig varför? enkelt svar: efterfrågan. om du ska sälja en motor eller bil och du vet att du kan få 30 000 så tror jag inte att du lägger ut den för 15 000 som du värkar tro om motorn är frisk och har bra komptest och är fin i växel hus och så vidare. //Buddah Senast ändrad av Buddah | 26 augusti 2007 | 02:19
×
×
  • Skapa nytt...