-
Innehålls Antal
55 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm joppe_hagg
-
Placering
Löjtnant
Mina båtar
-
Båtens namn
Sunquest
Senaste Profilbesöken
1 253 profilvisningar
-
joppe_hagg ändrade sitt profilfoto
-
Tack för ditt svar. Då siktar jag in mig på att inaktivera frifallsfunktionen på mitt ankarspel för denna säsong.👍
-
Jag har ankarspel på båten. Power IL Captain II. Jag kan välja att släppa med frifall eller mata ut med motor. Frifall är bra eftersom det går fort, och inte nöter motor och batteri - men det låter högt och framförallt trasslar. Min lösning har varit att stå på badbryggan och bromsa med handen. Släpper jag fritt så trasslar den ganska snart in sig i ankarrullen när kättingen börjar wobbla i vågor. Hur gör ni? Kan man bromsa på smartare sätt? Eller har jag fel sorts ankarrulle? Är den bästa lösningen att skippa frifall, och mata ut med motor?
-
Jag har bytt gasreglage/växelreglage från två-spak till en-spak. Efter det kan jag inte justera så att jag får i framåtväxel på tomgång och därefter skifta till backen på tomgång. Jag tolkar det som att mitt nya reglage har för kort slag, för dålig utväxling på växelföraren. Däremot ser det ut som att man kan skifta läge på växelarmen/manöverarmen (nummer 57 på skissen) i drevet. Det hål som används sitter alltså längre ut från dess axel, och det andra hålet sitter närmare. Om jag använder det som är närmast armens axel så blir det kanske tillräckligt slag - men min fråga är om man kan göra denna manöver? Manöverarmen sitter alltså på en axel. Axeln sticker ut från en liten kåpa/lucka som sitter med fyra skruvar. Jag gissar att det är olja innanför, så jag har inte lättat på skruvarna. Eller kan man bara skifta hål genom att flytta på växelpinnen (63 på bilden) så att den använder det andra hålet? Tar gärna emot tips och erfarenheter! Snart sjösättning hoppas jag. Jag har bifogat en bild på sprängskiss och länk till marinepartseurope.com. https://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7749307-44-11280.aspx /Johannes i Uppsala
-
Stort tack för alla svar. Jag siktar in mig på att köra mekaniskt eftersom jag har tajt budget. Bra tips med att byta wire samtidigt. :-)
-
Jag bytte på min förra båt från dubbelreglage till enkelspak, och det var fantastiskt smidigt. Nu vill jag göra samma sak på min Bayliner 2858 och undrar om någon har tips och råd. Mina nuvarande reglage och/eller wirerar går trögt. Jag har fått tag i 2st Volvo Penta enkelreglage, och har hittat en grej på Drevia.se (DS-Enhet http://www.drevia.se/artikel.php?kid=19-2-72-122&sok=&id=2531)som jag tror måste införskaffas och monteras. Men jag läste någonstans att det inte alltid går att montera enkelspak. Vet någon vad det handlar om för hinder? Jag har en FORD OMC 460 och Volvo DP S1 drev. Tacksam för tips och erfarenheter av denna lösning.
-
Tack för ditt svar Anders, men länken fungerar inte. Om du har lust att testa igen, eller skriva ned vad det heter så söker jag igen. Så det är en grej som jag monterar på wire någonstans? Den gör alltså att jag kan använda de reglage som jag hittat - vanliga reglage? Mvh Johannes
-
Hur gick det för dig? Det har gått några år, och nu sitter jag i samma situation. Jag överväger att byta till engreppsreglage och kanske byta vajrar eftersom det går trögt från "flajjan". /Johannes
-
Hej, Min båt har dubbelkommando, så jag kan köra inne i båten eller uppe på flybridge. Både ratt, gasreglage och växelspak rör sig samtidigt inne och ute. Jag vill nu byta ill enspaksreglage och funderar på om jag måste skaffa specialreglage för detta eller om jag kan använda de som jag har hittat på Tradera. Jag vet att man kan lägga stora summor pengar på att byta till elektroniska reglage och att det finns speciella reglage där det "bara rör sig där man kör". I så fall står reglagen still på flybridge om jag kör inne. Men för mig spelar det inte någon roll om de rör sig lika på båda ställen - jag vill bara att det ska fungera. Kan jag använda vanliga reglageboxar/enspaksreglage eller måste jag ändå skaffa ngn speciell sort? Jag bifogar en bild på de Volvo Penta reglage som jag hade tänkt använda.
-
Tack för bra svar ! Just nu lutar det åt att antingen slangen mellan sköld och drev är dålig eller att det finns ngn packning mellan nedre delens av drevet och den övre som är otät. I så fall kan man tänka sig att den suger luft då man bara kör med säck, medan det fungerar bra i sjön. Eller finns det möjligen något sjöfilter som kan vara igensatt? Jag söker efter limpor på nätet, men har ännu bara hittat en uppsättning i Kanada som kostar massor. Jag får ringa runt och kolla mer på måndag. Stort tack för att ni delar med er av era erfarenheter!
-
Tack för alla svar! Vad kan ha hänt? Motorn är alltså sötvattenkyld, vilket sannolikt betyder att det system som saknade glykolblandning inte berör blocket, däremot limpor, oljekylare och värmeväxlaren. Jag lossade på slangar runtom motorn och kunde konstatera att det var rent klart vatten överallt - utan glykol. Alltså har den inte sugit in någon glykolblandning från säcken! Den tidigare ägaren säger att han alltid gjorde på detta sätt, vilket borde utesluta andra insug än drevet. Var suger drevet in vatten? Det är ett Volvo DP-S1 med små hål på varje sida på nedre huset. Sitter det en impeller i drevet, eller är det min pump uppe vid motorn som suger? Jag har kollat så att den är OK.
-
Tack för ditt svar. Jag inser att det är av vikt att motorn är sötvattenkyld. Jag har idag skruvat isär lite, och kan konstatera att sötvatten inte passerar blocket alls - vilket är en lättnad. Återstår att kolla värmeväxlare, oljekylare och servopumpkylare tror jag. Det blir nog dyrt detta. :-(
-
Mycket dyster upplevelse. Konstaterade att båda kyllimporna (heter de så?) har spruckit, och min fråga är givetvis hur det brukar sluta. Finns det fryspluggar i en sådan här motor precis som i gamla volvo penna, eller kan man räkna med att t.ex. topplock är knäckt? Brukar bockhornet ligga risigt till också? Det är svårt att komma åt för att inspektera. Drevet är Volvo Penna DP SX från 90-talet. Var ska jag leta efter skador där? Vad brukar hända? Jag köpte båten i oktober. Har aldrig haft drev, och har aldrig haft en V8båt. Konserverade med drevsäck och 40 liter glykol. Varvmkörde i säcken och hoppades att den skulle ha sugit igenom. Jag måste ha kört en kvart på varierande varvtal. Kanske sitter insug för högt på drevet?Jag trodde det var små hål på sidorna längst ned - framför propellern? Luften gick ur mig. Sjösättning om 5 veckor. Suck.
-
Tack för en bra förklaring! Jag är sugen på att sticka till båten och se efter hur det ser ut. Då det gäller val mellan att renovera eller att köpa nytt så handlar det ju också om att jag inte känner till någon i närheten av Uppsala som är riktigt duktig. Att bara byta packningar, köra ultraljudstvätt osv kan jag göra själv, men jag kan inte bedöma om den är sliten, om det är rätt munstycken osv.
-
Det är elektrisk choke på din förgasare. Inuti den svarta plastgrejen med två kablar, sitter en bimetallfjäder, som värms upp av ett en värmetråd. När motorn är kall ska chokespjället vara stängt, för att sedan succesivt öppnas när motorn blir varm. Om värmetråden är trasig, kommer inte choken att öppna, och motorn går för rikt. Om du tar bort flamdämparen när motorn är kall, och öppnar gasspjället lite, kan du kolla om spjället är stängt , och sätt på tändningen utan att starta motorn. Då ska chokespjället öppnas lite sakta. Om det inte gör det, är det något fel med choken. Oftast behövs ingen choke på sommaren. Då kan man ställa upp choken genom att lossa de tre skruvarna som håller plastgrejen, och vrida den så att choken står öppen, när motorn är kall. Tack Rollen för snabbt och bra svar. Det låter som att du har erfarenhet av detta! Vet du vad som händer då jag för gasreglaget fram tre ggr? Är det verkligen aktivering av choke, eller är det bara pumpgasande? Är det en efterhandsmonterad lösning? På den lilla svarta plastkåpan sitter anslutningar för flatstift. Den ena sladden ser ut att vara borta. Används båda? Vet du eller någon annan på vilket sätt man ska koppla in dem?
-
Min motor luktar oförbränd bensin. Det har även hänt att den går orent, d.v.s antingen stryper eller blir sur. Jag har därför funderingar på att byta förgasare på min 7.5 liters Ford 460 OMC. Ny från USA. De flesta annonserar att de har el-choke, och jag är novis på detta. Innan startar så har jag blivit instruerad att föra gasreglaget fram tre ggr för att aktivera choke. Är det el-choke? Är det standard? Är det någon som har erfarenheter? Båten är Bayliner 1987 , och motorn är Ford OMC 460 med en Holley förgasare. Sannolikt en 600 CFM 4160.