Gå till innehåll
söndag 22 december 2024

Janken

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    695
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    5

Janken senast vann den dag 8 April 2023

Janken hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

178 Expert

Om Janken

  • Placering
    Flottiljamiral

Contact Methods

  • Webb
    http://sittbrunnen.se/havsbiblioteket/janken-seglar

Profile Information

  • Plats
    Sundsvall
  • Interests
    Allt som flyter i allmänhet. Med pinne på däcket i synnerhet!

Mina båtar

  • Båtens namn
    Carrero

Senaste Profilbesöken

3 489 profilvisningar
  1. Blanda inte ihop äpplen och päron. TS frågeställning är utifrån en helt annan lagstiftning. Inte konkurslagar. Man ska aldrig betala handpenning eller förskott till någon man misstänker är på obestånd. Vid en konkurs hamnar du långt ner på fordringsägarlistan. Sen kan man ju vara lite försiktig med vem man ber transportera båten hem i TS ursprungsfråga.
  2. Minutiöst skrubbad med klorin flera ggr. Även utrymmet under durken och alla ytor under durken ända ner i kölsvinet där länspumpslangen sitter.
  3. Syrafast plåt i tanken. Sk vara någon spricka i den i så fall!
  4. Nix! Origo spritkök😟 Det är en tydlig, svag doft av bajamaja.
  5. Hej! de senaste säsongerna har jag kunnat skönja en svag doft av prutt i båten. För fem år sedan var det fullständigt luktfri. jag har bytt samtliga slangar till gastäta, bytt alla slangklämmor, tagit bort sjötömningspumpen som jag aldrig använt och ersatt den med ett rostfritt rör, bytt avluftningsventil och avluftningsslang. Tanken är solitt svetsad rostfri tank. I våras köpte jag en ny Jabscotoalett. Twist and lock. Det finns inte en tillstymmelse till grumsigt vatten i botten på toaskålen. Det doftar fortfarande lite prutt!!! Framförallt när jag lyfter på durken vid toaletten. vad återstår? ska jag lossa alla slangar och försöka försegla dem bättre? De är dragna med dyra, högkvalitativa rotfria slangklämmor! Ska jag slita ut tanken och kolla om den läcker. Men en fast monterad rostfri plåttank ska väl inte kunna springa läck? alla tips mottages.
  6. Den vagnen ser inte ut att vara dimensionerad för den båten. Det ser ut som en trailer för en mindre motorbåt. Funkar säkert jättebra för transport på ett hamnområde men det ser inte ut som något du ska åka omkring i 80 på vägarna med.Gör som tidigare inlägg tipsat om. Kolla maxlasten för vagnen innan du ger dig av.
  7. Njaä! Hjärtstock är väl fel ord, men det lär sitta någon förstärkning rakt genom rodret… typ… en axel för att stärka upp där rodret vrider sig. Det ser ut att komma ut ungefär i rodrets ”vridcentrum” jag har aldrig haft någon båt med utanpåliggande roder som varit ihåligt. Jag skulle nog ha en inplastad axel som rodret vrider sig runt om jag konstruerade ett ihåligt roder av plast.
  8. Metallpinnen ser ut att vara en spets från hjärtstocken som sticker ut.
  9. Om båten är så lovgirig att den känns ohanterlig så beror det absolut inte att det är för lite segelyta bak. Storseglet och segelytan bakom den punkt båten vrider sig pressar båten uppåt mot vinden och ger dig möjlighet att ta höjd. Varför man tar hem på akterstaget i hårdare vind på en partialriggad båt är för att böja masttoppen, öppna upp storseglet i toppen och på så sätt spilla vind ur toppen på storseglet. Absolut inte för att flytta segelyta bakåt. På en mastheadriggad båt kan du knappast flytta masten bakåt genom att sträcka häckstaget. Då måste du ha elsatiskt förstag…. Och det funkar ju inte. Lita på konstruktören. Att den som konstruerat båten och riggen kunde sitt jobb. ta vanten till en riggverkstad och korta av dem. Kostar några hundringar. Nya undervant någon/några tusenlappar. Om du vill ha ett grundtrim som gör båten mindre lovgirig så ska du försöka få fram segelyta. Inte bak. Själv hade jag jätteproblem när jag köpte min Omega 28 som har extermt stort storsegel i förhållande till förtriangeln. Nästan 3/4- rigg. Den var nästan ohanterlig i friskare vind. Seglade på fock med fladder i storseglet och bara liiiite vind längs bak i storen. Efter någon säsong insåg jag att jag minskade fel segelyta. Nu har jag lärt mig att reva storseglet i stället. Seglar G2 upp till 8-10 m/s och revar storen i stället med alldeles lagom rodertryck. Först vid 10 m/s tar jag några varv på förseglet.
  10. Måttet tar man från den spridare som är hel! Jag gjorde en egen spridare till en stortriss MK1 på 1980-talet och som jag minns så var fästet mot masten bara ett genomgående hål som man drog en skruv genom med en mutter på andra sidan. På masten satt en stålbygel som gick in i röret.Vantet fäste jag i andra ändan genom att fila ett spår för vajern och låste vantet i spåret med ett metallbleck som jag skruvade fast med en plåtskruv. Skyddade med tejp.... sen seglade vi två veckor i höga kusten med båten.
  11. Om jg inte missminner mig så är vantspridarna pä en Stortriss bara ett aluminiumrör. Ingen speciell profil.
  12. Bästa läromästaren är en IF! Lätt att få fart på, förlåtande mot misstag, tål alla väder, svarar direkt på trim, hyfsat komfortabel att bo i. Jollekänsla? Nä! Men förbaskat fin seglingskänsla i båten! Jollekänsla? Kolla Monark 700, Scanper, Triss Norlin. Peter Norlin ritade, vad jag vet, inte en tråkig båt under hela sin livstid,
  13. Eftersom Mellis inte ska pyssla med båten så kan han ju utnyttja trettio dagarserbjudandet och lyssna. https://www.nextory.se/bok/don-quijote-av-la-mancha-10470905/
  14. En äldre hedersman med en stor motorbåt från 1979 jag träffade menade att det inte gjorde någon om det syntes att båten var från 1979. Så länge man kunde se att någon tyckte om och tog hand om båten så gjorde det inte så mycket om man såg en och annan reparation. Han praktiserade meter/år-regeln. D v s att en fem år gammal båt ska se bra ut på fem meters avstånd, en 20 år gammal...på 20 meter och således en 40 år gammal båt ska se bra ut på 40 meters avstånd. Han gjorde dock undantag för de gamla veteranbåtar som renoverats. Ska man helrenovera en veteranbåt så kan man lika gärna gå all in. 😀
  15. Haha! När jag läste jöken (juridisk översiktskurs) på 1990-talet gick vi igenom två fall som skulle illustrera begreppet rättshaverist. Efter att ha skummat tråden tror jag att det här överträffar båda exemplen vår föreläsare hade valt. Sagolikt envis människa! Att inte få gehör någonstans, då menar jag verkligen någonstans, men ändå driva det vidare. Det hade väl varit enklare att sanera båten?
×
×
  • Skapa nytt...