Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025

koneo

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    8
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om koneo

  • Placering
    Kadett
  1. Hej jag har en Mercruser V8 5,0. Förra året när jag sjösatte så hade varvräknaren hängt sig. Då räckte det att knacka lite på varvräknaren så kom den igång och fungerade hela säsongen. Likadant denna säsong men nu räcker det inte med att knacka. Vet någon var varvräknar givaren sitter, för att börja felsökningen.
  2. koneo

    Sökes

    Hej alla. Jag har en Maxum 23Dc. Årsmodel 02 Vet någon var jag kan få tag i en ORGINAL badstege. Har troligtvis tappat den vid sista turen
  3. Hej Jiell. Som jag skrev tidigar så har jag en Maxum 2300 DC med en Mercruiser 5,0 Ja. Min båt ökar också när jag har tillten rätt justerad, det är nog helt normalt.
  4. Tack för ditt svar Henrik. När du säger dela på hantaget, kan du beskriva mer exakt hur man får isär reglaget. Har tittat lite på detta och försökt att få isär det.
  5. Hej, Jag har en Maxum 2300 dc med en 5.0 Mercrusier. Problemet är att tillt knappen som sitter på gasreglaget inte fungerar när jag skall tillta upp. När jag skall tillta ner fungerar knappen. Längre ner på reglaget sitter en knapp för att tillta upp i ändläge och då fungerar allt som det skall. Jag misstänker att det är fel på själva brytaren som sitter högst upp i reglaget. Vet någon hur man får isär reglaget ? Tacksam för ett svar
  6. Ok Fänrik ! Jag är mycket tacksam för diskutionen med dig det har redan gett mig några tipps. Jag tar det från början. Problemet började med att jag på tomgång kunde känna en svag doft av bensin när vinden låg på åt rätt håll. Trodde då att förgasaren flödade över, skaffade då en ny nålventil till flotören i förgasaren. Detta hjälpte inte. Samtidigt märkte jag att motorn började gå lite taskigt på tomgång. Jag trodde då att jag hade ett tändningsfel. Skaffade ny rotor,fördelarlock,tändkablar och tändstift. Detta hjälpte inte heller. En morgon när vi skulle ut och åka gick det inte över huvud taget att få igång motorn. Efter lite felsökning tog jag upp oljestickan och fick då klart för mig att jag hade fått vatten i oljan. Plockade ner avgaslimpan och provtryckte den med vatten. Kunde klar och tydligt se att jag hade en spricka i den. Skaffade en ny och bytte avgaslimpan. Bytte även olja och filter. Motor gick till en början mycket fint på tomgång, efter ca 15-20 minuter började den gå sämre igen fortfarnde bara på tomgång. Stack ut och provade med lite fart. så fort jag drar på lite börjar den att hacka och skjuta i förgasaren. Jag vände åter till bryggan och kollade oljan mera vatten. Plockade då ner avgasknät igen. Tog det med till en mekanisk verkstan för att plana anläggningsytan på flänsen. Men innan jag monterade den så provtryckte jag även den och hör och häpna det är en spricka i den med. Nu har jag beställt ett nytt avgasknä. Hoppas att det räcker med detta. Kom gärna med dina synpunker på detta. Jag återkommer när det nya avgasknät sitter på plats.
  7. Tack för ditt svar. Ja den är sötvattenkyld. Än så länge stämmer mina teorier. Detta måste då även betyda att jag kan få in vatten i förbräningen på 4:.ans cylinder och därmed få en ojämd gång på motorn(hostar och skjuter) och vill inte varva ur. Jag har även tagit ur stiftet ur 4:ans cylinder och startat motor på bara 3 cylindrar och satt handen för stifthålet. Jag tycker då att det kommer salt vatten blandat med bensin ur cylindern. Vad tror du om det ?
  8. Jag har läst en del inlägg här om avgaslimpor och avgasknä. Nu till min fråga. Om man har en spricka i avgasknät vilka symtom får man då ?? Jag har en Mercruiser 3,0 LX årsmodell 1997.
×
×
  • Skapa nytt...