-
Innehålls Antal
42 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Spax
-
Placering
Fänrik
-
Måste höra med er vad ni tror. Jag tog upp båten förra veckan (tisdag), men har inte hunnit med att vinterkonservera motorn som är sjövattenkyld pga att jag haft jour. Det har varit en del minusgrader här på nätterna i Stockholm. Måste jag oroa mig för att något redan tagit skada av de minusgrader som har varit? Mercruiser 5,7l V8 sjövattenkyld.
-
Det är lugnt det är gjort! Jag hällde i glykolblandningen i samtliga slangar som går till och från termostathuset. Och det var den tjocka slangen till blocket som svalde mest, så pass mycket att jag fick åka och köpa mer glykol. Trodde en 12 liters blandning skulle räcka till allt men icke sa Nicke!
-
Jag har tejpat fast den vid tändningslåset, så jag borde förhoppningsvis inte missa den innan sjösättning! Hehe
-
Måste bara instämma, har haft IF en gång till bilen och det räckte. När jag blev påbackad och motparten hävdade att det var mitt fel var IF totalt ointresserade att hjälpa mig eller att ens kolla på skadan.
-
Körde din variant som jag tyckte lät bra. Efter att ha tömt motorblocket, knän och limpor så hällde jag i glykolblandningen i samtliga slangar vid termostaten. Det enda jag blev osäker är angående oljekylaren, hur tömmer man den på vatten? Eller räcker det inte med som jag gjorde att jag hällde i glykolblandingen i den slang som oljekylaren går i? Hällde i tills det rann ut bak vid drevet.
-
Och när jag nu väl hittar den, vad behöver jag för att ta loss den?
-
Låter bra det, ska försöka få tag på en sådan spray. Tändstift byte är redan inplanerat till våren. Och mitt drev lämnar jag ifrån mig denna vinter för service och provtryckning. Det enda jag klurar på nu är det här om jag behöver ta bort termostateten eller inte när jag tömt blocket på allt vatten? Jag vill ju vara säker på att glykolblandningen går runt i hela systemet. Sen så har jag läst på det här forumet att det råder olika meningar angående oljebyte. I mitt fall så har jag som sagt kört väldigt lite denna säsong, max ca 60-70 sjömil. Och sist jag kollade oljenivån så var inte ens oljan svart som var på stickan. Just därför tvekar jag för att byta olja i motorn, vad tycker ni?? (olja samt filter byttes förra vintern). Senast ändrad av Spax | 05 oktober 2008 | 10:00 Senast ändrad av Spax | 05 oktober 2008 | 10:00
-
Okej! Tusen tack för alla tips. Då får jag göra om det från början igen. Låter det här bättre? : Varmkör med spolmuff ansluten ca 10-15min Byter olja Tömmer sedan blocket på vatten Blandar 50/50 glykolblandning När glykol blandningen kommer ut med avgaserna så häller jag konserveringsolja i förgasarhalsarna Eftersom jag tömmer blocket så behöver jag ej demontera termostaten eller?? Skulle vara tacksam om någon kan beskriva mer detaljerat ang. konserveringsolja i förgasarhalsarna eller visa en bild var förgasarhalsarna sitter eller hur de ser ut? Vet att flamskyddet ska demonteras men sen då... Som sagt ni har med en nybörjare att göra
-
Jag har sjövattenkyld motor. Förstod inte riktigt det där med att glykolblandningen som är kall, när jag enbart körde med vatten så borde väl det vara lika kallt? Jag körde som sagt i 10 min med enbart vatten från behållaren på badbryggan som får kallvatten från en av kranarna på marinan, dvs ej sjövatten. Sen när motorn gått i 10min och blivit varm (ca 70-80 grader), så stängde jag av och körde sedan med glykolblandningen under ett par minuter. Jag trodde att om motorn var varm så skulle glykolblandningen gå runt i hela kylsystemet?! Har jag fel?
-
Är första gången jag själv gör konservering på min Mercrusier V8 5,7l -94. Vill bara höra efter med er mer erfarna om jag gjort något fel eller bör göra något mer utöver det jag gjort. Tillverkade en hink med slanganslutning som jag ställde på badbryggan så att vattnet kunde rinna med egen kraft till drevet där jag anslutit spolmuffen. Körde i ca 10 min med enbart vatten och sedan stängde jag av motorn och hällde i glyokol så det blev ungefär 50/50 vatten/glykol. Körde lite extra även fast jag såg att blått vatten kom ut med avgaserna, vill känna mig säker på att glykolen finns överallt i kylsystemet. Sen stängde jag av och ansåg mig nöjd. Jag har däremot inte bytt olja och filter, för detta gjordes inför denna säsong och jag själv tycker att jag kört alldeles för lite denna säsong för att att jag ska känna att det är motiverat. Har inte hunnit med att köra mer än ca 60-70 NM denna säsong. Tycker ni detta är okej, eller ska jag behöva vara orolig under vintern för att jag hoppade över denna bit? Jag har inte heller konserverat motorn med konserveringsolja i förgasarhalsarna som vissa gör utan jag har enbart som sagt kört glykol i kylsystemet, tycker det verkar vara lite over kill att utföra detta?! Vad tycker ni??
-
En pessimist måste det finnas till varje tråd, och här är jag! Första säsongen för oss med vår båt. Var ute nu i helgen och har sovit väldigt dåligt och oroligt de två nätterna som vi sov i båten. Jag har legat och lyssnat efter onormala ljud och haft alla möjliga oroliga tankar farande i huvudet när man ska försöka sova. Är på båten förankrad ordentligt? Kommer vinden öka under natten och slita loss förtöjningarna? Vad är det som kluckar, ska det göra det eller tar den in vatten? Kommer jag att vakna av att båten ligger och skrapar i berget?... Ja ni förstår, men det kanske blir bättre med tiden? För de senaste gångerna har jag varit helt slut när jag kommit hem för man har varit nervös och på helspänn p.g.a allt nytt med båtåkande och allt spektakel vid angöring.
-
Har du spanat in några misstänkta båtar i närheten. Borde väl vid närmre kontroll finnas spår kvar på förövarens båt från din båt
-
Tycker inte heller att man ska haka upp sig på förbrukningen. Själv så blir jag pikad på jobbet för att man har V8 i båten (några av kollegorna har segelbåt), de drar ofta skämt om att de tycker jag måste jobba så mycket extra för att kunna ha råd med sopparäkningen. Sen går en av de och säljer sin segelbåt innan säsongen börjat, men sen blir han ändå sugen på att komma ut på sjön. Vad gör han då? Hyr en stor segelbåt för 17000 i en vecka... Rätt mycket soppa får man för det! Så nu kan han knipa igen kakintaget i fortsättningen. Bra fruga du har Jocke, hon resonerar som vi gör. Våran sommarstuga är flytande och har en skön sjungande V8
-
Ja köpa prylar här hemma är bara att glömma, jag plockar hem allt jag behöver till min lowrance från eBay och USA
-
Har precis samma grejer som dig Bjarre och undrar precis samma sak. Efter att ha kollat efter hemma så såg jag att både kontakten på GPSen och på flödesgivaren är röda så då borde man väl ha detta kit: LOWRANCE N2K-EXP-RD NMEA EXPANSION KIT http://ecx.images-amazon.com/images/I/61B45Rn9-ML._SL500_AA280_.gif Men man lär behöva en längre förlängningskabel som räcker ända ner till motorutrymmet. Senast ändrad av Spax | 18 juni 2008 | 17:01