Krister_22
Medlemmar-
Innehålls Antal
33 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Krister_22
-
Placering
Fänrik
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Hej! Lacka durken: Jag har lackat delar av min durk på min från 2001. Det är båtplywood med träyta. Jag är ingen expert men har fått ett ok resultat genom att slipa lite för hand (slipa inte för djupt på den tunna ytan…) och sedan lacka med blank lack. Kanske blir det bättre med matt lack. Det blir snyggt, men långt ifrån lika snyggt som att byta durkarna. Jag fick ett tips på båtmässan häromåret om en snickare som gjort detta på flera båtar. Om jag minns rätt, så kan du få namnet på den snickaren genom Magnus på Seacastle. Man kan också för okänt belopp köpa nya durkar genom Flipper Marin. Men storlekarna på delarna skiljer sig mellan årsmodellerna, så det gäller att vara noga med att få rätt. /Krister
-
Ingen aning om E85 skulle funka. Däremot undrar jag vilken effekt andra produkter på marknaden har, t.ex Hjertmans Bio-Protect 2 eller Biltemas Dieselbiocid. Är det någon som vet något om de produkterna. Mitt bränslefilter såg tydligen förskräckligt ut, sa serviceteknikern. /Krister
-
Hej! Jag kan också tillägga att spisen är otroligt känslig för spänningsfall, åtminstone i startskedet. Den tänder inte om inte spänningen är på en viss (minns inte exakt, men ganska hög) nivå. Om spisen inte tänder - pröva att koppla in landström eller starta motorn. /Krister
-
Hej! Om du vill ha sällskap över Ålands hav kan jag förmedla kontakten till det lagerhotell som jag hade min båt på över vintern. Det är många svenska kunder som kommer att köra över sina båtar. De brukar samordna så att de åker samtidigt över havet. /Krister
-
Hej! Grattis till båtköpet. Jag körde över min Aquador 26 HT från Mariehamn till Stockholm i lördags. Natten innan låg vi i gästhamnen i Västerhamn (innanför Pommern). Bra service, tankning, bastu... Vi spanade noggrant in väderprognosen och såg att det skulle blåsa på eftermiddagen, så vi valde att åka ganska tidigt, vid 7-tiden. Vi slapp blåst, men hade ganska tät dimma. Vi var två båtar i sällskap varav den ena hade radar. Jag vet inte hur mycket jag kan bidra med som svar på dina frågor, men du får gärna dra iväg ett mejl till mig, så kanske vi kan byta några ord. Ur driftssäkerhetssynpunkt - nyservad motor och drev med koll på hur bränslefiltrena såg ut. Fräscha och kontrollerade batterier! /Krister
-
Hej! Kika några inlägg upp i den här tråden, så får du info om A-ställning jämfört med däcksställning. Tilläggas kan att jag själv hade däckställning från Press & Son till min förra båt (en Flipper 717) och jag var nöjd med den. Dessutom är det högt andrahandsvärde... /Krister
-
Hej! Jag tror att definitionen av A-ställning är när rörställningen går ner till marken i fören och aktern – då blir det som ett A när man sätter dit regeln halvvägs mellan marken och toppen. Detta är då i motsats till däckställning där rörställningen endast fästs i båten. Se t.ex. http://www.press-son.se/produkter/battackning/tackstallningformotorbat.4.165f5bbc203ad7fff773.html Jag kan ha fel – någon får rätta mig i så fall… /Krister
-
Hej! Alla båtar har både nackdelar och fördelar. Jag har haft min HT i drygt två år och tycker att nackdelarna är ganska få, främst få stuvutrymmen och liten färskvattentank. Det kan vara lite bökigt att ta sig in i båten också, men jag tror man har ändrat lite på senare årgångar. Min är från 2001. Jag tycker den går bra och stabilt i sjön och den har kanonbra planlösning för socialt umgänge. Jag tycker också att det är oslagbart att ha köket uppe (och inte nere i ruffen som vissa båtar har). DC blir ju öppnare och ger större njutning när solen är framme och det inte är blåsigt. I alla andra lägen är HT bättre. Så tycker jag, men det är ju en smaksak. Min har en KAD 44 med 260 hk. Det räcker i de flesta fall, men jag skulle inte rekommendera mindre kraft än så. Kvalitetsmässigt är den väl inte riktigt lika bra som sitt rykte (tycker jag), men mer än godkänt blir det ju i alla fall. Hör av dig med ett mejl, så kan du få titta på min båt som ett referensobjekt! /Krister
-
Hej! Jag tar också gärna emot tips på bra och seriösa företag som vinterförvarar och tar hand om båten i varmhall. Jag har några halvdåliga erfarenheter, så nu tänker jag ta båten till Åland den här vintern. Det finns några olika alternativ i Mariehamn. För min Aquador 26 HT kostar det 2.100 Euro i varmhall inklusive upptagning, tvättning av hela båten samt sjösättning. De bjuder på 100 liter bränsle för hemtransporten om man betalar en bokningsavgift redan nu. På Mareco i Skurusundet kostar det 1.650 kr per kvadratmeter. Då ingår service och en massa kringstjänster. För min båt blir det totalt nästan 50.000 kr. Det företaget rekommenderas i en annan tråd här på forumet. I övrigt har jag inte hittat någon tråd som diskuterar vinterförvaring, men tipsa gärna om någon hittar en. Din båt är lite mindre, så det blir lite lägre belopp för dig såklart. /Krister
-
Hej! Jag har en KAD 44 i min 26:a från 2001. Den har 260 hk. Vid några få tillfällen har jag känt att kraften inte riktigt räcker till. Men då har det varit full last i form av vuxna passagerare, typ 6 st. Dessutom har det varit på höstkanten och då går det ju alltid lite trögare. Spontant skulle jag inte rekommendera KAD 43 till denna tunga båt, men om man köper begagnat måste man ju kompromissa mellan pris, ålder, utrustning, motor, skick osv. Så det blir väl en fråga om hur man prioriterar… /Krister
-
Att motor och värmare skulle dela bränslerör har jag aldrig hört talas om. Det är helt olika dimensioner och förutsättningar. Men att två Wallas-produkter delar bränsleslang kanske inte är helt ologiskt. Men fackmannen har framfört att tillverkaren omedelbart bör sluta med den lösningen. /Krister
-
Hej! Problemet blev löst genom fackman som kände till problemet. Han hade åtgärdat det på flera Aquador-båtar. Problemet är att värmare och spis delar på samma bränsleslang som skiljs åt genom en T-koppling. Detta funkar när allt är nytt och fräscht. Men när utrustningen får några år på nacken orkar inte spisen pumpa bränslet. Kanske finns en liten läcka någonstans som sänker trycket. Åtgärden blev att göra en ny genomföring i dieseltanken och låta spisen få en egen bränsleslang. Nu funkar allt klockrent! Tvärtemot vad jag skrev i något av inläggen, hade spis och värmare samma slang som skiljdes åt med hjälp av en T-koppling en bit från bränsletanken. /Krister
-
Hej! Problemet blev löst genom fackman som kände till problemet. Han hade åtgärdat det på flera Aquador-båtar. Problemet är att värmare och spis delar på samma bränsleslang som skiljs åt genom en T-koppling. Detta funkar när allt är nytt och fräscht. Men när utrustningen får några år på nacken orkar inte spisen pumpa bränslet. Kanske finns en liten läcka någonstans som sänker trycket. Åtgärden blev att göra en ny genomföring i dieseltanken och låta spisen få en egen bränsleslang. Nu funkar allt klockrent! /Krister
-
Tack, Jonas för svaret. Det är gummilisten som lossnar och hänger. Det blir då problem att stänga och öppna luckan och listen kommer slitas loss och sönder alltmer. Än så länge har det inte läckt in vatten, men det beror nog på att listen ändå ligger på plats när luckan är stängd. Men det är en tidsfråga... ...ska fundera lite på hur jag ska göra. Det kanske måste bli nya luckor, som du skriver! /Krister
-
Hej alla Aquador HT-ägare! Är det någon som ställts inför behovet av nya lister till takluckorna? På min 26:a (HT) från 2001 började listerna lossna förra året. Ett varv hjälpte mig att provisoriskt limma fast dem. Det höll ända till sista turen i höstas! Varvet påstår (också efter att ha konsulterat glasmästare) att det inte går att ta bort luckorna utan att riskera att ärgade skruvar går sönder med påföljande risk att det inte går att få dit luckorna igen. Dessutom har de konsulterat Flipper Marin som påstår att mina luckor är av en annan modell som inte längre används, där listerna är fastklämda under en aluminiumlist redan från fabrik. Detta är information jag fått via telefon (delvis i andra hand) och jag har inte kontrollerat med egna ögon eftersom båten ligger på varvet en bit hemifrån. Jag tycker det här låter jättekonstigt och det känns ju helt absurt att man skulle behöva byta hela luckorna bara för att listerna börjar bli gamla! Tips? Idéer? Erfarenheter? Med hopp om snar islossning! /Krister