Gå till innehåll
fredag 20 december 2024

Swarne

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    36
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Swarne

  • Placering
    Fänrik
  1. Hejsan! Lånar tråden lite! Många skriver att det kan bli jobbigt att åka utombordare i flera timmar, det kan jag nog leva med. Men så skrivs det också mycket att det blir dyrare att åka utombordare jämfört med en inombordare. Men hur mycket mer drar en modern 4-takts utombordare i ca 5-10hk om man jämför med en gammal 70-tals Diesel maskin? (el bensinare) Lite nyfiken bara // Andreas
  2. Hej! Jag lånar tråden istället för att skapa en ny! Jag har på den senaste tiden funderat på att köpa en båt nere i Medelhavet men är lite osäker på hur affären ska gå till. Det är ju inte så att man åker ner och tittar på båten över en dag direkt som man gör här hemma. Det bästa vore ju kanske om man kunde resa ner till tex Grekland/Kroatien, eller där man vill segla, och ha som mål att hitta en lämplig båt(?) Kanske leta rätt på några båtar på internet först inan man åker ner.....jag vet inte. Själv har jag lagt ut några köpesannonser för att förhoppningsvis någon svensk som ska sälja sin båt, tror det underlättar då. Någon som har några erfarenheter av köp utomlands (spec medelhavet)?? Kom med tips och idéer.
  3. Tjena tjena! Jag funderar på att segla ut i Östersjön nästa sommar, kanske till Gotland eller Åland med min Maxi 68 men jag är inte riktigt säker på hur 68:an klarar höga vågor som kommer från alla håll och kanter. Att den klarar hård vind har den redan bevisat. men hur är den på havet? Någon som har några erfarenheter att dela med sig?
  4. Det ser likadant ut på min 68:a, fast inte lika mycket. Jag tror att golvet är gjort vid sidan om och sen ditplastad. Sen med tiden har skarvarna släpt. Men det är ju bara en liten teori jag har. Har själv inte brytt mig om det. Lägg en matta över det och ta det i höst sen om du känner för det. Om du kan åtgärda det själv vet jag inte, men om du skulle lämna in den för repration så skulle det nog gå på ett par tre tusen kanske. Men är du någelunda händig så fixar du det nog själv. Lycka till // Andreas
  5. Jag har en till min Havsfidra, ett sånt här som man knyter fast i bomen, går 4-5 brädor ut mot sidorna för att hålla upp det hela. Det blir typ som ett stort fyrkantigt tält över sittbrunnen, det går att öpna hela vänstra sidan av kapellet... Jag tror inte att det är så svårt att sy ett sådant kapell. Lycka till!
  6. Hej och tack för alla bra svar och tips. Måste hålla med om ang fönstrena, tog bort ett igår bara för att kolla hur det såg ut och det var princip bara att trycka in glaset med handen. Så det måste jag verkligen förstärka. Jag tängte byta ut röstjärnen, eller öglebultarna som det kanske heter, mot en bygel som det sitter på de flesta båtar och sen göra någon försärkning på insidan. Ska även montera en storskotskena istället för triangelskotning som du beskriver. Har bestämt mig för att det blir peke och framflyttat förstag det kan ju inte bli så mycke sämre tycker jag. Det är rätt mycket jag måste göra på min båt om den ska bli duglig för långsegling men det ska bli kul. Har din blogg bland mina favoriter och går in och kollar imellanåt för att se om det har kommit några nya inlägg Jag började följa din blogg i mitten på förra året och tycker att det är väldigt intressant läsning och kul med bilder, det är en fin Havsfidra du har. Ska du ut och långsegla med den senare? Vill också Tacka toaen för att ha fixat fram ägarhistorik på min båt, rätt så kul och veta vaktiskt. Senast ändrad av Madness | 01 maj 2008 | 23:58
  7. Hello! Har bestämt mig för att strunta i att försöka lägga ner så mycket energi på taket, sja bara försöka limma ihop på dom ställen man kommer åt. Undersökte det lite nogranare nu och märkte att det var inte så mycke som det såg ut. Hur mycket påverkar ett framflyttat förstag seglingsegenskaperna igentligen? Funderar nämligen på om jag ska flytta fram rullgenuan på ett peke eller inte. Isf tängte jag sätta dit orginal förstaget så man kan hissa kryssfocken på det när vinden ökar och ha dubbla försegel när vinden är svag. Så vad säger experterna? Undrar också isf hur jag bör fästa wirarna uppe i masten? I masttopsbeslaget eller en bit ner, gäller nå det inre förstaget. Tack på förhand!
  8. Nja, det blir nog svårt om jag tänker efter, svårt och krångligt. Jag får fundera vidare på den saken. Tack iaf! // S/Y Madness
  9. Hej Tommy och Ni andra! Jag var vid båten idag och kollade hur det var byggt och det är precis som du beskriver, det ligger något trä matrial på ca 3-4mm imellan plasten. Jag misstänker att det har släpt inuti mellan plasten. Det är en märklig konstruktion tycker jag. Går det inte på något sätt att ta isär taket och försöka lägga i nytt matrial och sen sätta ihopp det igen med polyesterplast? Det är mycket jobb men det kanske är värt det i längden. Kollade även hur mastfotsinfästningen var konstruerad. Så för att förstärka den så satte du bara 2 vertikala, lite kraftigare träbalkar ner till den där uppbygnaden till förpiken (eller vad man ska kalla det) så det blir som 2 maststöttor - det borde inte vara så komplicerat att ordna. Vart lite intresserad av dit alternativ till sprayhood, funderar på om jag ska ta och bygga en sådan sak som du har vid nedgången på din gamla fidra. Den är ju lite mer tåligare än en sprayhood av tyg. Jag kan skicka dig ett mail om dom uppgifter jag har på min båten sen. Ska även ansöka om medlemskap i fidraseglarklubben. Ha det gött så länge och tack för svaren!
  10. Hallå gott folk! Har nydlingen köpt mig min havsfidra som jag ska renovera och sen så småningom dra iväg på långfärdssegling med. Har lite frågor bara! Bla hur mycket man måste förstärka båten för att den ska bli säker för havet? Tex mastfoten, röstjärna, skrovet och hur man gör dom där extra förstärkningarna. Det kanske inte är nödvändingt men eftersom att jag ändå ska renovera hela båten ska ska jag förstärka båten så gott det går iaf, det skadar ju inget ändå. När man går på fördäck så sviktar det på en del ställen - är det normalt för Havsfidran? hur åtgärdar jag det? Vore jätte bussigt om kunde får svar på det. Kommer säkert med fler frågor i framtiden Tack på förhand.
  11. Jag tror jag har fått lite grepp om det här men skulle vilja gå en kurs i tidvatten men problemet är att det inte finns någon här inärheten än sålänge. Jag har inte skaffat mig någon båt änu men kommer göra det i vår, det kommer bli en båt av den billigare sorten, typ Havsfidra eller liknande, eftersom att jag inte har alltförmycket pengar och vill komma iväg hyfsat tidigt (planerar att dra om 2 år, ca). Håller på att planerar och finansierar för fullt. Men hursom helst så får jag nog försöka få tag i någon kurs men nu har jag i alla fall fått grundläggande kunskaper i ämnet. Ett stort tack till Er som har visat intresse, fast det kommer nog bli rätt många fler frågor i framtiden. // Andreas
  12. Spännande läsning som du har på din hemsida, har läst en hel den där. Hur som helst så tror jag att jag börjar få grepp om det här med tidvattentabeller och strömmar, men jag förstod inte riktigt det här med UTC. Så om klockan är 12.00 svensk sommartid så är alltså tiden UTC 10.00 så den tiden är alltid 1 eller 2 timmar efter svensktid? Är UTC nån slags universal tid som är samma överallt? Hur medar du när du säger att det kommer bli krångnigare när man ska räkna ut tidvattnet mellan klockslagen i tabellen? kan du försöka beskriva lite kortfattat? måste man gjöra det? Det är krångligare är det verkar, det sår så lätt ut när jag kollade igenom boken första gången. Att förstå tidvatten mm det är en hel vetenskap men jag hoppas att det kommer lösa sig tillslut, det är ju samtidigt lite kul också. TACK!! // Andreas Senast ändrad av Swarne | 30 november 2007 | 06:47
  13. Hej Eilean! Att tidtabellerna är färskvara vet jag, tabellen jag har är från 2007 samt Imray's Crusing Almanac 2007-2008 som jag köpte för att kolla/träna lite vad en sån ger för information och för se hur Tidvattentabellerna ser ut och eftersom dom kommer ha utgått när jag ger mig iväg så kommer jag köpa nya färska tabeller innan då blir det nog Reed's, har hört att dom ska vara bättre än Imray's. Okej, då ska vi se om jag har förstått det här rätt nu. I sjökortet vissar djupsiffran 3.5 meter i Cuxhaven's hamn, så den 23:e Augusti klockan 01:21 är vattendjupet 4.5 meter och kl 07:25 är djupet 6.8 meter, kl 14:03 = 4.2 meter djupt? Så djupsifftan i sjökortet, där tidvatten finns, så är det minsta djupen som blir, det blir inte grundare än det? Ursäkta mitt dåliga kunnande men vad är det för skillnad mellan UTC och lokal tid? Det står iaf UTC på nästan alla sidorna. Alla siffror jag har skrivit står i boken så dom är inte på hittade. Tack så jätte mycket för visat intresse!!! // Andreas
  14. Tja! Undrar om det är någon vänlig själ där ute som kan försöka lära mig hur man tolkar tidvattentabeller och tidstömmar. Så här står det i min Tide Tables Tex; Cuxhaven. August 23. Time: (0121 - 1.0M) (0725 - 3.3M) (1403 - 0.7M) (2008 - 3.2M) fast som i en vanlig almenaka. Jag tror att det fyrsiffriga talet är klockslaget och den andra siffran djupet tex 0121 är det en meter djupt(lågvatten) och 0725 är det 3.3 meter djupt (högvatten) men jag är inte helt säker så därför frågar jag. Samma sak med stömkartorna fast bara med klockslag (tror jag det är). Hoppas att du förstår jag jag menar för jag måste lära mig det här. Kan någon förklara hur jag kan tyda det där? och den som inte kan behöver inte lägga ner någon energi på att skriva något alls. Tack på förhand!
  15. på drever sitter det 6st muttrar som du skruvar bort sen är det bara att dra bort hela drevet. Det sitter blåa plast pluggar (brukar göra det iaf) på motorblocket, limporna och vattenpumpen....är den sötvattenkyld så är det bara på limporna och pumpen som ska tömmas. Kör glykol genom motorn tills du är säker på att det har gåt igenom ordentligt. Lycka till!
×
×
  • Skapa nytt...