Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025

Peter_Nyk

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    2
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Peter_Nyk

  • Placering
    Landkrabba

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Brottsoffret tittar på båten på plats, ihop med bedragaren (kan till och med vara ihop med den riktiga ägaren som inte vet att han har att göra med en bedragare, utan bara någon som tänkt sälja båten vidare direkt).
  2. Vill varna för en riktigt otäck bedragare som försöker, eller till och med lyckats, med att blåsa svenska köpare på stora summor pengar. Bedragaren heter Harald, kommer från Norge med norskt pass men uppväxt i Finland och bryter på finska. En fantastisk trevlig, erfaren och kunnig båtperson som lätt skapar förtroende och trygghet för köparen. Hans strategi är att han själv skriver kontrakt med en mäklare nere i Medelhavet på en båt, betalar 10% i handpenning och sen har han 30 dagar på sig att betala resterande. Under den tiden försöker han sen göra affär med någon i Sverige där priset inkluderar fri frakt till Sverige. Den svenska kunden skriver kontrakt i vilket det tydligt framgår att säljaren äger båten (han har ju själv på något sätt ändå skrivit ett kontrakt), köparen betalar 10% i handpenning varefter säljaren vill ha delbetalning 2. I samband med det registrerar säljaren båten med köparen som ägare i det finska farkostregistret ”Finish Register of Watercraft”, allt för att köparen ska känna sig trygg och att affären är ”på riktigt”. Vidare så står det i kontraktet att han då ska boka frakt med fraktbåt till Sverige och meddelar att båten senast ett visst datum kommer att angöra Sverige. Slutbetalningen ska sen ske i samband med leveransen i Sverige efter att båten godkänts och att den överensstämmer med allt och att den är samma skick det var när kunden tittade på den nere i Medelhavet. Nycklar och alla handlingar ska då överlämnas till kunden och ägarskapet på båten övergår till 100% till köparen. Sanningen är dock följande, Harald har aldrig haft för avsikt att varken köpa eller leverera någon båt. Han investerar en handpenning, som han är beredd att mista. Hans förtjänst är mellanskillnaden på den handpenning han själv betalt och det han själv lyckas få in från den blåsta svenska kunden. Vilket på båtar i 40-50 fotklassen kan bli rätt mycket.
×
×
  • Skapa nytt...