KaiserII
Medlemmar-
Innehålls Antal
5 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm KaiserII
-
Placering
Kadett
-
Har nu konstaterat att det är tempgivaren som sitter på termostathuset som larmar och började med att byta själva givaren/switchen men problemet kvarstår. Tar jag bort kabeln till givaren försvinner larmen direkt. Tempmätaren visar inget onormalt och motorn (blocken, termostat, slangar) känns inte övergivet varma. Frågan är då om det är rimligt att larmet är korrekt dvs att tempen på kylvattnet skulle ligga precis på gränsen och därmed larma till/från eller om det är mer troligt att det är något med givaren/kablaget som strular. Om det inte är givaren på motorn som strular, vad kan det vara kablaget som är dåligt från givaren? /Magnus
-
Vill lägga till att ljudet försvinner om jag ändrar gasen/varvtalet eller om jag justerar drevet (är iallafall min upplevelse). Drevet är ett Alpha One Gen II. mvh Magnus
-
Hej. Har en Mercruicer V8 5.7 från år 2000 i min båt. Motorn går bra och startar utan problem. Senaste två åren har jag dock ett konstigt larm som jag inte blir klok på. Den larmar mer korta ljudstötar utan något mönster dvs ibland bara någon kort sekund, ibland längre tid, inte något intervall. Förra året hände det enbart när jag körde på högre varv och mer sällan, detta år händer det oftare och även på låga varv (dock aldrig på tomgång). Det jag noterat är att när larmet går så låter det som att varvtalet går ner något i motorn. Enligt spec för motorn larmar den enbart för lågt oljetryck, motortemp och oljenivå i drevet (här har jag sett något om temp i drevet vilket jag dock tror är fel). Jag har ett knä som är lite varmare än limporna + andra knät dock inte brännande dvs känns som under kontroll. Jag har kollat oljenivån i motorn och den är bra + att oljan ser bra ut, oljenivån i behållaren till drevet ligger på Full. Om jag läst rätt så skall motorn bara larma med antingen fast signal som anger kritiskt fel och att man skall stänga av direkt eller en varningssignal som då skall ljuda med två ljudsignaler var 45 sekund (kan ha fel här). Själv funderar jag på om det är någon av givarna som är dåliga och "tjuvlarmar". Planerar att under färd koppla ut en givare i taget för att se vilken givare det är som larmar för att komma närmare sanningen. Någon som har haft ett liknande problem eller som förstår vad detta kan betyda? Mycket tacksam för goda tips och idéer? Mvh Magnus
-
KaiserII började följa Larm på Mercruicer V8 5.7
-
Tack för ditt svar Patrik. Pratade med servicekillen som jag brukar använda och han trodde att det var vatten i förgasaren? Låter det troligt? Rådde oss inte att använda något som kunde köpas på bensinmack?! dock Red Line för att få bort vatten i bensinen. Har testat detta men ingen skillnad idag. Skall kolla i bensinfiltret igen imorgon och om det är skitigt igen så skall jag tömma bensinen. Hur gör man det på säkraste sättet? Vågar men använda typ en oljepump eller liknande eller bör man göra det med en manuell pump typ länspump?
-
Har en MCG 5,7l med alpha one gen II drev från 2000 och har fått problem. Motorn startar helt OK men lägger av efter 2-3 sekunder om jag har för låg gas. Om jag drar upp gasen så startar och går motorn men när jag drar ner gasen lägger den av obönhörligt. Har inte försökt att lägga in växel. Sista gången vi var ute märkte vi även att motorvarvet svajade när vi låg på halv gas, dock gick det då att gå ner på lägre gas och lägga till vid bryggan (dagen efter var problemen enligt ovan). Har bytt bränslefiltret (bensinen i filtret var skitig och hade lite vattenblandning) men detta avhjälpte inte problemet. Har även gjort ren flamskyddet och spjället men utan resultat. Några frågor som jag hoppas kunna få svar på från någon: Kan skitig bensin orsaka ovanstående problem? Borde det inte ha blivit lite bättre direkt efter filterbytet om det var problem med bensinen? Kan bensintanken bli så gammal eler smutsig att den behövas bytas ut (den är 20 år, som båten)? Någon sade att det även kunde vara bensinpumpen som inte klarar jämn ström vid lägre varv - kan det stämma? Någon som har något annat uppslag? Tacksam för snabba svar eftersom semestern är påväg att ta slut! Senast ändrad av KaiserII | 10 augusti 2007 | 10:00 Senast ändrad av KaiserII | 10 augusti 2007 | 10:01