Gå till innehåll
fredag 15 november 2024

tobbe75

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    13
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om tobbe75

  • Placering
    Kadett
  1. Hej, Jag har en gammal 2-takts mariner 40 hk ifrån tidigt 80tal som spökar. Den startar hur lätt som helst och går bra på tomgång, men så fort jag gasar så börjar den att brööla och gå ojämnt/dåligt. Jaga har bytt cdi-box, reedventiler, membran till pumpen, samt tändstift och alla gummislangar. Jag har även testat med en helt ny tank med bensin, men det har inte blivit någon förbättring alls. Jag har även kontrollerat tändningen och vad jag kunde förstå så var den ok. Förgasaren har jag haft isär och blåst rent med tryckluft. Är det någon som har haft liknande problem som kan ge mig lite tips om att gå vidare med felsökningen? När jag har tagit bort kåpn framför f-gasaren och tittar in i f-gasaren så är det en fin dimma när den går på tomgång, men när jag gasar så ser det inte ut som dimma utan mera oregelbundna bränsleduschar. PS, vet du vad det är på bilden, det låg löst innanför motorkåpan, men jag vet inte om den har suttit ansluten i motorn eller om den alltid har legat lös där. Det har en elkabel i änden.. Tacksam för alla svar
  2. Hej igen, jag har fortfarande inte fått fason på mitt problem så jag hoppas att någon kunnig kan komma med bra tips. Jag har nu även verifierat tändningen med stroboskop och den är rätt inställd, och jag har bytt packningar och membran till bränslepumpen, men fortfarande så brööölar den bara. På tomgång går motorn fortfarande bra. Vad rekommenderar ni härnäst att kontrollera? Tack på förhand
  3. Hej, Jag har en Mariner 40 hk -80 tal som spökar. Den startar lätt men när jag gasar på så hostar och blöddrar den bara. När jag häromdan provade att spreja med startgas runt och i förgasaren så stendör den. Vad kan detta bero på? Tacksam för alla svar Mvh /Tobias
  4. Jag har nu provat att spruta in stargas in i luftbehållaren till förgasaren och då dör motorn. Jag har oxå provat att skrvua på luftskruven? till förgasaren, men det blir ingen skillnad alls. Det spelar ingen roll om jag tar bort skruven helt eller om jag skruvar in den helt, det blir ingen reaktion alls. Har fått låna hem ett stroboskop för att kolla tändningen med fö att utesluta att tändningen är felinställd. Ibland när jag skall starta motorn så blir det nån typ av bakslag så att det tar tvärstopp när man drar i startsnöret. Är det någon som har några fler ideer på vad det är som spökar med min gamla motor?
  5. tack igen för dina tips, skall testa med startgas
  6. Tack igen för ditt svar. Kan det vara någon packning som kan vara dålig /trasig som gör att det inte arbetas upp något tryck i cylindrarna så att inte bränsle kan sugas in? En jobbarkompis nämde något om vevhuspackning, men jag är inte så värst insatt i var den sitter. Kan någon vänlig själ förklara var vehustätningen sitter. Hur kan det även komma sig att det inte blir någon skillnad på motorgång om jag justerar skruven på förgasaren? Den går likadant oavsett om skruven är helt inskruvad och helt borttagen? Är den till för att ställa luft/bränsleblandningen? Senast ändrad av tobbe75 | 17 juni 2008 | 22:31 Senast ändrad av tobbe75 | 17 juni 2008 | 22:37
  7. Hej, tack för dit svar. Ja den följer med när jag gasar, fick det tipset av en arbetskamrat och har precis varit nere och tittat. Jag kan oxå konstatera att det läcker lite bränsle ut i vattnet, då jag såg en liten ring på ytan. Det sprutar verkligen vatten ur skvallerstrålen och även ur avgashålet ovanför ytan, skall det verkligen göra det. Jag vet att det skall komma vatten ur skvaller röret , men hur är det med avgasutblåset? mvh Tobias
  8. Hej. Jag har problem med min Mariner motor och hoppas att någon vänlig själ kan komma med några bra tips. Motorn är 2cyl med en förgasare. Motorn startar lätt och går hyffsat bra på tomgång, men när jag gasar på så brölar den och hostar. Jag har köpt en ny cdi-box och bytt tändstift och bytt alla gummislangar samt bladventiler. Förgasaren är isärtagen och jag har blåst rent den med tryckluft. Jag har testat med en annan tank och slang och pumpblåsa utan något resultat. Jag provade att koppla bränsleslangen direkt ifrån pumpblåsan till förgasaren och tröck sedan på blåsan för att se om det blev någon skillnad. det blev det inte. Kopplar jag bort gummislangen ifrån bränslepumpen under körning så flödar det bensin som tusan. Är det någon som har några tips vad det kan vara? Första sommaren jag hade båten gick den kanonbra, men sen när jag skule köra slut på bensinen som var i tanken inan upptagning så var problemet där. Jag hade då inte kört på 3 veckor och båtenmotorn var då uppfälld, men det kan ha sköljt vågor upp på den. Tack på förhand för era tips. Ps vad är detta på bilden, det låg löst innanför kåpan på motorn? Senast ändrad av tobbe75 | 17 juni 2008 | 20:39
  9. Dert man ser är i plast och ena halvan är röd andra svart. Ingen kontakt i änden, bara en skalad elkabel. Senast ändrad av tobbe75 | 10 augusti 2007 | 21:00
  10. Ja, det är en elkabel ifrån den. Den är väl ca 5 cm lång och 5 cm bred och 1 cm tjock. Hålet är ca 1 cm i diameter. Det är tre piggar i hålet. Senast ändrad av tobbe75 | 10 augusti 2007 | 21:01
  11. Ok, nästa steg blir nog att köpa tändningsprovare. har nu tagit isär förgasaren och blåst rent, samt bytit alla torra vakuum slangar. Köpte även ny bensin och slängde i en flaska förgasarrengöringsmedel. Motorn går fortfarande dåligt vid höga varvtal.... Kan det ha kommit in vatten i vevhuset lr nåt? Innanför kåpan låg det något som nästan ser ut som ett flöte lr droppe med ett hål i. Den är svart och röd och det går en svart kabel ifrån den, vad kan det vara?
  12. tack för svaren, har nu tagit bort förgasaren och skall rengöra den. Har ej testat med andra tändstift då jag ansåg att de gav bra gnistor?
  13. Hej, Detta är mitt första inlägg här. Har sett att det verkar finnas en hel del kunskap här och jag hoppas att någon kan ge mig lite tips. Min motor startar jättelätt och går bra på tomgång, men när jag gasar vill den inte varva upp så myycket utan den typ bara bröölar. Har fått tips av en verkstad där jag hade den inlämnad att det var cdboxen som var paj. Så jag köpte en ny cd box för 2500 kr men motorn går inte bättre för det.(trist). Jag har kollat så att inte membranen i bränslepumpen är trasiga. och gnista ifrån tänstiften får jag. Tändstiften är lite blöta. Motorn är 2 cylindrig och har en förgasare. Vad har ni för tips, tacksam för svar en nybliven båtägare
×
×
  • Skapa nytt...