Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024

Krippa

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    3
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Krippa

  • Placering
    Landkrabba
  1. Hej, att topplockspackningen ofta går sönder på samma ställe kan bero på en sprickbildning i topplocket där vatten strömmar in - står stilla - hettas upp - förångas. Temperaturökningen bränner sakteliga sönder packningen. Så händer med gamla gjutjärnstoppar till gamla bilar och det torde kunna bli detsamma på en båt-topp, tycker jag. Sprickan kan vara väldigt osynlig när toppen svalnat. Lämna in toppen till en motorfirma för undersökning för problemet kommer nog inte att försvinna av sig självt. Hälsn. Kristian
  2. Tack Thomas! Jag ska ta och lämna uppgifter för beräkning. Det blir propellerbyte trots allt då det verkar vara mer än väl fördelaktigt med en rätt dimensionerad propeller. Dina tips kommer hjälpa till vid bytet och spara läropengar! Hälsn. Kristian
  3. Hej, för att slippa undan bensinångor i en liten båt med kapell (Adec 530 Mellanbleka) så har jag fått fatt i en MD7A 13HK diesel (som ju även har riktig startmotor och vxl-strömsgenerator)att byta ut mot den MB10 som nu sitter i. Jag har forskat runt och funnit ut att det inte skall innebära några större besvär eller ingrepp för att kunna genomföra motorbytet nu i vinter. Det jag gått bet på är frågan om den propeller som nu samverkar med MB10:an kommer att stämma överens med MD7:ans motorkaraktär? Jag skall behålla backslaget som är Penta MS. Båten var orginal utrustad med en diesel (troligen MD1 med RB backslag) och propellern kan ju möjligen vara den som satt då. Vet någon vilka parametrar som är viktigast att tänka på vid beräkning av lämplig propellerstorlek etc.? Jag vore mkt tacksam för svar. /K.Berg
×
×
  • Skapa nytt...