-
Innehålls Antal
14 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm herkules25
-
Placering
Kadett
-
Hej igen, Var hos en marina och skulle ha lite sprayfärg till motorn och kikade då också på deras begagnat-hylla Där ligger ett instrument som ser ut precis som min tach, men med två klumpar för kopplingarna iställer för en som min hade. 50 spänn kan det vara värt för att testa. Och det funkade fint! Så min histora slutar gott genom att jag fick tag på ett annat instrument /Daniel
-
Hej, Jag har undersökt mer nu och det verkar vara så att instrumentet är av lite nyare modell och det innebär att det bara finns en fyrkantskoppling (i den gamla och från min motor finns det två). Anledning till att det är ett nyare instrument är att de gamla var stulna för några år sedan och då sattes nya in fick jag reda på av den gamla ägaren. Hittade en adapter via ett annat forum som jag gissar kan vara till hjälp för att lösa problemet. http://www.partspak.com/ProductCart/pc/Yamaha-6Y5-85335-10-00-ADAPTER-INTERFACE-6Y5853351000-p44723.htm Länk till forum: http://www.yamahaoutboardparts.com/forum2/need-help-swapping-old-yamaha-digital-tach-new-th14792.html Får se om jag löser det utan adapter, ska snacka med en båtmeckare idag. Fortsättning följer. /Daniel
-
Hej, Jo det är sant, men om motorn går varm så piper en summer. Så att få allt att funka vore det bästa. /Daniel
-
Texterna syns dåligt på bilden så här kommer dom som text. 1 Svart, rosa, grå, orange. Denna kontakt kommer från motorn och är inte inkoppad i instrumentet. Mätning av motstånd på rosa och svart, värden ändras vid tiltning så givaren vid motorn fugerar. 2 Två gröna kommer från motorn (oljeprylen) och går till gröna i instrumentet. Grå och rosa till instrumentet är inte kopplat till ngt 3 Jag gissar att temperaturindikatorn inte funkar eftersom det alltid blinkar ett streck här.
-
Hej, Jag har nu varit ute på premiärturen för i år (och för mig ny båt för säsongen) Härligt var det med 16 grader i vattnet och både jag och barnen badade Näväl, nu till min fråga..... Motorn är en Yamaha 2-takt 115 från 1999. Jag märkte att tiltmätaden inte fungerade och har nu felsökt detta. Har kommit så långt att jag vet att givaren fungerar, men att den inte är kopplad till instrumetet av någon anledning. Behöver nu tips på hur detta ska kopplas. Kika på bifogad bild för beskrivning av hur det ser ut. Jag är väldigt tacksam för hjälp angående hur detta ska kopplas. (Det viktigaste för mig är att få trimmätaren att fungera, men temperaturgivaren vore ju också fint att få igång) Mvh, /Daniel
-
Jag har en Crescent Corona och har en fråga. Soffan därbak är tvådelad (sits och ryggstöd) och jag gissar att det som original satt några smarta gångjärn som ska hålla ihop sitsen med ryggstödet. Dock saknas dessa gångjärn och därför är ryggstödet lite för löst tycker jag. Finns det sådana gångjärn att köpa? Eller annan idé. Daniel
-
Tack för tipsen. På bilden syns fästet för gps:en. Där syns också ett exra hål för instrument som jag inte har nytta av. Det finns en sterero som passar i hålet, men det blir nog inte en sådan förrän nästa säsong. Om min lagning blir fin så kommer det en bild på den lite senare Mvh, /Daniel
-
Hej, Jag ska flytta fästet för min gps och behöver tips på hur man kan laga igen borrhålen för att det ska bli snyggt. Dessutom ska jag borra nya hål och enklast är väl att använda vanligt trä/metallborr? Någon som har bra tips? /Daniel
-
Kul att du är nöjd. Jag skaffade min nyss och har i princip bara ställt den på vinterförvaring. Våren är snart här......
-
Hej, Hittade denna gamla tråden och jag går i samma funderingar, dvs att kika på crown och corona. Någon på forumet som har en corona och som kan ge lite synpunkter på hur den är? Läste någon artikel att den överplanar och är stötig att köra tex. Daniel
-
Hej. Tack för ett bra och tydligt svar! Daniel
-
Hej, Jag är intresserad av att köpa en begagnad båt som har en yamaha 115hp 2-takt från -99 Både båt och motor är i bra skick enligt min bedömning men jag har en fundering. Dessutom vet jag att säljaren är helt ok dvs ingen lurendrejare. Säljaren köpte båten 2008 och då var reglagen nymonterade eftersom de gamla var stulna. Säljaren säger att antal gångtimmar då blev nollade. Den står nu på 40 timmar sedan 2008 vilket kan vara fullt rimligt. Det jag undrar är var antal timmar lagras på denna motorn. Om det är i reglaget eller instrumenten så kan ju det som säljaren säger stämma, men om det lagras i motorn så stämmer det inte. Kan någon förklara hur det funkar? Med vänlig hälsning, Daniel
-
Hej och tack för svaret. Ska titta närmare på det nästa gång båten är på land. Borde inte vara några större problem att plocka loss kolven för att se om det är den som kärvar. Mvh, /Daniel
-
Hejsan, Jag provar att i mitt första inlägg beskriva ett problem jag har med min utombordare. Det är en 70 hästars Johnsson från slutet på 80-talet som har manuell tilt. Mitt problem är att motorn är väldigt trög att tilta upp(även något trög att tilta ner, men det är enklare). Det gnisslar och är trögt hela vägen både när den tiltas upp och ner. Jag har testat att tilta en betydligt äldre Johnsson 70 och den var väldigt lätt att tilta. Någon som har något tips på vad det kan tänkas bero på samt åtgärd? Funderar också på om det kan vara värt att montera på en elektrisk tilt på motorn. Jag misstänker att det inte är vär det eftersom det verkar vara svårt att få tag på begagnade. Mvh, /Daniel